کد خبر : 664052 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۱ - 10:36
مرور برخورد پلیس با سه شهروند گروه سیاسی: درگیری بین نیروی پلیس شهرستان لاهیجان و یک متهم در پاسگاه باعث فوت او شد، اگر چه بنا بر روایت رسانه‌‌ها محمد میرموسوی سابقه درگیری و ... داشت ولی مرگ او واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشته است. در این ارتباط رییس پلیس لاهیجان برکنار، پنج مأمور پلیس دستگیر و هیاتی برای رسیدگی به موضوع به منطقه اعزام شده است.

ماجرای برخورد با آرزو بدری
به گزارش رکنا در ساعات پایانی سه شنبه 2 مرداد ماه حادثه تلخ و ناگواری رخ داد و آرزو بدری سوار بر ماشین پراید هدف گلوله پلیس قرار گرفت و در شرایط بحرانی به بیمارستان انتقال یافت. مأموران گشت پلیس شهرستان نور در حال گشت زنی بودند که ناگهان خودروی پراید111 با شیشه های تمام دودی با سرعت بالا از پارک جنگلی نور خارج شد به آن مشکوک شده و دستور ایست صادر کردند اما راننده خودرو که بخاطر دودی بودن شیشه های پراید مشخص نبود زن است یا مرد بدون توجه به دستور ایست سرعت خود را افزایش داد و اقدام به فرار کرد.
مأموران گشت که عملیات تعقیب و گریز را آغاز کرده بودند اقدام به روشن کردن چراغ گردان، آژیر و حتی مسیر فرار خودرو را برای لحظاتی مسدود کردند اما راننده بدون توجه به دستور پلیس همچنان به فرار ادامه داد که پلیس با توجه به قانون به کارگیری سلاح که ابتدا شلیک های اخطار هوایی و سپس شلیک به سمت خودرو کرد و بعد از توقف، پلیس با 2 خانم جوان در خودرو روبه‌رو شد که گلوله به کمر یکی از خانم‌ها با نام آرزو بدری برخورد کرده و دچار مصدومیت شده بود. به همین علت دستور انتقال آرزو بدری به بیمارستان امام خمینی نور صادر شد و بعد از اقدامات اولیه سریعاً از طریق هلیکوپتر به مرکز درمانی بیمارستان ولیعصر تهران منتقل و برابر آخرین گزارش پزشکی مصدوم تحت درمان است.
متأسفانه خانم آرزو بدری 31 ساله دارای یک فرزند همچنان در بیمارستان بستری است.

مرگ میرموسوی در پاسگاه
روایت پلیس از حادثه این است: روز پنجشنبه اول شهریور در روستای ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان خبرِ نزاع و درگیری توسط اهالی محل در سه مرحله و به‌طور مکرر به پاسگاه محلی گزارش می‌شود. میرموسوی بعد از دستگیری در پاسگاه انتظامی شروع به فحاشی و استنکاف از دستورات عوامل انتظامی و درگیری با مأموران کرده که این روند تا حضور در بازداشتگاه ادامه می‌یابد. متأسفانه به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته میان سید محمد میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترل خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی اعتنایی به وضعیت متهم حادثه رخ می‌دهد و متهم فوت می‌کند. علت فوت توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است.

ماجرای انداختن یک متهم در صندوق عقب ماشین پلیس
انتشار یک فیلم از اقدام چند مأمور انتظامی در کتک زدن و تلاش برای انداختن یک شهروند در صندوق عقب خودروی پلیس، در شهر ری، باعث واکنش نیروی انتظامی شد. نیروی انتظامی اعلام کرد از ارسال کننده فیلم این صحنه، تقدیر و مأموران خطارکار را توبیخ می‌کند. مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با قبول این اتفاق اعلام کرد: پلیس پایتخت عوامل واحد گشت را به‌دلیل رفتار غیرحرفه‌ای با یک معتاد متجاهر توبیخ و از شهروند وظیفه‌شناس ارسال‌کننده ویدئو تشکر کرد. پیش از این کسانی را که از نوع برخورد پلیس فیلم می‌گرفتند، مورد بازخواست قرار می‌دادند اما اکنون رویه پلیس تغییر کرده و از ارسال کننده فیلم برخورد خشن مأموران با یک شهروند در شهر ری تقدیر شده است.

دومین خطای پلیس
علی مطهری، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مرگ محمد میرموسوی بعد از فوت ستار بهشتی دومین خطای نیروی انتظامی است. متهم هرمقدار هم که شرور باشد ما حق ضرب و شتم او را نداریم. مأموران پلیس باید آموزش‌دیده باشند. در موضوع ستار بهشتی وزیر کشور را به صحن مجلس آوردم. امروز آقای مؤمنی تازه وزیر شده و البته به این موضوعات حساس است.»

قانون ‌گرایی
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده پیشین در پاسخ به این پرسش که سرعت عملکرد مجموع دستگاه ذی‌صلاح در این جریان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به خبرآنلاین گفت: کند بود. عزل رئیس پاسگاه دردی را دوا نمی‌کند. بحران زاهدان را از یک رئیس پاسگاه می‌بینیم و تمام بحران مهسا امینی از نحوه عملکرد نادرست دو پلیس به وجود آمد. کشور هزینه‌های کمی بابت این‌ها داده است؟ اگر همان موقع که مهسا امینی فوت کرد افسران داخل ون بازداشت و محاکمه می‌شدند، ما این همه زخمی و کشته نداشتیم. چقدر کشور درگیر شد،
این نماینده پیشین مجلس در رابطه با اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی، گفت:‌ ما باید به سمت قانون ‌گرایی برویم یعنی هرچه قانون می‌گوید. کسی به خودش اجازه ندهد، مجری قانون شود؛ قوه قضائیه یعنی مجری قانون.