کد خبر : 664235 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۴ - 03:36
پری ثابت-روزنامه نگار مدیران این کتاب را بخوانند و عمل کنند! کتاب «توسعه، چگونه؟» با عنوان فرعی مسئله شناسی برنامه ریزی توسعه در ایران نوشته حسین انتظامی منتشر شد. این کتاب 152 صفحه‌ای برای مدیران سطح کلان کشور دست نامه‌ای ارزشمند جهت قرار گرفتن در مسیر صحیح توسعه بر اساس تجربه سالیان گذشته است.

در واقع برگرفتی است از مجموعه شش جلدی و شش هزار صفحه‌ای «هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران» که توسط نویسنده گلچین شده است. مؤلف مطالب برگزیده را با دقت انتخاب، دسته بندی و تحلیل کرده است. مخاطب این کتاب مدیران هستند، چه در بخش عمومی و چه کارآفرینانی که در بخش خصوصی شاغل هستند.
کتاب در هفت فصل از تاریخچه آغاز می‌شود، آمار و اطلاعات می‌دهد و در بخش‌های اصلی شامل فرهنگ، آمایش سرزمین، تأمین مالی، حکمرانی و نظام برنامه ریزی ادامه می‌یابد. انتخاب مطالب و تحلیل‌های مرتبط با هوشمندی خاص مؤلف صورت گرفته است. او به زبان علم و با ارائه سند تجربی از موضوع توسعه و با قلمی شیوا و روان و همه فهم، مسئله توسعه، ریشه‌ها و چگونگی مواجهه حاکمیت با آن را شرح داده، راهکار ارائه کرده و با تیزبینی جمع بندی کرده است.
در فصل اول آمده است: «شگفتی در این است که ایران زودتر از همه کشورهای در حال توسعه، با برنامه 7 ساله اول در سال 1327 وارد عرصه برنامه ریزی توسعه شد، ولی از همه عقب مانده‌تر ارزیابی می‌شود. با این که در حال حاضر ایران تنها کشوری است که همچنان به نگارش برنامه 5 ساله وفادار مانده این بدان معناست که از درک شرایط نوین عاجز است.» در فصل فرهنگ به این مطالب برمی خوریم: «واقعیت این است تا فرهنگ جامعه تغییر نکند نمی‌توان به توسعه دل بست... مدیریت سیاسی کشور گمان دارد اگر نماگرهای اقتصادی را رصد و کنترل کند. نیازی به سایر نماگرها ندارد. از قضا اگر خیلی فرهنگی باشد ممکن است سایر شاخص‌ها را در حد میزان مصرف محصولات فرهنگی رصد کند. در فصل حکمرانی همچنین می‌خوانیم: «تعدادی از منتقدین، ساختارهای سیاسی ایران را مهم‌ترین مانع در موفقیت برنامه ریزی توسعه برشمرده‌اند. بخشی از منتقدان ساختارهای اقتصادی را مورد توجه قرار داده‌اند. بخش درخور توجهی از پژوهشگران، مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی را مهم‌ترین موانع موفقیت برنامه ریزی توسعه در ایران معرفی کرده‌اند. به هر روی این کتاب، ارزش خواندن و حتی الزام مدیران به عمل کردن به آن را دارد تا موقع تصمیم گیری برای عبور دادن کشور از بحران تحریم، فقر و سقوط ارزش‌های فرهنگی با چشم باز و وجدانی بیدار عمل کنند. اهمیت کتاب در این است که آن را یکی از مدیران ارشد که تجربه عینی و ملموسی از اداره امور در سطح کلان داشته، نوشته است.
چاپ اول کتاب «توسعه، چگونه؟» را پژوهشکده مطالعات راهبردی به قیمت 95 هزار تومان منتشر کرده است. برای سفارش کتاب می‌توانید با شماره ۸۸۹۳۹۵۷۲-۰۲۱ تماس بگیرید.