کد خبر : 664034 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۰ - 01:40
ادعای تازه آژانس علیه ایران گروه بین‌الملل: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مطابق با سند محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به این خبرگزاری رسیده است ایران طی ماه‌های اخیر ذخایر اورانیوم با غنای بالا را افزایش داده‌ است.

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل در گزارش فصلی خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایشی ۲۲.۶ کیلوگرمی به ۱۶۴.۷ کیلوگرم رسیده است.

باتوجه به وضعیت موجود و نگرانی آژانس «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از گزارش فصلی و محرمانه درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده که به زودی به ایران سفر و با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار مطالبی درباره گزارش محرمانه گروسی نوشت: «گروسی گفته است که با این سفر امیدوار است گفت‌وگوی جاری و سازنده‌ای با ایران شکل بگیرد که به سرعت به نتایجی ملموس منجر شود. گفت‌وگوهای آژانس انرژی اتمی ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده و نظارت‌های معمول آژانس در ایران، همواره در جریان بوده است. گروسی در این گزارش موارد افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کرده است.»
کشمکش میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال 1382 آغاز و در گذر زمان به‌جای کاهشی افزایش یافته است. آژانس بازوی شورای حکام و شورای امنیت است و نقش کارشناس را بازی و ارجاع احتمالی پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت مهم و کلیدی است، به‌همین دلیل است که ایران با آژانس گژ دار و مریز رفتار کرده تا از ارجاع پرونده ایران به شورای حکام جلوگیری شود. آژانس تا‌کنون چندین قطع‌نامه علیه ایران صادر کرده و از تهران خواست تا کمتر از 10 روز دیگر در وین تشکیل می‌شود.