کد خبر : 633797 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۹ - 02:54
علی کمالی مقدم، حقوقدان در گفت و گو با ستاره صبح: اتهامات مدیر مسئول کیهان از نظر قضایی قابل پیگیری است کمالی مقدم با اشاره به امکان طرح دعوای حقوقی گفت: به عقیده من اظهارات اخیر آقای شریعتمداری از نظر قضایی قابل پیگیری است و افرادی که به آن ها اتهام زده شده می توانند شکایت کنند.

ستاره صبح، فائزه صدر: حسین شریعتمداری، سرپرست روزنامه کیهان؛ عهده دار نمایندگی ولی فقیه در این مجموعه است. همین امر اصلاح‌طلبان را بر آن داشت تا شکایت خود از توهین و اتهام زنی وی نسبت به شخصیت های فعال در شورای راهبری رئیس‌جمهور و دیگران را به رهبری برسانند. محمود صادقی، دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‌ها در اعتراض به اظهارات تند و اتهام زنی حسین شریعتمداری به اصلاح‌طلبان حامی پزشکیان، نامه ‌ای سرگشاده به رهبر نوشت. ستاره صبح در گفت‌وگو با علی کمالی مقدم، حقوقدان به بررسی ظرفیت حقوقی چنین شکایاتی پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

علی کمالی مقدم، حقوقدان در رابطه با نسبت جایگاه شخصیت های مهم و تأثیر گذاری اظهار نظر این افراد گفت: مسئولین، افراد نام آشنا و موثر نمی‌توانند بدون توجه به بار حقوقی اظهاراتشان هر سخنی را مطرح کنند و در گفتمان خود اتهام زنی کنند یا حرف کذبی به زبان بیاورند.
کمالی مقدم در این رابطه افزود: افراد جامعه به دلیل حرفهایی که از اظهارات حسین شریعتمداری سبکتر و کم اهمیت تر است، با اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب روبه‌رو و محکوم می‌شوند و به زندان می‌روند.
وی گفت: اظهارات فردی که مسئولیت یکی از روزنامه های مهم و پر تیراژ کشور را برعهده دارد بیش از حرف های یکی از افراد عادی جامعه برد خبری دارد و تأثیر آن بر افکار عمومی بیشتر است.

طبیعی است که به دلیل گستردگی جامعه مخاطبین این شخصیت، جغرافیای انتشار حرفهایش گسترده تر است و تأثیر کلام او بر گروه‌هایی از جامعه بالا است. چنین شخصیتی نباید حرف بی حساب و کتاب و غیر مستند بزند.
کمالی مقدم با اشاره به امکان طرح دعوای حقوقی گفت: به عقیده من اظهارات اخیر آقای شریعتمداری از نظر قضائی قابل پیگیری است و افرادی که به آنها اتهام زده شده می‌توانند شکایت کنند. اما اگر شکایت به جایی نرسید، مشکل را باید در سیستم قضائی جست و جو کرد، ولی طرح دعوا از نظر ظرفیت های قانونی باز است. وی در این رابطه تشریح کرد: اولین کسی که می‌تواند شکایت کند دادستان است زیرا در جایگاه مدعی العموم قرار دارد.

چنین سخنانی از زبان مدیر مسئول کیهان به حیثیت دولتی که تازه انتخاب شده لطمه می‌زند و در مرتبه‌ای بالاتر به حیثیت نظام اسلامی صدمه می‌زند زیرا کارگزاران دولتی نوپا را اشخاصی با انواع آلودگی‌ها معرفی کرده است.
این حقوقدان گفت: در درجه دوم افرادی که چنین اتهاماتی به ایشان وارد شده می‌توانند شکایت کنند. کارگروهی که مورد حمله و اتهام زنی آقای شریعتمداری بود می‌تواند اعاده حیثیت کند.
کمالی مقدم افزود: چه شکایتی ثبت شود و چه نشود، آقای شریعتمداری باید از این پس از چنین اظهارات تند و بی مبنایی پرهیز کند. ایشان و همفکرانشان باید اجازه بدهند دولت شروع به کار کند. هنوز دولت تشکیل نشده و کاری صورت نداده، ولی حمله به رئیس‌جمهور و کابینه تشکیل نشده از سوی تندرو‌ها آغاز شده است. البته تهمت زدن همیشه با انگیزه تخریب و از میدان به در کردن رقیب نیست بلکه بعضا رنگ و بوی انتقام جویی دارد به ویژه پس از شکست.
علی کمالی مقدم در پایان تاکید کرد: صحبتهایی تند و آمیخته با اتهام زنی و اظهاراتی که سندی ندارد، جرم است. در قانون مجازات اسلامی موارد این جرم مشخص است. اهمیت این مسئله، به اندازه‌ای است که قانون گذار، تهمت زدن را جرم انگاری کرده و برای آن حکم مجازات بسیار سنگینی در نظر گرفته است.