کد خبر : 633846 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۱۳ - 04:19
علی صالح‌آبادی-مدیرمسئول ستاره صبح افزایش تنش با جنگ و غرقابه خون غزه زمانی برای حماس و ایران اهمیت داشت که زندگی در آن جریان داشت، دولت خودگردان داشت. متاسفانه غزه اکنون غرقابه خون شده است. خانه‌های مردم و ادارات تخریب و مدارس متلاشی شده است، سازمان‌های بین‌المللی از بین رفته‌اند و غزه به تلی از خاک تبدیل شده است.

مراسم تحلیف روز نهم مرداد برگزار شد. این مراسم حاشیه‌هایی هم داشت، از جمله غیبت خاتمی و احمدی‌نژاد، نشاندن رهبران محور مقاومت در ردیف اول که دولت نیستند مغایر عرف دیپلماتیک بود، مهم‌تر اینکه آنهایی که مقام رسمی بودند پشت سر آنهایی نشستند که فاقددولت هستند. برای نمونه از لبنان باید وزیر خارجه یا رئیس‌جمهور آن دعوت می‌شد نه نماینده حزب الله. نشستن برخی مقامات رسمی کشورهای خارجی پشت سر آن‌هایی که دولت نیستند معنایش چیست؟ مهم‌تر از همه در این مراسم که نخستین روز کاری رئیس‌جمهور بود عده‌ای از نمایندگان مجلس شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر دادند. در کدام کشور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور چنین شعارهایی داده می‌شود؟
*مراسم تحلیف رئیس‌جمهور یک فرصت برای افزایش سطح روابط خارجی است، بنابراین نباید عده‌ای کارهایی انجام دهند که سیاست خراجی را به چالش کشانده و به محاق ببرند.
ولی کار غلط انجام می‌دهید مردم ناراحت و از رأی خود به پزشکیان پشیمان می‌شوند.
*این جماعت به دلیل اینکه به علم سیاست و فواید بی‌شمار دیپلماسی و بازیگران بین‌المللی آگاه نیستند رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که به‌ ایران هراسی دامن می‌زنند و برای مردم و کشور هزینه درست می‌کنند.
به خاطر ایران هراسی، آمریکا 14 میلیارد دلار به اسرائیل می‌دهد علاوه بر آن آمریکا و اروپا به اسرائیل سلاح هم می‌دهند. شما اگر قصد نابودی اسرائیل و آمریکا را دارید حرف نزنید عمل کنید. راه باز جاده دراز. شما اگر عرق ایرانی دارید و فرهنگ ایرانی را دوست دارید به جای پرداختن به مسائل بیرونی به این دو ضرب‌المثل‌ ایرانی توجه کنید: «دو صد گفته چون نیم کردار نیست»، «به عمل کار برآید نه به حرف!» پس اگر قصد نابودی آمریکا و اسرائیل را دارید شعار ندهید و بروید کار را تمام کنید! وقتی اینگونه شعارها داده می‌شود زندگی مردم سخت و دشوار می‌شود.
*ایران هراسی باعث شده تا دوباره غرب پشت اسرائیل بایستد و آن‌ها تقویت شوند و تعداد تحریم‌ها افزایش پیدا کند و سفره های مردم کوچک شود.
*حمله 7 اکتبر (15 مهر گذشته) حماس به اسرائیل باعث شد 1200 اسرائیلی کشته و 200 نفر هم به اسارت گرفته شوند. فاجعه آنجاست که تاکنون حدود 40 هزار نفر در غزه قتل‌عام شده‌اند و اسرائیل و غرب قصد کوتاه آمدن از نسل کشی و مصالحه ندارند.
*غزه زمانی برای حماس و ایران اهمیت داشت که زندگی در آن جریان داشت، دولت خودگردان داشت. متأسفانه غزه اکنون غرقابه خون شده است. خانه‌های مردم و ادارات تخریب و مدارس متلاشی شده است، سازمان‌های بین‌المللی از بین رفته‌اند و غزه به تلی از خاک تبدیل شده است. بازسازی آن سال‌ها به طول خواهد انجامید.
*آمریکا و کشورهای غربی، حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند، بنابراین این کشورها طرفدار ترور رهبران حماس و حزب‌الله هستند.
*اسرائیل دریافت که حضور 14 گروه مقاومت در پکن می‌تواند زمینه‌ساز صلح و آتش‌بس شود. به همین دلیل «اسماعیل هنیه» را در تهران ترور کرد تا پروژه صلح به نتیجه نرسد.
*بسیاری از کشورهای عربی جز قطر می‌پندارند که حماس امنیت آن‌ها را به خطر انداخته است. به همین دلیل پشت‌صحنه با اسرائیل بده بستان می‌کنند و از ضربه زدن به محور مقاومت و ایران خشنودند. در سیاست داخلی و خارجی باید واقع‌بین بود نه آرمان‌گرا و ایده آلی. اگر واقع‌بین باشیم درمی‌یابیم که نه اسرائیل می‌تواند فلسطین را از بین ببرد نه فلسطینی‌ها قادرند اسرائیل را نابود کنند. این واقعیت را به ما دیکته می‌کند که ایران همان‌طور که در تله جنگ اوکراین افتاد نباید در تله اسرائیل بیفتد که بیرون آمدن از آن کار دشواری است. اسرائیل اگر موفق شود پای آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند برنده است. به عقیده نویسنده، اگر در روابط خارجی درگیر نظامی شویم و یا سطح تنش از آنچه هست بالاتر برود آنچه آسیب و ضربه می‌بیند اقتصاد و زندگی ایرانی هاست. بدتر اینکه سلسله درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل و محور مقاومت می‌تواند به جنگ هسته‌ای نیز بینجامد که یک فاجعه است. در این شرایط بهتر است وقتی رهبر حماس در تهران ترور شده است، ایران و نیروهای مقاومت به جای جنگ تمام عیار، یک یا چند فرمانده اسرائیل را در منطقه ترور کنند.