کد خبر : 654063 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۳ - 04:14
فتح الله امی- استاد دانشگاه ویژگی‌های مدیران خوب مدیریت بدون راهبرد امکان پذیر نیست، هر چند تمام اعضای دولت چهاردهم با موفقیت از مجلس رای اعتماد گرفتند، اما با انجام تعهدات ریس جمهور به مردم راه طولانی دارند.

امروز کشور با چالش های فراوانی مواجه است. کانون استادان دانشگاهی به مدیریت محمدرضا عارف سال ۱۳۹۲تشکیل شد، مسئولیت کارگروه چالش های کشور به عهده نویسنده گذاشته شد و تاکنون ۶۹جلسه با وزراء و وکلای پیشین و اسبق برگزار گردید. ۴۲چالش اساسی مورد مداقه قرار گرفت و راهکارهای پیشنهادی ارائه شد، اما اجرای آن نیاز به رجل خبره و نخبه دارد،البته طبق آیات قزآن منظور از رجل فقط مردان نیستند بلکه شامل زنان نیز می‌شود(من المومنین رجال صدقوا ما‌عاهدو الله علیه و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر)این آیه شامل مردان و زنان مومن مثل زهرای اطهر(س)نیز می‌شود.

هرچند با وجود سخت گیری ها، دکتر پزشکیان موفق به انتخاب برترین‌ها برای کابینه نشد ولی می‌توان امید داشت این وزراء با انتخاب کادر مجرب بتوانند به وعده های ریس جمهور عمل کنند.

با توجه به منابع و مراجع علمی در ذیل به بعضی از شرایط و ضوابط مدیریت کلان کشورداری اشاره می‌شود. این مدیران باید دارای این شرایط باشند:

۱-آینده نگر و دارای تفکر راهبردی و اجرای آن با نظارت و دقت

۲- دارا بودن مهارتهای ارتباطی

۳-تعهد و تعلق سازمانی،هدف گرایی و هدایت عملکرد

۴-مسئولیت پذیر و معتقد به کار تیمی وشبکه سازی

۵-دارای تفکر تحلیلی و داشتن برنامه برای حل مسائل

۶-مقبولیت شایستگی برای مسئولیت سازمانی

۷-انعطاف پذیر، پاسخ‌گویی و دارای تفکر خلاق همراه با صبر و بردباری.

این هفت شاخص حداقلی برای مدیران پست های کلان است و اگر اعضای کابینه از این حداقل‌ها برخودار نباشند هرگز در مسئولیت مربوطه موفق نخواهند بود .

به قول دوستی اگر این دولت بتواند موتور سواران پایتخت را تابع قانون ترافیک نماید در سایر مسائل کشور نیز موفق خواهد بود. به قول حافظ:

نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند

نه هر که آینه سازد سکندری داند

نه هر که کله کج نهاد و تند نشست

کلاه داری و آیین سروری داند