کد خبر : 654098 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۵ - 02:32
علیرضا تقوی نیا، کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: تلاش اسرائیل برای راه انداختن جنگ در منطقه است/ حمله موشکی حزب‌الله به اسراییل بازدارنده برای منطقه است جنگ یعنی نابودی زیر ساخت های دو طرف. نتانیاهو چنین چیزی را نمی خواهد. اما اسرائیلی ها سعی می کنند  منطقه را تنش آلود و جنگی نشان دهند و خود را مقتدر نشان دهند.

ستاره صبح، فائزه صدر: حزب الله لبنان در پاسخ به ترور فواد شکر یکی از فرماندهان ارشد این گروه مواضعی در اسرائیل را مورد حمله قرار داد. با انتشار اخبار مربوط به این حملات هراس از گسترش جنگ قوت گرفت. با توجه به حمایت ایران از حزب الله لبنان بیم آن می‌رود که در صورت گسترش جنگ جمهوری اسلامی در دفاع از موجودیت محور مقاومت وارد درگیری‌ها شود. ستاره صبح در این رابطه با علیرضا تقوی نیا، کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفت‌وگو داشت که در ادامه می‌خوانید:

حمله حزب الله لبنان به اسرائیل، چه نکات قابل توجهی وجود دارد؟ این حمله چه عواقب و تبعاتی برای منطقه خواهد داشت؟
من معتقدم که عواقب این حمله، امنیت بیشتر منطقه خواهد بود. یعنی به جای اینکه منطقه به سمت جنگ برود به سمت کمتر شدن احتمال گسترش جنگ خواهد رفت. جاه طلبی دولتمردان اسرائیلی محدودیت ندارد. اسرائیل باید سر جای خود نشانده می‌شد. اگر پاسخی دریافت نمی‌کرد ممکن بود سطح ترور‌ها را بالاتر ببرد. همانطور که در لبنان، ایران، عراق و سوریه ترور می‌کرد.
آخرین گستاخی اسرائیل زمانی بود که یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب روی کار آمده و شعار او بهبود روابط با دنیا و غرب است در چنین موقعیت مطلوبی اسرائیل ترور اسماعیل هنیه را کلید زد. آن عملیات فراتر از طراحی امنیتی و معادل دخالت در امور کشورهای دیگر است.
از این نظر این حمله موثر خواهد بود به ویژه که از لحاظ راهبردی و عملیاتی ابعاد مهمی داشت. یک قایق جنگی اسرائیل هدف قرار گرفت که پرتابه با زاویه 90 درجه به هدف خود اصابت کرد. چنین حمله‌ای می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند. زیرا نشان داد اسرائیل برای دست و پنجه نرم کردن با لبنان و محور مقاومت کار راحتی پیش رو ندارد و بهتر است سطح تنش را پایین بیاورد.

نتانیاهو روحیه‌ای جنگ طلب دارد و از بالا رفتن خشونت استقبال می‌کند آیا پاسخ حزب الله لبنان به اسرائیل می‌تواند بازدارنده باشد یا نتانیاهو از این فرصت استفاده خواهد کرد؟
نتانیاهو جنگ طلب نیست بلکه می‌خواهد اینطور نشان بدهد. جنگ طلبی برای زمانی است که اسرائیل با یک گروه دارای سلاح های ابتدایی مثل حماس روبه‌رو است. آنجا جنگ طلبی، خشونت ورزی و گسترش جنگ مطرح است.
نتانیاهو نشان داده که همواره از ایجاد جنگی گسترده هراسان است. عمق استراتژیک اسرائیل اجازه نمی‌دهد جنگی بزرگتر شروع کنند.
این تنش و کنش‌ها و واکنش جنگ محسوب نمی‌شود. نتانیاهو تمایلی به جنگیدن ندارد چون با جنگ چیزی از اسرائیل باقی نمی‌ماند. جنگ یعنی نابودی زیر ساخت های دو طرف. نتانیاهو چنین چیزی را نمی‌خواهد. اما اسرائیلی‌ها سعی می‌کنند منطقه را تنش آلود و جنگی نشان دهند و خود را مقتدر نشان دهند.
خواسته نتانیاهو باقی ماندن در قدرت است در این شرایط تنش آلود ولی کنترل شده نتانیاهو همچنان در قدرت باقی خواهد ماند. این نکته را مد نظر داشته باشید که نتانیاهو بعد از ضربه حیثیتی که در ۱۱ ماه گذشته خورده به دنبال احیا بازدارندگی اسرائیل است. اسرائیل بازدارندگی را توسط عملیات نظامی نمی‌بیند بلکه توسط عملیات تروریستی و ترور می‌بینید.
به اعتقاد من نتانیاهو باید واکنشی دریافت می‌کرد که او را از تنش آفرینی بیشتر باز دارد. خواهیر دید که اسرائیل در برابر حمله روز گذشته حزب الله واکنشی که منتهی به یک جنگ تمام عیار شود را انجام نخواهد داد. اسرائیل بدون ورود امریکا قابلیت و توانایی مدیریت جنگ را ندارند.

آخرین پاسخی که ایران به اسرائیل داد با وجود اینکه حمله‌ای نسبتا گسترده بود اما بازدارندگی لازم را ایجاد نکرد و شیطنت های اسرائیل دوباره تکرار شد. با این تجربه چگونه می‌توانیم نسبت بازدارندگی حمله حزب الله با سیاست نظامی اسرائیل را تحلیل کنیم؟
من معتقدم پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بازدارندگی ایجاد کرد. اسرائیل تا جای ممکن به نیرو های ما حمله نمی‌کند.
ترور اسماعیل هنیه در تهران و یک عملیات تروریستی امنیتی بود که اسرائیل مسئولیتش را برعهده نگرفت. در چنین شرایطی مسئله متفاوت است.
اسرائیل نمی‌خواهد جنگی گسترده با محور مقا مت به راه بیاندازد بلکه با روش رذیلانه خود یعنی ترور ایجاد تنش می‌کند. مطمئن باشید شرایط برای ایجاد جنگی گسترده حداقل برای اسرائیل مهیا نیست. ضمن اینکه آمریکا نمی‌خواهد برای اسرائیل بجنگد و منافعش را فدای حفظ کردن دولت نتانیاهو کند.
امروز توازن بین دو طرف شکل گرفته، اسرائیل یازده ماه درگیر جنگ در غزه است هنوز هم از یمن مورد حمله قرار می‌گیرد از لبنان مورد حمله قرار می‌گیرد در چنین شرایطی تمایل ایجاد جنگ گسترده و توان دفاع برای اسرائیل وجود ندارد.