کد خبر : 664190 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۲۱ - 01:48
یدالله اسلامی- دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی ضرورت برداشتن فیلترینگ و آزادی اینترنت فناوری به دستور حکومت ها از پای نخواهد افتاد ومقاومت ها دربرابر فناوری محکوم به شکست است . تجربه ویدئو، ماهواره ونمونه‌های دیگر فناوری که پذیرفته شد تا اینترنت که گرفتار بسته انگاری ها شده ودسترسی مردم را به شبکه های گوناگون با دشواری رو به رو کرده وبازار فروش فیلتر شکن را پررونق وشبکه اینترنت کشوررا دچار مشکل کرده وهنوز حاکمیت دست ازمقاومت برنداشته نمی‌شود .

حالا که پای اینترنت استارلینک به کشور گشوده شده می‌توان شکست این مقاومت را دید. اینترنت پرسرعت بدون فیلتری که درمجتمع های مسکونی مقرون به صرفه است دیگر یک ایده و رؤیاپردازی نیست بلکه واقعیتی است که همچنان رو به گسترش است وبرای مبارزه با این بهره گیری از فناوری باید به مبارزه نافرجامی همانند برخورد باماهواره روی آورد.

اینکه تا چه میزان بهره گیری از اینترنت استارلینک افزایش یافته موضوع سخن نیست ولی مقابله با امواج وگیرنده‌ها که با گسترش هوش مصنوعی سیری شتابان هم پیدا خواهد کرد کار ساده‌ای نیست .اگر با درک درست دست از گلوی اینترنت برداشته شود به سالم سازی فضای مجازی کمک بسیار کرده ودرهمان حال هزینه فیلترشکن هم از دوش مردم برداشته می‌شود. با همه اما واگرها هیچ دولت وحکومتی دربرابر فناوری توان مقاومت وتاب آوری نخواهد داشت.درباره اهمیت دسترسی آزاد به اطلاعات ومخالفت با سانسور وفیلترینگ وبازار گرم فیلتر شکن سخن بسیار گفته شده است. دو مقوله کم هزینه برای افزایش سرمایه اجتماعی دولت چهاردهم در دسترس است :
۱-ازمیان برداشتن فیلترینگ وامکان بهره گیری از اینترنت آزاد وکم هزینه برای همه مردم.
۲-دست کشیدن آشکار ازبرخورد با پوشش اختیاری که زیان های آن بسیار وسود آن هیچ بوده است.
با وجود انبوه مشکلات حل این دو مقوله فرصت های تازه را دربرابر دولت خواهد گشود تا سهم بیشتری در مسیر برنامه ریزی های اساسی اختصاص داده شود.