کد خبر : 654097 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۵ - 02:30
حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: ایران به درگیری حزب الله و اسرائیل ورود خواهد کرد/ راکت‌های حزب‌الله از سامانه گنبد آهین عبور کردند ایران به درگیری ورود خواهد کرد اما دخالت ایران به صورت مستقیم و با درگیری نظامی نخواهد بود.

ستاره صبح، فائزه صدر: حزب الله لبنان صبح یکشنبه هم زمان با اربعین حسینی در پاسخ به ترور شهید فواد شکر حملات خود به اسرائیل را آغاز کرد. حزب الله این حملات را نخستین دور از پاسخ خود اعلام کرده که نشان می‌ دهد باید منتظر دور بعدی حملات باشیم. احتمال گسترش جنگ در منطقه پس از این عملیات تقویت شده است. ستاره صبح در رابطه با این موضوع گفت‌وگویی با حسن هانی زاده، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به حمله حزب الله لبنان بامداد یکشنبه به مواضعی در اسرائیل، آیا ایران وارد جنگ می‌شود و از حزب الله لبنان حمایت نظامی خواهد کرد یا خیر؟
بامداد یکشنبه حزب الله انتقام شهدای محور مقاومت که در طول ماه های گذشته توسط اسرائیل به شهادت رسیده بودند را گرفت. همچنین انتقام شهید اسماعیل هنیه رئیس سابق دفتر سیاسی حماس و فواد شکر و همه کسانی که در طول ده ماه اخیر در غزه و داخل و خارج اراضی اشغالی به شهادت رسیده بودند. از این نظر عملیات صبح یکشنبه نهایی و قطعی بود. این عملیات، یک عملیات ترکیبی، پیچیده و غافلگیر کننده بود. عنصر غافلگیری در این حمله بارز است. تا اینجا تحلیل کارشناسان نظامی نشان می‌دهد بعد از عملیات حزب الله در جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006 میلادی، انچه صبح یکشنبه رخ داد، سنگین ترین و مهم‌ترین عملیات حزب الله علیه اسرائیل است. طبق اخبار منتشر شده 11 پایگاه اسرائیل با استفاده از موشک های کاتیوشا، بالستیکی و همچنین پهباد های رادار گریز مورد حمله قرار گرفته این حد از حمله توسط حزب الله لبنان بی سابقه است. اگر چه در طرف مقابل سعی خواهد شد تأثیر اصابت موشک‌ها ناچیز جلوه داده شود اما موشک‌ها و پهباد های در تعداد بالا بوده و گفته می‌شود حزب الله از 6 لایه از سامانه گنبد آهنین اسرائیل عبور کرده‌اند.
سیستم موشکی پیشرفته حزب الله با دقت اهداف خود را مورد حمله قرار داده است. در فهرست اهداف مراکز اطلاعاتی موساد و همچنین مراکز نظامی و استراتژیک اسرائیلی‌ها مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته است.
آماده باش اسرائیل بی علت نیست اراضی اشغالی در خطر حمله قرار دارد. تمام مراکز اقتصادی و صنعتی در این منطقه به حالت تعطیل در آمده، این وضعیت در نتیجه حمله حزب الله ایجاد شده و می‌توان این شرایط متزلزل اسرائیل را در منطقه حفظ کرد.
فرودگاه بین‌المللی بنگوریون تعطیل شده، همین یک مورد کافی است تا بتوان اسرائیل را پای میز مذاکره در موضع ضعف قرار داد. اگر حمله حزب الله را یک شکست نظامی، امنیتی و اطلاعاتی دیگر برای اسرائیل بدانیم، باید متوجه موقعیت ضعف و برتری طرف مقابل باشیم.
ایران به درگیری ورود خواهد کرد اما دخالت ایران به صورت مستقیم و با درگیری نظامی نخواهد بود.

آیا حمله انتقام جویانه حزب الله می‌تواند منجر به گسترش جنگ شود یا خیر؟
کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو تشکیل جلسه داد تا نحوه پاسخ به حزب الله را مورد بررسی قرار دهد. آنچه مسلم است جنگ در منطقه درحال گسترش است. این مسئله انکار ناپذیر است.
حزب الله ثابت کرده از حد بالایی از بازدارندگی برخوردار است. قدرت تهاجمی بالایی دارد و به اعتبار پهپادهای رادار گریزی که در عملیات بامداد یکشنبه به کار گرفته شده قدرت نقطه زنی با ضریب خطای کمی دارد. این نکته پیام مهمی برای اسرائیل دارد. نتانیاهو بعد از دریافت این پیام آرام نمی‌نشیند. اما اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به ماجراجویی در منطقه ادامه دهد حزب الله، انصارالله یمن و حشد الشعبی در عراق به صورت همزمان با گشودن چندین جبهه علیه اسرائیل وارد عمل خواهند شد. این به معنی گسترش جنگ در منطقه خواهد بود. هدف بنیامین نتانیاهو گسترش جنگ در منطقه است و سعی می‌کند که پای ایران را هم به این جنگ بکشاند. طبیعتا در روز های اینده این احتمال وجود دارد که ارتش اسرائیل با استفاده از ده‌ها هواپیما به مراکز حزب الله، سوریه و یمن حمله کنند.

چرا حزب الله در شرایط فعلی منطقه با احتمال وقوع جنگ و درگیری در پاسخ به خون فواد شکر چنین حمله‌ای را برنامه ریزی کرده است؟
این حمله در پاسخ به شهادت فواد طرح ریزی شد. شکر یکی از فرماندهان برجسته میدانی حزب الله بود. او از نبوغ بالایی برخوردار بود و فرماندهی عملیات میدانی را در طول جنگ غزه به عهده داشت. شکر یکی از افراد کارکشته اطلاعاتی و نظامی بود و شهادت ایشان هرچند از نظر توان نیروی انسانی تأثیر زیادی برپیکره و بدنه حزب الله نخواهد داشت اما به هرحال ایشان یک شخصیت تأثیر گذار در رده نظامی حزب الله تلقی می‌شد و این انتقام گیری قابل تصور بود.
حزب الله قائل به شخص نیست و بعد از فواد شکر شخصیت دیگری جایگزین ایشان شدند ولی به هرحال فواد شکر یکی از مهم‌ترین شخصیت های نظامی و اطلاعاتی حزب الله بود و شهادت ایشان طبیعتا باید پاسخی داشته باشد.
حزب الله در طراحی این حمله آمادگی پاسخ گویی به هر حرکت اسرائیل را پیش بینی کرده است. این یقین وجود دارد که حزب الله در صورت ماجراجویی بنیامین نتانیاهو با استفاده از امکانات و با قدرت بازدارندگی خود پاسخ کوبنده تری به اسرائیل بدهد ولی در ادامه قطعا جبهه های گسترده‌ای علیه اسرائیل گشوده خواهد شد.