کد خبر : 664032 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۱۰ - 01:33
علی صالح‌آبادی- مدیرمسئول مطالبات پساانتخابات؛ «نه» به جنگ انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم روز 15 تیر برگزار شد ولی؛ اماواگرها، امید، مطالبه و پس‌لرزه آن برای بانیان وضع موجود همچنان پابرجاست. انتظار حداکثری و حداقلی‌ از رییس‌جمهور بحث داغ محافل سیاسی و خانوادگی است.

انتظار این است که رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر خارجه و رئیس سازمان برنامه پیش‌قدم شوند و به ملت به‌ویژه به 16 میلیون رأی‌دهنده به پزشکیان توضیح دهند روز 31 مرداد دولت را در چه شرایطی و با چه میزان تحریم تحویل گرفته‌اند؟
*بر اساس آمارهای موجود میانگین تورم از سال 1358 تا سال 1998 هرسال 20 درصد یعنی میزان تورم در 40 سال 800 درصد بوده است. میانگین تورم از سال 1399 تا سال گذشته و در دوره‌ای که دولت و مجلس در اختیار اصولگرایان بوده، هرسال 40 درصد و در 5 سال 200 درصد بوده است، یعنی پس از انقلاب 1000 درصد تورم بر گرده مردم سنگینی کرده و زندگی آنان را دست‌خوش تغییر و نابسامانی کرده است. این تورم نشان‌دهنده این واقعیت تلخ است که جنگ، تحریم، سوء مدیریت، سیاست خارجی وسپردن کارها به افراد کارنابلد این بلا را بر سر مردم آورده است. به‌عبارت‌ دیگر تورم 1000 درصدی نتیجه حکمرانی اقتصادی بد بوده است.
*قیمت هر دلار در سال 57 در بانک مرکزی 70 ریال و در خیابان منوچهری تهران 67 ریال بوده است. اکنون قیمت هر دلار به مرز 60 هزار تومان رسیده است. یعنی ارزش پول ملی پس از انقلاب بیش از 8000 درصد کاهش‌یافته است. واقعیتی که نشان دهنده شکست سیاست‌های اقتصادی، مالی و پولی است. فرق نمی‌کند که بانیان تورم و کاهش معنادار پول ملی اصلاح‌طلب یا اصولگرا بوده‌اند. مهم این است که چرا این چنین شد و حکمرانی اقتصادی چه پاسخی برای این تراژدی دارد؟
*حکمرانی اقتصادی از سال 1400 تاکنون به‌گونه‌ای بوده که در زمستان کمبود گاز و در تابستان کمبود برق وجود دارد. این اتفاق خسارت سنگین و جبران‌ناپذیری به اقتصاد و سفره مردم وارد کرده است. چرا ایران در تأمین گاز، بنزین و برق از کشورهای همسایه عقب‌افتاده است؟
* عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد پس از اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: به این نتیجه رسیدیم که شرایط اقتصادی به وضعیت سخت و دشوار رسیده و معیشت مردم از حد معمول خارج شده است!
این اظهار نظر مهم‌ترین دلیل بر شکست سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی است. وقتی شرایط اقتصادی از روال عادی خارج می‌شود معنایش گسترش فقر نسبی و فقر مطلق است که مایه تأسف می‌باشد. وقت آن رسیده که رویه‌های غلط کنار گذاشته شود و رویه‌های درست با بهره گیری از تجارب دیگر کشورها از جمله چین در فقرزدایی اتخاذ شود.
*رهبری در دیدار با هیئت دولت گفتند: «منافاتی ندارد که درجایی با دشمن تعامل کنیم. عقب‌نشینی تاکتیکی هم عیبی ندارد.» با این فرمان دست دولت برای مذاکره با آمریکا بازشده و دولت نباید این فرصت را از دست بدهد. ریشه بسیاری از مشکلات تحریم است برای برداشتن یا کاهش آن خدمت به مردم است. این یک مطالبه عمومی است. حاکمیت وقتی دید مردم در انتخابات 16 میلیون (26 درصد) به پزشکیان و 13 میلیون (21 درصد) به جلیلی رأی دادند و بیش از 50 درصد هم نیامدند و بیش از 600 هزار نفر هم‌رأی سفید دادند دریافت که 16 میلیون رأی به پزشکیان و 600 هزار آرای باطله به علاوه آن 50 درصدی که نیامدند یعنی حدود 77 درصد مردم از وضعیت موجود کشور ناراضی هستند، به این نتیجه رسید که برای بهبود امور باید امتیاز بدهد و حضور آن‌هایی که حامی «جنبش سبز» و طرفدار جنبش «زن، زندگی، آزادی» بوده‌اند را در دولت بپذیرد. مهم‌تر اینکه تحصن در مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحیت‌ها صورت گرفت که احمد می‌دری جزو آن بود نادیده گرفته شد. پیش از این کسانی که در این تحصن شرکت داشتند برای نمایندگی مجلس و دیگر مسئولیت‌ها رد صلاحیت می‌شدند، اما این بار حاکمیت نرمش نشان داد و می‌دری را تأیید کرد.
وزیر کشوری که جایگزین وزیر نظامی قبل شده قصد ندارد با طرح‌های من‌درآوردی مثل «طرح نور» که رئیس‌جمهور آن را «طرح تاریکی» نامید، حجاب‌بانان و... مزاحم بانوان شود. احتمالاً حصر آقایان «کروبی»، «میرحسین موسوی» و خانم «رهنورد» قرار است برداشته شود. همچنین شنیده شده که فیلترینگ نیز برداشته خواهد شد. رئیس‌جمهور انتصاباتی انجام داده که مایه امید در جامعه شده است.
به عقیده نویسنده عقب‌نشینی از روش‌های غلط، هزینه‌ساز، ناراضی تراش شکست نیست بلکه برای حاکمیت مقبولیت و مشروعیت ساز است. در این شرایط به خواست رأی‌دهندگان توجه کنید. گزینه جنگ را از روی میز بردارید.
بسیاری از کشورها در منطقه و جهان هستند که با اسرائیل مخالفند ولی شعار نابودی آن را نمی‌دهند. رئیس‌جمهور گفته قصد تعامل با همه کشورهای جهان را داریم، پس فرصت ایجاد شده را باید به شانس تبدیل کرد نه به تهدید.