کد خبر : 643888 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲۲ - 01:48
مصیب نعیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه جایی برای شروط نتانیاهو وجود ندارد یحیی سنوار در بدنه مقاومت فلسطین شخصیتی شناخته شده است. تجربه 22 سال زندان باعث شده او به خلق و خوی جدی و سر سختی اش شهره شود.

سنوار، چالشی برای تل آویو است. او یک فلسطینی مبارز است که هرگز تعهد به ادامه مقاومت مسلحانه را فراموش نکرده، با سیاست‌ها و نقاط ضعف اسرائیل آشناست و از این منظر نسبت به سایر فرماندهان مقاومت از ابتکار عمل بالایی برخوردار است.

واکنش سران کشور های منطقه و مقامات غربی پس از معرفی جانشین اسمائیل هنیه و انتخاب سنوار به ریاست دفتر سیاسی حماس در قطر نشان داد موقعیت جدید یحی سنوار به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌ گیر در حماس، نادیده گرفتنی نیست.

یکی از دلایل انتخاب سنوار به عنوان جانشین اسماعیل هنیه استفاده از ویژگی های شخصیتی و فردی وی در جریان مذاکرات آتش بس است. یحیی سنوار بیش از سایر فرماندهان حماس بر خطوط قرمز این گروه تاکید دارد.

با حضور سنوار در رأس جبهه مقاومت فلسطین، فردی قدرت سیاسی را در این مجموعه به دست گرفته که در برابر اسرائیل روحیه سازش و پذیرش ندارد. در مذاکراتی که زیر نظر سنوار انجام می‌گیرد جایی برای شروط نتانیاهو وجود ندارد.

اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه باید برای مذاکرات صلحی آماده شود که طرف مقابلش نه تنها در مورد شروط قبلی، بلکه این بار بر سر خون اسماعیل هنیه نیز کوتاه نخواهد آمد. به نظر می‌رسد مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و حماس از این پس باید با شروط جدید مقاومت ادامه پیدا کند.

اسرائیل باید حماس را به عنوان یک تفکر بپذیرد نه یک گروه نظامی. هر ترور یا حذفی در این مجموعه به رویشی جدید منجر می‌شود، تولد مبارزینی جدید که شاید حتی از نفرات پیش از خود نیز سرسختتر باشند.

حتی این احتمال وجود دارد که یحی سنوار برای تضمین حضور حماس در آینده غزه، ادامه مذاکرات را به زمان و مکان مطلوب و مد نظر خود موکول کند.

به زودی آغاز روند مذاکرات نشان خواهد داد که ترور اسماعیل هنیه و حضور یحیی سنوار در رأس مقاومت فلسطین تا چه اندازه موقعیت اسرائیل پای میز مذاکرات را تضعیف کرده است. زیرا این بار سنوار باید تصمیم بگیرد که برقراری آتش‌ بس در غزه را می‌پذیرد یا نه؟!

پس از ترور هنیه در تهران، انتخاب سنوار به عنوان رهبر جدید حماس پاسخ مناسبی به گستاخی اسرائیل بود. زیرا اهداف طوفان الاقصی با سنوار که به عنوان طراح اصلی این عملیات شناخته می‌شود، همچنان ادامه خواهد داشت.

حماس در دوره مدیریت جدید، فرصتی برای تحکیم موقعیت خود در میان گروه های مقاومت فلسطین پیدا کرده است. این فرصت شامل ایجاد تغییراتی در راهبرد این گروه خواهد شد. اما ارتباط ایران و حماس در دوره ریاست سنوار تغییر محسوسی نخواهد داشت.