کد خبر : 633915 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۱۶ - 16:39
اهداف سفر شویگو به تهران همزمان با تنش‌ در منطقه همزمان با تنش‌آفرینی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در راس هیاتی بلندپایه و به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد.

به گزارش ایسنا، سفر «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران در حالی انجام می‌شود که ایران و منطقه طی سه ماه گذشته تحولات امنیتی و سیاسی داخلی و منطقه‌ای متعدد و متفاوتی را تجربه کرده‌اند و به نوعی چشم انداز تحولات در کوتاه مدت و میان مدت با تغییرات سریع و قابل توجهی روبه‌رو است.

تحولات منطقه‌ای به شکلی حاد، با توجه به جنگ غزه و گسترش درگیری به دیگر کشورها از جمله لبنان و دست درازی‌ها و ترورهای دولتی رژیم صهیونیستی، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و تحولات در اروپا به ویژه مسئله اوکراین، موجب شده تا منطقه به مثابه دیگ پرفشار در تلاطم و تنش باشد.

ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس که برای مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید ایران به تهران سفر کرده بود و میهمان سیاسی و دیپلماتیک ایران محسوب می‌شد، موجی از تنش‌ها را ایجاد کرد.

تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی به پشتوانه حامی بزرگ آن تروریسم دولتی آمریکا دیگر از ابهام و پنهان کاری خارج شده و به طور علنی در منطقه و در مرزهای داخلی کشورها و در سکوت سیاسی و دیپلماتیک آمریکا و دیگر کشورها و سازمان های بین‌المللی اقدام می‌کند.

سفر شویگو در حالی به ایران انجام شد که ایران برای پاسخ به ترور اسماعیل هنیه در تهران آماده می‌شود و به گفته مقامات کشورمان این پاسخ به مثابه عملیات «وعده صادق»، کوبنده و محکم خواهد بود.

ایران و روسیه، همپیمانان راهبردی

دبیر امنیت ملی فدراسیون روسیه در اولین دیدار خود با پزشکیان، جمهوری اسلامی ایران را از هم‌پیمانان کلیدی و راهبردی روسیه در منطقه دانست و ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های مشترک ۲ کشور برای ایجاد جهان چند قطبی و همچنین تأمین امنیت منطقه تصریح کرد: روابط ۲ کشور در همه بخش‌ها در حال رشد بوده و چشم‌اندازهای بسیار خوبی برای توسعه تعاملات موجود است.

شویگو همچنین بر علاقه‌مندی کشورش برای تسریع در تکمیل طرح‌های مشترک میان ۲ کشور از جمله کریدور شمال جنوب تأکید و گفت: روسیه برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، بریکس و شانگهای اهمیت زیادی قائل است و ما برای گسترش این همکاری‌ها تلاش خواهیم کرد.

فهرست بلندبالای همکاری ایران و روسیه

دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز دوشنبه با همتای ایرانی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در دیدار با «علی اکبر احمدیان»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نماینده مقام معظم رهبری در این شورا ضمن تاکید بر ارتقا سطح همکاری‌های راهبردی و روابط مستحکم و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی، اقدام اسرائیل علیه هنیه در خاک ایران و یکی از فرماندهان حزب الله در لبنان را به شدت محکوم کرد و اقدام اسرائیل را خلاف موازین و قوانین بین‌المللی دانست.

به گزارش ایسنا، ایران و روسیه فهرست بلندبالایی از ابعاد همکاری‌ها و تعاملات دارند. در مناقشات روسیه و اوکراین، ایران همواره بر راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو و آمادگی برای کمک در این موضوع تاکید داشته است. هم چنین در تحولات قفقاز، ایران بر راه حل منطقه‌ای و پرهیز از دخالت بازیگران فرا منطقه‌ای و قالب ۳+۳ (جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان + ایران و روسیه و ترکیه) تاکید داشته است.