کد خبر : 643909 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲۳ - 02:01
فتح‌الله امی- استاد دانشگاه و پژوهشگر کابینه یکدست یا شرکت تعاونی؟ ملاک در کشورهای توسعه یافته اکثریت رأی مردم، رسم بر این است که نامزدهای ریاست جمهوری، کابینه خود را قبل از رأی‌گیری معرفی می‌کنند، متأسفانه در کشور ما که در حال تمرین دمکراسی است، معرفی کابینه بعد از کسب آرای اکثریت مردم معرفی می‌شوند لذا اگر منطبق بر وعده‌های رئیس جمهور نباشد به‌نوعی کلاه سر مردم رفته است و ازنظر شرع غش در معامله محسوب می‌شود و قرارداد باطل است.

روی سخن با پزشکیان است که به نظر نویسنده کابینه اش شبیه به یک شرکت تعاونی است تا وفاق ملی، این کابینه نمی‌تواند به وعده‌های انتخاباتی ایشان عمل کند، کسی که علناً گفته است به دولت مسعود رأی نخواهد داد که معنی این سخن یعنی افکار مسعود را قبول ندارد چگونه می‌خواهد به وعده‌های مسعود عمل کند! ذات نایافته از هستی‌بخش کی تواند که بود هستی‌بخش؟! مروری بر وعده‌های مسعود پزشکیان دریازده راهبرد قبل از انتخابات که به پیروی از امام علی (ع) فرمود: ملت شریف ایران گردنم در گروه وعده‌هایم:

1-به‌عنوان یکی از فرزندان ملت در صورت انتخاب همه توان خود را صرف ساختن و پیشرفت ایران عزیز می‌کنم» اکنون سؤال این است با این کابینه که به یک شرکت تعاونی شبیه است تا کابینه با تفکر اصلاحات و توسعه، و عده‌ها محقق می‌شود.

2-ایران را از چالش‌ها و مسائل بزرگ و گره‌های پیچیده در حوزه اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی و فرهنگی و اجتماعی بگشایم» آیا وزیری که صراحتاً گفته تفکر شمارا قبول ندارد و معتقد است جامعه امروز ما هیچ گره‌ای ندارد و با لابی رئیس مجلس به کابینه راه‌یافته می‌تواند این گره‌ها را باز کند؟!

3-در دوره اصلاحات گام‌های خوبی در جهت رفع محرومیت مناطق محروم برداشته شد؛ اما سیطره ساختار نامعقول بودجه‌ریزی‌های غلط این نابرابری را به‌ویژه در مناطق محروم بیشتر نمود» وزیر پیشنهادی، عضو باند مافیای سیمان است، آیا او می‌تواند عدالت را اجرا کند؟!

4-شخصیت‌های ترکمن، کرد، بلوچ و تالش به علت تمایز مذهبی از جایگاه مناسب و درشان یک ایرانی محروم می‌شوند چرا از این اقوام و اهل تسنن هیچ‌کس در کابینه شما راه نیافته است؟!

5-ایران بدون فرهنگ کردی، آذری، بلوچ و سیستانی، ارمنی و آشوری و زرتشتی نیک پندار و عرب‌ها و ترکمنان و قشقایی‌ها نمی‌توان پرچم ایران و انسجام ملی را به اهتزاز درآورد» آیا وزیران شما می‌توانند این انسجام فرهنگی را ایجاد کند؟!

6-توجه به ایرانیان بر اساس حقوق شهروندی» هم‌میدانیم بر اساس عدم رعایت حقوق شهروندی چه اتفاقات تلخی مثل واقعه تلخ «زن، زندگی، آزادی» در کشور رخ داد که موجب مرگ ده‌ها نفر از فرزندان ملت شد، وزیر کشور پیشنهادی به حقوق شهروندی معتقد است و قصد اجرا دارد؟!

۷-استعفای ظریف نشان می‌دهد که بقول مثل فارسی: این درب دولت می‌خواهد بر همان پاشنه بچرخد که تاکنون چرخیده و ملت را به این روزگار در سیاست خارجی و داخلی دچار کرده است! امیدواریم این عهد و پیمان پایدار باشد و مردم دچار غبن در عهدنامه نشوند که عاقبت تلخی در آینده خواهد داشت. به قول شاعر:

ای خدا این وصل را هجران نکن

سرخوشان عشق را نالان مکن

باغ جان را تازه و سرسبز دار

قصد این مستان و این بستان مکن