کد خبر : 664079 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۳ - 10:17
علی بختیار، عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس و از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت در گفت و گو با ستاره صبح عنوان کرد: افزایش تدریجی قیمت بنزین به جای افزایش جهشی

ستاره صبح، فائزه صدر: وزیر نفت دولت چهاردهم در نخستین اظهاراتش به عنوان سکاندار این وزارتخانه، افزایش قیمت بنزین را منتفی دانست. اما بلافاصله مسعود پزشکیان در موضع گیری غیرمنتظره‌ای اعلام کرد: "هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم." این اظهارات شائبه افزایش قیمت سوخت را در پی داشته است و با واکنشهایی از سوی جامعه، منتقدین و کارشناسان روبه‌رو شد. عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد با اشاره به تبعات تورمی افزایش قیمت بنزین و موارد مشابه، احتمال افزایش قیمت بنزین را رد کرد. محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌ جمهور نیز برای رفع ناترازی موجود در حوزه انرژی، خواستار ارائه طرح جامعی از سوی سازمان برنامه و بودجه به دولت شد و به مردم اطمینان داد که دولت چهاردهم، تصمیم عجولانه ‌ای در مورد بنزین نخواهد گرفت. ستاره صبح در این رابطه با علی بختیار، عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس و از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت گفت‌وگو داشت که در ادامه می‌خوانید:


علی بختیار، عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با معضل ناترازی انرژی گفت: فاصله قیمتی میان قیمت تمام شده بنزین و قیمتی که بنزین به فروش می‌رسد بالاست. نباید اجازه بدهیم شکاف قیمتی عمیق تر شود. اولین راهکار افزایش تدریجی قیمت به جای افزایش جهشی است. هر دو روش در کشور آزموده شده و اثرات افزایش جهشی قیمت مخرب بود و در دوره‌ای به فاجعه‌ای اجتماعی و امنیتی انجامید.
وی در رابطه با خطرات فازایش قیمت بنزین گفت: افزایش جهشی قیمت بنزین، بر نرخ ارز، پایه پولی و نرخ تورم اثرات مخربی به جا می‌گذارد. این اتفاق در هدفمندی و در سال 98 که بنزین 1000 تومانی به 3000 تومان رسید به شکل ناگواری تجربه شد. در سل 98 با تورم حدود 45 درصد مواجه شدیم.
نماینده پیشین مجلس افزود: دلیل مخالفت ما در مجلس این بود که مدل های اقتصادی نتیجه را از پیش نشان می‌داد. ما بنای مخالفت، کارشکنی و لجبازی نداشتیم، نتیجه را به صورت علمی روی مدل‌ها می‌دیدیم و تا جاییکه در توان داشتیم با اجرای افزایش قیمت جهشی مقابله کردیم.
عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفته های خود را تکمیل کرد: وقتی قیمت بنزین را از 1000 تومان به 3000 تومان افزایش دادیم در نتیجه افزایش نرخ ارز صعودی شد و تورم آنچنان بالا رفت که قیمت ریالی بنزین مجددا در نقطه اول یعنی در فاصله بالایی از قیمت منطقه و جهان قرار گرفت. این اشتباه حداقل دو بار در اقتصاد ایران آزموده شده و نتایج مخربی به جا گذاشته است. با وجود مشاهده نتایج چنین تصمیم غلطی، اقدام به اجرای دوباره چنین روشی از منظر اهداف پنهان این تصمیم، قابل تأمل خواهد بود.
عضو کارگروه انتخاب وزیر نفت راه حل مناسب برای از میان برداشتن مشکل را اینطور تشریح کرد: راهکار افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت بنزین که در دولت های آقایان هاشمی و خاتمی پیش بینی شده بود مناسبترین روش برای پیشگری از خسارت فروش ارزان انرژی است. این روش در ابتدایی ترین مراحل از عمیقتر شدن شکاف قیمتی جلوگیری می‌کند و در ادامه اثرات مخربی در اقتصاد کلان نشان نخواهد داد.
علی بختیار گفت: راهکار بعدی حضور برند‌ها در حوزه بنزین و عرضه بنزین با کیفیت های متفاوت است. مجلس دهم از این طرح حمایت کرد. بنزین با برند های داخلی نظیر بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس یا بنزین کمپانیهایی نظیر شل و توتال باید در دسترس مصرف کننده باشد. تصمیم با خریدار است که برای تهیه بنزین چه قیمتی بپردازد و از کدام نوع بنزین موجود استفاده کند.
عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: چه اشکالی داشت اگر انحصار شکسته می‌شد و حتی توتال و شل هم در ایران پمپ بنزین می‌زدند؟! کسی که بنزین با کیفیت می‌خواهد باید قیمت واقعی اش را بپردازد. دیگر تولید کنندگان نیز در رقابت با این شرکت‌ها کیفیت تولیدات خود را افزایش می‌دهند. شکستن انحصار در بخش های مختلف اقتصاد یک انتخاب نیست، راهکاری ضروری است که باعث ارتقای کیفیت محصولات تولید شده و بهبود شرایط مردم می‌شود.
نماینده پیشین مجلس با اشاره به نسبت دولت و مجلس در دوره اخیر گفت: به نظر من آقای پزشکیان بر غیر واقعی بودن نرخ بنزین اشاره کرده است نه لزوم افزایش جهشی قیمت بنزین. منظور ایشان این نبود که دولت چهاردهم به این سرعت و با همان روش های شکست خورده قبلی بنزین را گران خواهد کرد. آقای پزشکیان طبق وعده خود از نظر متخصصین استفاده خواهد کرد. حوزه نفت، گاز، بنزین و پالایش، بخشی کاملا تخصصی است.
وی در این رابطه افزود: مسعود پزشکیان فرزند مجلس است و با نقش و جایگاه مجلس آشناست. رئیس‌جمهور می‌داند که ساز و کار های مناسبی برای پخته شدن طرح‌ها در مجلس وجود دارد. کمیسیون های تخصصی، مرکز پژوهش های مجلس و سازمان های نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در کنار مجلس است و وقتی طرح‌ها و لوایح به صحن می‌آید، چکش کاری می‌شود و کاری حرفه‌ای صورت می‌گیرد.
علی بختیار در پایان سخنان خود تاکید کرد: مکانیسمی که برای بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس وجود دارد نتایجی حرفه‌ای و قابل اتکا حاصل می‌کند. ضمن اینکه همکاری رئیس‌جمهور و مجلس به معنی توجه به آرا، نظرات و خواسته های 85 میلیون ایرانی در یک طرح است. تصمیمی که بدون توجه به نظر مردم و پشت درهای بسته اخذ شود، اثرات جبران ناپذیری به جا می‌گذارد. رأی صددرصد مجلس به کابینه مسعود پزشکیان نشان دهنده تعامل خوب مجلس با دولت است.