کد خبر : 664035 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۰ - 01:42
منشور رهبر طالبان برای پوشش زنان و مردان هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر این گروه به‌تازگی فرمانی در مورد حجاب صادر کرده که در آن هم زنان و هم مردان باید حجاب را رعایت کنند و مردان ریش بگذارند و به مسجد بروند .

گروه بین‌الملل: تروریست‌های طالبان نخستین بار در سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ قدرت را در افغانستان به دست آوردند. این گروه آدم کش مدعی اجرای شریعت اسلام تحت عنوان امارت اسلامی هستند. گروه طلبان پس از دو سال مذاکره با مقامات قطری، پاکستانی و آمریکایی در دوحه و به‌طور پنهانی با آمریکا توافق کردند که در افغانستان، دولت انتقالی تشکیل دهند اما آنها به‌قول خود عمل نکردند و در روز 24 مرداد 1400 به کابل حمله کردند و دولت اشرف غنی که بر آمده از رأی مردم بود سرنگون و خود جای آنها را گرفتند. مردم افغانستان 20 سال طعم دموکراسی و آزادی را البته در سایه ترور طالبان در حافظه تاریخی خود دارند. اکنون با گذشت 3 سال از ورود طالبان به قدرت هیچ کشوری در دنیا حاضر نشده آنها را به رسمیت بشناسد. در دوره حاکمیت طالبان دختران و زنان از تحصیل در مدرسه و دانشگاه محروم شده‌اند و حدود 90 درصد مردم افغانستان گرفتار فقر شده‌اند. هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر این گروه به‌تازگی فرمانی در مورد حجاب صادر کرده که در آن هم زنان و هم مردان باید حجاب را رعایت کنند و مردان ریش بگذارند و به مسجد بروند ... . متن فرمان رهبر طالبان را در ادامه می‌خوانید:
وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان اعلام کرده که از قانون امر به معروف و نهی از منکر برای کنترل جامعه استفاده خواهد کرد. این قانون به مسائلی چون حجاب زنان، پوشش مردان، احکام درباره با رسانه‌ها و چگونگی رفتار محتسبان این وزارت با مردم را در بر می‌گیرد که در ادامه به‌برخی از مواد قانونی اشاره می‌شود.

فرمان هبت‌الله آخوندزاده
«هبت‌الله آخوندزاده»، رهبر طالبان، به‌تاز‌گی قانون وزارت امر به معروف و نهی از منکر را با یک مقدمه، ۴ فصل و ۳۵ ماده اعلام کرده است. این دستورات در تمام ادارات و اماکن عمومی و بر تمام افرادی که در قلمرو افغانستان زنده‌گی می‌کنند، تطبیق می‌شود و هیچ استنثایی در آن ذکر نشده است. براساس این قانون، خارجیانی که در افغانستان زنده‌گی می‌کنند، نیز مکلف به رعایت این دستور طالبان هستند.
در ماده ۳ : این قانون «محتسب» را تعریف کرده است. براساس این ماده، محتسب به کسی گفته می‌شود که از طرف هبت‌الله به او صلاحیت داده شده است. بربنیاد دستور هبت‌الله، محتسبان این گروه حق دادن جزای تعزیری و تادیب شهروندان کشور را دارند.
ماده سیزدهم: این ماده که مربوط به حجاب زنان است، پنهان کردن صورت زنان از بیم فتنه ضروری است. شنیده شدن صدای بلند زنان نیز نهی شده است. در این قانون همچنین انتقال زنان عاقل و بالغ بدون همراهی محارم شرعی توسط رانندگان ممنوع است.
ماده بیست‌ودوم: این ماده مربوط به رسانه نیز آمده است که از تایپ، رادیو و سایر اشیا مانند آن استفاده سوء نشود. ماده هفدهم: این ماده درباره مطبوعات و اطلاعات آمده است: مطالبی که در مطبوعات نشر و پخش می‌شوند خلاف شریعت و مذهب نباشد و تحقیر و توهین مسلمان نیز در آن صورت نگیرد و در این مطالب عکس‌های ذی‌روح (جاندار) نیز استفاده نشود.

مجازات مردان
طالبان در این قانون نه‌تنها برای زنان، بلکه برای مردان نیز مجازات‌ وضع کرده‌ است که باعث محرومیت آنان از ورزش و سرگرمی می‌شود. در این قانون حق انتخاب لباس، آراستگی و پیراستگی از مردان گرفته شده و محدودیت‌های شدیدی بر عبادت‌های آنان وضع شده است. در ماده دیگر از این قانون مردان نیز از استفاده از کراوات، تراشیدن ریش و کم کردن آن، اصلاح موها برخلاف شریعت منع شده‌اند. دوستی با کفار و کمک به آنها نیز منکرات شمرده شده‌ است.قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، خصوصی‌ترین حوزه‌های زندگی فردی و جمعی را هدف قرار داده است. براساس این قانون، مسئولان تمام محلات سیاحتی و سرگرمی باید مسجد اعمار کنند و افراد در مکان‌های تفریحی به نمازهای جماعت حاضر شوند، در غیر آن، از سوی محتسبان این گروه تادیب می‌شوند.
ماده ۱۹ : این ماده «محتسب مسئولیت دارد مسئولین محلات سیاحت و سرگرمی را به اعمار مسجد جهت ادا کردن نماز جماعت و مسئولین و سیاحت‌کننده‌گان را به ادا کردن نماز جماعت در مسجد» مکلف بگرداند.

شریعت اسلامی
«برکت‌الله رسولی»، سخنگوی وزارت عدلیه درباره این قانون گفت: بر اساس این قانون، این وزارتخانه به امر کردن معروفات و منع کردن از منکرات مطابق شریعت اسلامی و فقه حنفی و نیز مکلف به تأمین صلح و برادری میان مردم و منع آن‌ها از تعصبات قومی و زبانی مکلف شده است.

محدودیت‌های غیرقابل تحمل
سخنگوی طالبان گفت: نگرانی طرف‌های مختلف، امارت اسلامی را از تعهد خود برای اجرا و حفظ قانون شریعت اسلامی دور نخواهد کرد. «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی حکومت طالبان در بیانیه‌ای درباره «تکبر» کسانی که با قوانین شریعت آشنا نیستند هشدار داد و گفت: ما خواستار درک کامل از قوانین و احترام به ارزش‌های اسلامی هستیم. از نظر ما، رد این قانون بدون درک آن، تکبرآمیز است. باید تاکید کنیم که نگرانی طرف‌های مختلف، امارت اسلامی را از تعهد خود برای اجرا و حفظ قانون شریعت اسلامی دور نخواهد کرد. «روزا اوتونبایوا» رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که این قانون «چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای» برای آینده افغانستان ایجاد می‌کند. او افزود که این قانون «محدودیت‌های غیرقابل تحمل» بر زنان و دختران افزایش می‌دهد. هبت‌الله آخوندزاده رهبر حکومت طالبان قانون امر به معروف و نهی از منکر این حکومت را در ۱ مقدمه، ۴ فصل و ۳۵ ماده توشیح کرد و پس از آن وزارت عدلیه از اجرایی شدن آن خبر داد.