کد خبر : 654067 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۳ - 04:18
ستاره صبح واکنش‌ها به رای اعتماد به کابینه را بررسی می‌کند: شوک به تندروها گروه سیاسی: باتوجه به رأی مجلس اصولگرا به کابینه دولت چهاردهم، تندروها که در روند کسب رای اعتماد کابینه تلاش کردند برخی از وزیران پیشنهادی مانند امورخارجه، بهداشت، کار و علوم را از کابینه دور کنند، شکست خوردند. شکستی که باعث شد بسیاری از تحلیلگران و چهره‌های سیاسی آینده سیاسی ایران را امیدوارانه ترسیم ‌کنند. آینده‌ای که شاید این گروه تندرو نقش کم‌رنگتری ‌در سیاست داخلی و خارجی داشته باشند.

در ادامه این گزارش به برخی از واکنش‌های چهره‌های شاخص سیاسی ایران اشاره خواهیم کرد البته در این بین به واکنش تندروهایی که حالا نقشه‌های بر آب شده خود را مرور می‌کنند تا شاید برای مخالفت و تضاد با دولت چهاردهم برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار دهند.

تندروها خلع سلاح شدند
علی مطهری، نماینده ادوار مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: سخنان رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد مجلس، هم شائبه ‎«حاکمیت دوگانه» را که معمولاً دولت‌ها با آن مواجهند برطرف کرد، هم شفاف‌سازی کرد و نشان داد که دیگر پشت پرده‌ای در کار نیست و هم تندروها را که با ابزار «نظر آقا» کار خود را پیش می‌برند خلع سلاح کرد.

نیروهای انقلابی وزرا را زیر نظر دارند
محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس، در شبکه اجتماعی با اشاره به اینکه وزرا زیر نظر خواهند بود نوشت: «به چند وزیر پیشنهادی که در سوابقشان، فتنه‌گری علیه مردم و نظام بوده، رأی مخالف دادم. اگرچه برخی از آنها، در روزهای اخیر در مراکز امنیتی کشور ضمن ابراز ندامت، تعهداتی دادند، اما در جریان باشند که نیروهای انقلابی رفتارهای آنها را رصد خواهند کرد.»

با خالص‌سازها به سامان نمی‌رسیم
محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شبکه اجتماعی، نوشت: «رأی‌آوری کامل‌کابینه، مفهوم مهم‌استراتژیکی را به دنبال داشت که کشور با خالص سازی و حرکت در چرخه افراطی گری به سامان نمی‌رسد. امید که افراطیون واقعیت جامعه سیاسی و حاکمیتی و دیدگاه غالب مدیریتی را درک کنند. شک‌نیست در این تحول بزرگ رهبری نقش بی‌بدیلی داشت. آقایان پزشکیان، قالیباف، عارف و ظریف تأثیر گذار ترین‌ها در این تغییر بودند.»

وزن تندروها سنجیده شد
عطاء الله مهاجرانی، وزیر دولت اصلاحات در واکنش به تندروها در توییتی نوشت: دفعه دیگر از واژه قطعا، قطعا استفاده نکنید. دوم از طرف مجلس دوازدهم صحبت نکنید. وزن پایداری در رأی اعتماد سنجیده شد. جمعی ۵۰- ۶۰ نفره‌اند که البته از همین امروز آب می‌روند. محو می‌شوند مثل سایه در برابر آفتاب.»

ادعای پزشکیان دستاویز دشمنان شد
حسین شریعتمداری، از چهره‌های تندرو و مدیرمسئول روزنامه کیهان در این روزنامه نوشت: «دیروز مجلس شورای اسلامی به تمامی وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم کشورمان رأی اعتماد داد. این موفقیت را به جناب پزشکیان تبریک می‌گوییم، اگرچه همچنان بر این باوریم که برخی از وزیران پیشنهادی از شرایط لازم برای حضور در مسئولیت بلندپایه وزارت برخوردار نبوده‌اند ولی بدیهی است که اکنون در جایگاه قانونی وزارت قرار دارند و دفاع از این جایگاه وظیفه قانونی همگان است. جناب پزشکیان در جلسه علنی دیروز مجلس و پیش از آن نیز به تلویح و گاه به تصریح فرموده بودند که در انتخاب تمامی وزرا با رهبر معظم انقلاب «‌هماهنگی‌» شده است! این ادعای ایشان بلافاصله به دستاویز و بهانه‌ای برای دشمنان تابلودار نظام تبدیل شد.»

پزشکیان هزینه‌تراشی کرد
حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس دوازدهم، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، به اظهارت مسعود پزشکیان در دفاع از کابینه پیشنهادی خود، نوشت: «بعداز هزینه بی‌سابقه‌ای که آقای پزشکیان از رهبر انقلاب درتأیید کابینه خودش کرد، همه کابینه معرفی شده ایشان از مجلس رأی گرفت. وزرا مطابق سخنان آقای پزشکیان باید درچارچوب قوانین بالادستی مثل قانون برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری عمل کنند. برای همه آنها آرزوی موفقیت میکنیم.» پیش از این نیز، مالک شریعتی، نماینده تهران نیز با انتشار توییتی به این موضوع اشاره کرده بود و نوشته بود: «هزینه کردن رئیس‌جمهور محترم از رهبرانقلاب برای رأی گرفتن از مجلس، خطای بزرگی بود چون اگر رأی نیاورند مجلس را مقابل گزینه رهبری قرار می‌دهد اگر رأی بیاورند هم مسئول عملکردشان در آینده نخواهند بود.»

مجلس نشان داد به دنبال کمک به دولت است
علی نیکزاد، از جمله نماینده‌های تندروی مجلس با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: «مجلس با رأی اعتماد حداکثری به کابینه پیشنهادی نشان داد با همدلی و همراهی به دنبال کمک به دولت محترم است. از امروز نوبت وزرای محترم است که با مجاهدت و مراقبت برای حل مشکلات کشور جهاد کنند.» تندروها بد باختند محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در توییتی خطاب به تندروها نوشت: «نقی معمولی: من باختم،بد هم باختم،سقف رو سر من خراب شده، من دارم به قهقرا می‌رم دیروز بعد اعلام نتیجه رأی اعتماد مجلس به کابینه ‎پزشکیان،دیالوگ معروف نقی معمولی،چقدر شبیه بود به حرف دل ‎پایداریچی‌ها و ‎ما اصولگراها.»