کد خبر : 653930 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲۷ - 00:52
علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: گشودن پنجره‌ دیپلماسی به روی غرب یک ضرورت است/ حل مشکلات کشور مشروط به گشایش در سیاست خارجی است ستاره صبح، فائزه صدر: فهرست وزرای پیشنهادی رییس جمهور انتقادات فراوانی کسب کرد. این فهرست که نقاط قوت و ضعفی دارد، کابینه اصلاح‌طلبان نیست. مجلس امروز در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور، همراهی یا عدم همراهی‌اش با دولت را نشان خواهد داد. سؤال این است که آیا تشکیل کابینه با این افراد، می‌تواند حداقل خواسته‌های 16 میلیون رأی‌دهنده به مسعود پزشکیان را تأمین کند یا خیر؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به جست‌وجوی پاسخ این پرسش برآمده که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به حضور تندروها در مجلس و با در نظر گرفتن وزن اصولگرایی در فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، چه پیش‌بینی از رفتار مجلس دارید؟ اخباری مبنی بر رد شدن برخی از افراد در گروه‌ها شنیده می‌شود؟ آیا صحن به وزرای پیشنهادی دولت رأی خواهد داد یا خیر؟
ترکیب نامتجانس هیئت دولت، در آینده می‌تواند برای پزشکیان ایجاد مشکل کند. از طرفی در مجلس نیز انتقاداتی نسبت به این فهرست وجود دارد. شاید حضور شش اصولگرای بنیادگرا باج‌دهی به مجلس و گروه‌هایی باشد که در این مواقع مشکل ایجاد می‌کنند.
پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و برای برطرف کردن مشکلات کابینه‌ای ترکیبی درست کنیم. می‌توان فهرست را از این منظر دید و ارزیابی کرد. تا قبل از ارائه فهرست وزرا، وفاق ملی صرفاً یک وعده بود.
تصور می‌کنم مسعود پزشکیان چه با این لیست و چه بدون آن با مشکلاتی مواجه خواهد بود. اگر تمام وزرای پیشنهادی تأیید شوند، دیدگاه‌های متفاوتی که در کابینه وجود دارد برای ایشان مشکل‌ساز خواهد بود.
به‌جز 19 وزیر شهردار تهران هم جزو هیئت دولت است، مشکل وجود خواهد داشت مگر هدایت و توصیه‌هایی از مقاماتی بالاتر و خارج از دولت وجود داشته باشد و کارشکنی برخی شخصیت‌ها کنترل و مدیریت شود.
اگر در مورد تأیید شدن فهرست وزرا به مجلس سفارش شده باشد، مسئله فرق می‌کند ولی به نظر می‌رسد حداقل یکی دو وزیر از مجلس رأی نگیرند ازجمله وزیر آموزش‌وپرورش. چون در این مراحل دیپلماسی پنهان بین کانون‌های تصمیم گیر جریان دارد، نتیجه پیش‌بینی پذیر نیست.
وضعیت اقتصادی و موقعیت منطقه‌ای ایران مطلوب نیست و زمان برای فرصت سوزی وجود ندارد ازاین‌رو شاید به پزشکیان و مجلس فشار وارد شود تا کابینه به‌سرعت تشکیل شود و مجلس مشکل تراشی نکند.
پزشکیان و رهبری هر دو می‌دانند که وضعیت اقتصادی فعلی قابلیت دوام ندارد. به‌عنوان یک کارشناس همیشه اصرار داشتنم درهای کشور به‌سوی غرب باز شود. به‌ویژه اروپا که در ارتباطات دوطرفه سابقه‌ای دیرینه وجود دارد و درگیری بین ایران و اروپا وجود نداشت. گروه‌های تندرو هم نسبت به اروپا حساسیت کمتری نشان می‌دهند.
حل مشکلات کشور به گشایش در سیاست خارجی نیاز دارد. وضعیت فعلی، تنگناهای اقتصادی و نارضایتی‌های عمومی قابل ادامه نیست. سیاست خارجی ایران منقبض‌شده است. باید انعطاف بیشتری به خرج بدهیم. آغاز انعطاف‌پذیری می‌تواند با پذیرش و اجرای اف ای تی اف باشد. در ادامه، به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌ها می‌تواند توسعه را در ایران به جریان بی اندازد.
.
به‌احتمال عدم رأی آوری برخی از وزرا اشاره کردید. آیا وزارت‌های مهمی چون امور خارجه، کشور یا اطلاعات نیز در میان وزرای تأییدشده خواهند بود؟
آقای عراقچی حتماً رأی اعتماد می‌گیرد. من مدتی در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه بودم و ایشان را می‌شناسم. عباس عراقچی سوابق خوبی در مذاکره دارد و به همین دلیل منتخب شد. او هم‌نظر نمایندگان اصولگرا و هم اصلاح‌طلبان را تأمین می‌کند.
گفته می‌شود وزیر کشور انتخاب و پیشنهاد آقای قالیباف بود. به نظر من این فرد در حد و اندازه وزیر کشور نیست. حوزه وزارت کشور، وسیع است و این فرد نظامی است و ظرفیت پاسخ‌گویی به انتظارات وزارت کشور را نشان نمی‌دهد.
در مورد وزیر اطلاعات نیز با توجه به مشکلات امنیتی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد بودیم شاید تصمیم بر این بوده که وزیر اطلاعات ادامه کار خود را پی بگیرد و به نتیجه برساند و با تغییر مدیریت در این مجموعه انرژی صرف شده هدر نرود.

پس از منتشر شدن فهرست وزرای پیشنهادی انتقاد از رئیس‌جمهور منتخب بالا گرفت عده‌ای وی را به عقب‌نشینی در برابر گروه‌های رقیب متهم کردند و برخی عدم حضور محمدجواد ظریف را در دولت ضربه‌ای به پایگاه رأی مسعود پزشکیان دانستند، عده‌ای از حامیان دولت نیز فرصت می‌خواستند تا پزشکیان و کابینه‌اش کار خود را شروع کنند، شما در کدام دسته قرار می‌گیرد؟
بیرون از این داستان می‌شود هر اظهارنظری کرد، ولی در داخل بازی قواعد حاکم بر قدرت ما را مجبور به تبعیت خواهد کرد. مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری بیرون از نظام انجام می‌شود و می‌توان هر حرفی زد و هر وعده‌ای داد، ولی ارائه فهرست وزرای پیشنهادی کاری در داخل مجموعه نظام است و قواعد خود را دارد.
پزشکیان افرادی را در فهرست هیئت دولت جمع کرده که بتواند به تمام گروه‌های سیاسی پاسخ دهد. البته این انتخاب‌ها تنها بر اساس اراده ایشان نبوده و قطعاً افرادی به او سفارش یا تحمیل شده‌اند.
شخص مهم نیست ساختار مهم است. مسعود پزشکیان باید قبل از هر کاری تلاش کند تا ساختارهای ناکارآمد و پوسیده را تغییر بدهد. از درون این ساختارها فساد بیرون می‌آید. بهترین افراد هم در این ساختارها نتیجه‌ای کسب نخواهند کرد.