کد خبر : 643886 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲۲ - 01:47
نگاه متفاوت به کابینه اصلاح‌طلبان ناراضی؛ اصولگرایان راضی گروه سیاسی: دیروز فهرست وزرای پیشنهادی دولت به مجلس ارائه شد.این فهرست واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. مهم اینکه اصلاح طلبان منتقد و اصولگرایان راضی هستند. همچنین برخی گروه‌ها و افراد سیاسی نسبت به این فهرست واکنش منفی نشان دادند.

انتشار اخباری درباره استعفای «محمدجواد ظریف» از دولت موضع را پیچیده و پرابهام کرده است. نکته قابل تأمل اینکه کاربران با هشتگ «ظریف نباشه ما هم نیستیم» در فضای مجازی فعال شده‌اند. برخی علت استعفای «محمدجواد ظریف» از معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری را در اعتراض به فهرست وزرا می‌دانند. منتقدان به برخی اعضای کابینه پیشنهادی به ویژه وزرای کشور و اطلاعات اعتراض دارند. هنگامه شهیدی، فعال رسانه در توییتر نوشت: «اگر موضوع استعفای ظریف از معاونت خودساخته راهبردی درست باشد، منتظر کناره‌گیری‌هایی دیگر خواهیم بود». برخی فعالان اصلاح‌طلب از محمد فاضلی گرفته تا سعید شریعتی، آذر منصوری، جواد امام و ... به چینش کابینه اعتراض دارند. نامه جبهه اصلاحات و اظهارات سخنگوی این جبهه نشان می‌دهد که رابطه اصلاح‌طلبان و پزشکیان، شکرآب شده است. اگر حمایت اصلاح‌طلبان نبود پزشکیان به پاستور نمی‌رفت. اکنون اگر اصلاح‌طلبان پشت پزشکیان را خالی کنند او در ادامه کار با چالش مواجه خواهد شد. با وجود انتقادات چند وزیر تکنوکرات مثل علیرضا ظفرقندی، عبدالناصر همتی، احمد میدری، عباس علی آبادی، محمد اتابک، عباس عراقچی، محمدرضا صالحی امیری در بین کابینه وجود دارد. هر چند انتقادات زیادی بر کابینه وارد است اما نمره این کابینه از کابینه سیزدهم بیشتر است.

پروانه سلحشوری:پزشکیان نمره مردودی گرفت
پروانه سلحشوری، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پزشکیان در اولین امتحان به جز در مواردی معدود، نمره مردودی گرفت. کابینه‌ای که نه بر اساس شایستگی و تخصص و مشورت کارگروه‌ها و شورای راهبری، بلکه با سهم‌خواهی و دخالت آشکار این و آن شکل گرفت. تجربه جهانی نشان داده عمر چنین دولت‌هایی کوتاه است و به سرانجام نمی‌رسد.

آذر منصوری: نگذارید روند‌های ناصواب موجب ناامیدی مردم از انتخابات شود
رئیس جبهه اصلاحات ایران با انتشار یک توییت مخالفت تلویحی این جبهه با کابینه پیشنهادی پزشکیان را اعلام کرد. آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «‏در نامه جبهه اصلاحات ایران به رئیس‌جمهور: در مرحله اول شکل‌گیری هیئت دولت اجازه ندهید، ویژه گزینی‌ها و روندهای ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.»

سخنگوی جبهه اصلاحات: آقای پزشکیان تا زمان هست، تجدیدنظر فرمایید
جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات درباره انتخاب کابینه چهاردهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
‏۱) نمی‌گذارند وزرای خودم را انتخاب کنم.
‏۲) نگذاشتند، وزرای خودم را انتخاب کنم.
‏اولی، از جنس سیاست است و به کار مملکت‌داری می‌آید ‏و دومی از جنس تاریخ است و به کار تاریخ‌نگاری می‌آید. ‏فرصت صحبت کردن با مردم را مغتنم بشمارید.
سخنگوی جبهه اصلاحات با گلایه از اسامی مطرح شده برای کابینه پزشکیان گفت: ‏اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکردهای امنیتی نسبت به فعالین سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این همه هزینه به کشور و بازی با روح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟ جواد امام در توییتر نوشت: در آستانه معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، اخبار نگران‌کننده‌ای درباره برخی اسامی به‌گوش می‌رسد. ‏برخی از آن‌ها نه نسبتی با اصلاحات دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم اساساً به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی شهره هستند. ‏جناب دکتر پزشکیان! ‏در نهایت، شخص رئیس‌جمهور مسئول کابینه است و هیچ لابی‌گر و عنصر تحمیل‌گری حاضر نخواهد شد، مسئولیت دولت را بپذیرد. پس تا زمان هست، تجدیدنظر فرمایید.

زیدآبادی:دست رئیس‌جمهور برای گزینش همکاران خود باز نیست
یک فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب باگ‌های کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان را مورد بررسی قرار داد. احمد زیدآبادی فعال و تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی تلگرامی نوشت: «ترکیب کابینه بدین صورتی که به مجلس معرفی شده است، با توجه به اهدافی که آقای پزشکیان برای خود اعلام کرده، به قول امروزی‌ها دارای دو یا سه "باگ" اساسی است. با این حال، این در حوزۀ حقوق رئیس دولت است که همکاران خود را انتخاب کند. نامناسب بودن برخی همکاران رئیس‌جمهور در درجۀ نخست، مشکل خود اوست. اگر او واقعاً فکر می‌کند که با برخی از این افراد می‌تواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسۀ داغ‌تر از آش شویم! در دنیا معمولاً دست رؤسای دولت برای انتخاب همکاران خود کاملاً باز است. از طرفی مردم هم خیلی خود را درگیر انتخاب نوع همکاران رئیس‌جمهور نمی‌کنند و مطالبات خود را از کلیت دولت طلب می‌کنند.
در ایران اما بدبختانه دست رئیس‌جمهور برای گزینش همکاران خود باز نیست و گروه‌ها و محافل سیاسی هم به طرزی خارج از قاعده خود را درگیر جزئیات این موضوع می‌کنند. به هر حال، اگر این چند نفری که اصطلاحاً «باگ» کابینه به نظر می‌رسند، خود را متعهد به همراهی با سیاست‌های اعلام شدۀ رئیس‌جمهور کرده باشند که چه بهتر، اما اگر احیاناً بخواهند ساز مخصوص خود را ناهماهنگ با ارکستر دولت بنوازند، آنگاه این به عهدۀ رئیس‌جمهور است که بخواهد تسلیم آنان شود یا آنکه قاطعانه به همکاری آنان خاتمه دهد. آنچه فعلاً برای ما اصل است، عمل دولت به تعهدات خود برای پایان دادن به این وضعیت نابسامان است. باقی قضایا فرع بر این است.»

غلامحسین زارعی:کابینه فراجناحی است
غلامحسین زارعی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره لیست وزرای کابینه چهاردهم به ایلنا گفت: کمیسیون‌ها ظرف یک هفته فرصت دارند برنامه ورزای پیشنهادی را بررسی کنند تا بعد از این بررسی‌ها بتوانیم به صورت متقن درباره آنها صحبت کنیم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: از آقای پزشکیان هم که پیش از موعد بررسی‌های خودش را انجام دادند و زودتر کابینه را معرفی کردند که ما هم بتوانیم زودتر کار را شروع و حرکت کنیم، تشکر می‌کنم. ما وظیفه داریم در چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند بدون سوگیری سیاسی صرفاً بر اساس تخصص در این خصوص نظر دهیم و بتوانیم به این کابینه رأی دهیم. برداشتم این است کابینه به سمت فراجناحی رفته است و می‌تواند وفاق ملی را ایجاد کند.

مرعشی: کابینه‌ «مطلوب» به کابینه «ممکن» رسید
حسین مرعشی با بیان اینکه کابینه‌ای که شورای راهبری به رئیس‌جمهوری معرفی کرد حدود ۵۰ درصد با کابینه‌ای که دیروز معرفی شد متفاوت بود، گفت: بخشی از این مسئله به استعلامات نهادهای امنیتی باز می‌گردد که یک تکلیف قانونی بود و استعلام برخی از افراد منفی اعلام شد. همچنین آقای پزشکیان پیاپیش گرایش‌های مجلس را برای بخشی از کابینه مورد توجه قرار دادند.
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران و عضو شورای راهبری انتخاب کابینه چهاردهم، در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: زحمات زیادی توسط جناب دکتر ظریف، اعضای شورای راهبری و کمیته‌های بیست و پنج‌گانه کشیده شد و برای هریک از وزارتخانه‌ها و معاونان رئیس‌جمهوری، ۳ تا ۵ نفر به رئیس‌جمهور پیشنهاد شدند.
وی ادامه داد: کابینه‌ای که شورای راهبری و ما آن را تصور کرده بودیم، کابینه مطلوب بود و کابینه‌ای که امروز آقای پزشکیان معرفی کرد یک کابینه ممکن است. حتما بین کابینه مطلوب و کابینه ممکن فرق است. آنچه که اتفاق افتاد مقدورات و اعمال محدودیت‌هایی بود که برای آقای پزشکیان وجود داشت. در مجموع ترکیب عمومی کابینه را می‌پسندم اما در برخی از وزارتخانه‌ها نواقصی وجود دارد که کار دولت را سخت می‌کند. وی همچنین درباره چرایی عدم معرفی گزینه‌های پیشنهادی اهل تسنن مانند سید عماد حسینی گفت: اطلاعات دقیق ندارم اما بودن یک وزیر زن از نقاط مثبت کابینه است و نبود یک وزیر از اهل سنت از نواقص آن، امیدوارم که آقای پزشکیان این مسئله را در قالب معاونت‌های برطرف کند.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس: کابینه فراجناحی و قابل قبول است
عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فهرست وزرای پیشنهادی قابل قبول است و از همه جناح‌های سیاسی در آن حضور دارند، گفت: امیدواریم همه وزرای معرفی شده از مجلس رأی اعتماد قوی کسب کنند. احمد فاطمی با اشاره به ارائه فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس برای بررسی صلاحیت‌ها و کسب رأی اعتماد به ایرنا گفت: کابینه دکتر پزشکیان که به مجلس ارائه شده یک کابینه خوب و قابل قبول و فراجناحی است. بر خلاف برخی فضاسازی‌ها که کابینه دکتر پزشکیان را کابینه سوم دولتِ سیدمحمد خاتمی و یا کابینه سوم دولتِ حسن روحانی معرفی می‌کنند باید گفت که این گونه نیست و کابینه چهاردهم، کابینه شخص مسعود پزشکیان است. نماینده مردم مازندران در مجلس با بیان اینکه در فهرست پیشنهادی از چهره‌های غیر سیاسی و متخصص استفاده شده و این از نقاط قوت کابینه است، تصریح کرد: من کابینه پزشکیان را کابینه قابل قبول و خوب می‌دانم و امیدوارم بتواند از مجلس اعتمادی قوی و قاطع بگیرد. فاطمی خاطرنشان کرد: بررسی‌هایی در کمیسیون‌های تخصصی و ارائه گزارش‌های درباره وزرای پیشنهادی انجام می‌شود، نمایندگان با برنامه‌ها و سوابق کاری وزرا بیشتر آشنا می‌شوند و در فضای شفاف‌تر بحث رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را خواهیم داشت.