کد خبر : 664100 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۵ - 01:39
ستاره صبح در گفت‌وگو با کنعانی مقدم مصاحبه تلویزیونی رییس جمهوری را بررسی کرد: بهبود رابطه با غرب با هدف برداشتن تحریم‌ها گروه سیاسی: مسعود پزشکیان، رییس جمهور شامگاه شنبه در اولین برنامه‌ای تلویزیونی خود، مقابل دوربین قرار گرفت و به پرسش‌های خبرنگاران رسانه ملی پاسخ داد. او در این برنامه مهمترین کار خود را گوش دادن به دغدغه‌های مردم توصیف کرد و همچنین عمده صحبت‌های خود را به موضوعات اقتصادی اختصاص داد.

در این مورد با یکی از تحلیلگران مسائل سیاسی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. کنعانی‌مقدم در این مصاحبه معتقد است که تمرکز اصلی اظهارات رئیس‌جمهور به مسائل اقتصادی مربوط می‌شد و همچنین پزشکیان تاکید کرد باید با دنیا در تعامل باشیم. آنطور که این تحلیلگر می‌گوید رئیس دولت چهاردهم باید تصمیمات ملی بزرگی بگیرد. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

پزشکیان علائم حیاتی اقتصاد را بررسی کند
«حسین کنعانی‌مقدم»، تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که سخنان رئیس‌جمهور، در اولین گپ‌وگفت رسانه‌ای‌ش را چگونه ارزیابی می‌کند، به‌خبرنگار «ستاره صبح» می‌گوید: «باتوجه به اینکه اولین برنامه خبری پزشکیان محسوب می‌شد باید بگوییم برای شروع خوب است. او در این برنامه نشان داد که از تخصص پزشکی خود در مدیریت کشور استفاده خواهد کرد و در واقع از نگاه یک پزشک به‌دنبال کشف و البته درمان بیماری‌های اقتصادی است. بیماری‌هایی که در طول دولت‌های گذشته به‌وجود آمده و همچنان هم ادامه خواهد داشت. او به‌عنوان یک پزشک با تجربه باید علائم حیاتی اقتصاد را بررسی کند و با راستی آزمایی جهت درمانش بکوشد. در اینجا باید به این موضوع هم اشاره کنم که عمده سخنان پزشکیان مربوط به چالش‌های اقتصادی بود ولی همانطور که خودش هم اشاره کرد دولت تازه روی کار آمده و به همین دلیل هنوز اشراف کافی به این چالش‌ها ندارد.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی در همین مورد و با اشاره به برنامه‌هایی که پزشکیان برای بهبود وضعیت استان‌ها دارد، ادامه می‌دهد: «در این گپ‌وگفت رئیس‌جمهور به چالش‌های استانی هم اشاره کرد و در ادامه به کمبودهای بودجه و عدم برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه اشاره داشت. در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم که بسیاری از پروژه‌های استانی بدون در نظرگرفتن صفر تا صد منابع کلنگ‌زنی می‌شوند. دولت چهاردهم باید این زنجیره را پاره کند و بر اساس منابع موجود و با تحلیل موقعیت مکانی و زمانی برای پروژه مورد نظر برنامه‌ریزی کند. امیدوارم که باتوجه به وعده رئیس‌جمهور در این زمینه دیگر شاهد افتتاح پروژه‌های نیمه‌کار در استان‌ها نباشیم.»
این تحلیلگر با پرداختن به دیگر مواردی که از سوی پزشکیان در این برنامه خبری مطرح شد می‌گوید: «در اینجای بحث باید به این موضوع اشاره کنم که به‌نظرم پزشکیان با توجه به وعده‌هایی که داده است و مسئولیتی که بر عهده دارد باید تصمیمات ملی بزرگی بگیرد که یکی از اصلی‌ترین این موضوعات به روابط سیاست‌خارجه باز می‌گردد. او به رقم 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی اشاره کرد. این رقم می‌تواند معانی و تعاریف زیادی را در خود بگنجاند. در اولین تحلیل باید بگوییم دولت می‌خواهد با دنیا تعامل داشته باشد و به‌طور مشخص به دنبال تغییر رفتار با غرب هم خواهد بود. ارتباط با غرب یعنی رفع تحریم‌ها. هنگامی که تحریم‌ها رفع شد رفته رفته بسیاری از دغدغه‌ها مانند نبود سرمایه‌گذار خارجی، کمبود مواد غذایی، بنزین، فروش نفت، خودرو و ... هم برطرف خواهد شد. در این مورد باید اضافه کنیم که دولت چهاردهم برای رفع تحریم‌ها به‌زودی اقداماتی خواهد کرد.»
او در همین رابطه، رفع فیلترینگ اینترنت را یکی دیگر از تصمیمات ملی پزشکیان می‌خواند و ادامه می‌دهد: «مشکلات و چالش‌‌های کشور یک سرش اقتصادی است به همین دلیل عمده توان دولت چهاردهم هم باید رفع موانع اقتصادی باشد. یکی از این موارد به بحث فیلترینگ شدن برخی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت طبقاتی بازمی‌گردد. رفع فیلترینگ نیاز به مصوبات دولتی و قضائی دارد به همین دلیل نیاز به یک ساز و کار جدید در این حوزه داریم. رفع فیلترینگ یکی از وعده‌های رئیس‌جمهوری بود و برای رسیدن به این هدف نیاز است تا تصمیمات در سطح ملی گرفته شود. با این شرایط اگر بگوییم دولت چهاردهم، دولت تصمیمات ملی بزرگ است بی‌راه نگفته باشیم.»