کد خبر : 633852 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۱۳ - 03:12
روایت‌های متفاوت از نفوذ موساد در ایران ستاره صبح- اعظم طاهری: «له زه اکو» نشریۀ اقتصادی چاپ پاریس در سرمقالۀ روز گذشته خود به ترور اسماعیل هنیه در تهران پرداخته و به نقل از «آنتوان بسبوس» کارشناس مسائل خاورمیانه نوشت: عملیات اسرائیل نیازمند مأموران اطلاعاتی در خود آن محل بوده که بتوانند مثل سایه اسماعیل هنیه را در جریان چند ساعت سفر خود به تهران دنبال کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی جداگانه نوشت: ایران نتوانسته از نفوذ اطلاعاتی خارجی در دستگاه‌های امنیتی خود جلوگیری کند. این خبرگزاری در ادامه آورده است: ترور اسماعیل هنیه آن هم در قلب تهران نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در جمهوری اسلامی است. خبرگزاری فرانسه یادآوری کرده است که اسماعیل هنیه در جریان سفرش به تهران در مکانی مطمئن و تحت تدابیر شدید امنیتی حفاظت می‌شد. در همین حال ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در شبکه خبر گفت: ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران ناشی از «نقص امنیتی» در کشور است. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید:

ابراهیم متقی: نقص امنیتی در کشور موجب شهادت هنیه شد
ابراهیم متقی، استاد و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در شبکه خبر ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران را ناشی از «نقص امنیتی» دانست و گفت: بر اساس برداشت او این اقدام از داخل کشور انجام شده است. متقی با تاکید بر این‌که میدان انفجار کوچک بوده و ورود جسم مهاجم در آسمان مرزهای ایران ثبت نشده است، نتیجه‌گیری کرد که ترور هنیه از داخل انجام شده است. او در این‌زمینه با اشاره به حضور مقام‌های ارشد سیاسی در کشور برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان گفت که باید تمهیدات امنیتی بهتری در نظر گرفته می‌شد.

علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت اصلاحات: نفوذ موساد نگران‌کننده است
علی یونسی در بخشی از صحبت‌های خود در 8 تیرماه 1400 با جماران گفت: نفوذ در دهه ۶۰ متفاوت بود برای اینکه یک خانواده با هم مبارزه می‌کردند و نفوذ در همدیگر عادی بود. یک جنگ داخلی صورت گرفت و نفوذ آسان بود ولی حدود ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال مبارزه کشور را از نفوذهای گروه‌های تروریستی پاک کرد. ولی از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی غفلت شد.

۱۰ سال اخیر متأسفانه نفوذ موساد در کشور بیشتر شد. متأسفانه سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی به جای اینکه آنها را شناسایی کنند به جان خودی‌ها افتاده‌اند. غفلت از موساد سبب شده که نفوذ کند و این گونه ضربه بزند.

برای من به عنوان فردی که در وزارت اطلاعات کار کرده‌ام دردآور هست. در زمان ما و قبل از ما ( دولت‌های سازندگی و اصلاحات) چنین نفوذهایی وجود نداشت آن موقع آنچه را که می‌گفتند کار اسرائیل است ثابت شد که نبود. ولی بعد از ما به دلیل رقابت سرویس‌های اطلاعاتی، موازی کاری در وزارت اطلاعات و سازمان‌های جدیدی که در مقابل وزارت اطلاعات ایجاد شد، وزارت اطلاعات را تضعیف کردند. آن سازمان‌های جدید و موازی وزارت اطلاعات به جای اینکه با نفوذ مبارزه کنند مشغول کنترل و مبارزه با خودی‌ها شدند. میدان برای نفوذ سرویس‌های جاسوسی دنیا باز شد، باید به گذشته برگردیم.

باید موازی کاری و رقابت را پایان داد و اولویت‌های سرویس‌های داخلی مشخص شود. مبارزه با نفوذ باشد نه عناصر داخلی که منتقد و معترض هستند. الآن برای خیلی از سازمان‌های اطلاعاتی کنترل و مواظبت در عناصر داخلی است و اولویت نفوذ دشمن نیست.

عمل مشابه داعش
دوم اینکه همیشه و در همه جای دنیا نفوذ سرویس‌های جاسوسی در احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های افراطی آسان است. برای اینکه معیار گروه‌های افراطی مانند داعش، القاعده و همه گروه‌های افراطی فقط افراط و تندروی است. کسی که مانند آنها حرف بزند، جنایت کند و اقدام کند برای آنها کافی است. این برای آنها نقطه قوت و برای نفوذ نقطه ضعف است. یعنی هر سرویس جاسوسی و اطلاعاتی عناصر بیمار و افراطی را از میان خودشان یا جای دیگر پیدا می‌کنند و در سازمان‌های افراطی نفوذ می‌دهند و هرچه آنها تندتر عمل کنند بالاتر می‌روند و هرچه جنایت بیشتری کنند ارتقاء پیدا می‌کنند؛ خیلی راحت است.

محسن رضایی: باید پاکسازی امنیتی کنیم
محسن رضایی در 25 فروردین 1400 درخصوص آلودگی امنیتی در پی حادثه در نطنز هشدار داد و گفته بود: کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال، سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. وی افزود: قبل از این اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند ریز پرنده مشکوک آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم‌سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند.

واکنش محسن میردامادی
محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس ششم، در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ترور بهت‌آور اسماعیل هنیه دردناک بود و پاسخ می‌طلبد. موثرترین پاسخ کوبنده به اسرائیل، شناسایی و قطع ید عوامل نفوذی است که تا مغز استخوان نظام نفوذ کرده‌اند. سراغ منتقدین و معترضین نروید؛ نفوذی‌ها از کسانی هستند که فریاد مرگ بر اسرائیل آنها تا تل‌آویو می‌رسد.