کد خبر : 654059 تاریخ : ۱۴۰۳/۶/۳ - 04:04
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاسی در گفت و گو با ستاره صبح: قرار است مجلس با دولت همکاری کند/فراکسیون انقلاب به 6 وزیر رای اعتماد نداده بود اگر وزرا جزیره ای عمل کنند و وحدت و انسجام دولت را به چالش بکشند کار سخت می شود.

ستاره صبح، فائزه صدر: مجلس شورای اسلامی به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور رأی اعتماد داد. همانطور که وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در صحن موافقان و مخالفانی داشتند، کابینه چهاردهم خارج از بهارستان نیز با مخالفتهایی روبه‌رو شد. از جمله شاهد ادامه حملات حسین شریعتمداری به فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور بودیم. مدیر مسئول کیهان گلایه های جدید خود از کابینه رأی اعتماد گرفته را در کیهان نشر داد. ستاره صبح در گفت‌وگو با حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

رأی اعتماد مجلس دوازدهم به 19 وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان این سیگنال را به جامعه مخابره کرد که قوه مقننه بنا ندارد در کار دولت کارشکنی کند. آیا می‌توان سابقه حضور مسعود پزشکیان در مجلس و شناختی که از این مجموعه دارد را علت این امر دانست یا خیر؟
با توجه به حضور نسبتا طولانی مسعود پزشکیان در مجلس و شناخت خوب و نزدیکی که از کار قوه مقننه دارند می‌شد این نتیجه را پیش بینی کرد. شناختی که رئیس‌جمهور با بسیاری از نمایندگان دارد حصول چنین نتیجه‌ای را ممکن کرد.
لازم نبود رئیس‌جمهور جدید انرژی زیادی برای ایجاد اعتماد بین خود و نمایندگان صرف کند، مجلس خانه اول پزشکیان بود و با بهارستان بیشتر از پاستور نزدیکی دارد.
از سویی مسعود پزشکیان در جلسه دفاعیه، در زمان و مکان مناسبی نقل قولی از رهبری ایراد کرد و همین مسئله تأثیر خود را به جا گذاشت با وجود اینکه فراکسیون انقلاب به 6 وزیر رأی اعتماد نداده بود، اما با این اقدام مجلس عملکرد نهایی را نشان داد و این پیام را صادر کرد که بنا ندارد در کار قوه منجریه که امروز سکان اش به دست یکی از خود آنها است، کارشکنی کند.
این گامی مثبت است و اگر دو قوه همکاری جدی داشته باشد باشند با توجه به ترکیب کابینه که نشان می‌دهد به دنبال حل مسائل و مشکلات هستند می‌توان پیش بینی کرد در دوره مسعود پزشکیان قوه مجریه و مقننه چالشی با هم نداشته باشند و مسیر دولت از این نظر سخت نخواهد بود.

کابینه وفاق ملی وعده مسعود پزشکیان بود آیا تنوع بالای طیف های سیاسی در دولت، در ادامه اخلالی در کار دولت چهاردهم ایجاد می‌کند یا خیر؟
من بار‌ها به این مسئله اشاره کرده‌ام. اگر از دولت وفاق ملی حرف می‌زنیم کار ما اسان نخواهد بود. وزرا قبلا با هم کار نکرده‌اند و در یک تیم نبودند دیدگاه‌ها و مشی سیاسی آنها متفاوت است و بعضا در جبهه های مقابل، و به عنوان مخالف، رقیب و منتقد با هم روبه‌رو شده‌اند.
آقای پزشکیان باید تلاش کند در ادامه هیئت دولت مظهری از ظهور وفاق ملی باشد. اگر وزرا جزیره‌ای عمل کنند و وحدت و انسجام دولت را به چالش بکشند کار سخت می‌شود و ادامه کار دولت با این کابینه در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
مسئولیت اداره دولت سنگین تر از آن چیزی است که معمولا تصور می‌شود، ولی انسجام و وحدت ملی فراتر از موضوع هیئت دولت است و پزشکیان باید تلاش کند اولا رأی خود را حفظ کند و دوما آرا دیگران را جذب کند و با نشان دادن عملکردی که از یک رئیس‌جمهور انتظار می‌رود آرا خاکستری را نیز جذب کند و سرمایه اجتماعی دولت را افزایش دهد. پزشکیان ظرفیت رئیس‌جمهور حداکثری شدن را دارد.

با توجه به چالش های پیش رو، آیا این احتمال می‌رود کابینه چهاردهم در سال های اول فعالیت دولت دچار تغییر شود؟
همه چیز به عملکرد وزرا بستگی دارد. من فکر می‌کنم مجلس در رابطه با برخی وزرا حساس باشد و اگر در ادامه وزیری استاندارد های لازم از نظر بهارستان را کسب نکند باید ورود مجلس به سؤال و استیضاح را پیش بینی کرد.
باید دید در سال اول وزرا چگونه عمل می‌کنند؟ آیا می‌توانند نظر مجلس را جلب کنند یا نه؟ قاعده این است که اگر آقای پزشکیان بخواهد وزرای مد نظر مجلس را جابه‌جا کند با برخورد نمایندگان و اعمال نظر ان‌ها در خصوص برخی از وزرای دیگر روبه‌رو شود. شروع چنین کشمکشهایی به نفع دولت و مجلس نیست.
با توجه به شناختی که از مسعود پزشکیان داریم و اعتماد مجلس به وی گمان نمی‌کنم رئیس‌جمهور دست به کاری بزند که واکنش منفی نمایندگان را در پی داشته باشد. مجلس هم با دولت او راه می‌آید مگر اینکه وزیری واقعا در عمل به وظایف خود کوتاهی کند و توانمندی لازم را نداشته باشد.