کد خبر : 633790 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۸ - 13:26
سیف: با حذف ارز ترجیحی مردم تنبیه می‌شوند رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: باید توجه داشته باشیم که عموما دو گروه از عوامل بر روی نرخ ارز اثرگذار است؛ گروه اول عوامل بنیادی اقتصادی و گروه دیگر عوامل غیر اقتصادی و انتظاراتی هستند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: هدف اصلی از سیاست جبرانی ترمیم قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی است موضوع مهم در این رابطه شناسایی دقیق خانوار‌های مشمول است که به دلیل ضعف‌های اطلاعاتی از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است. اگر یارانه‌های مربوط به سیاست جبرانی با دقت تخصیص داده شود مشکلی ایجاد نخواهد شد و فشار‌های وارده بر اقشار مذکور از این طریق می‌تواند خنثی شود. در غیر این صورت ممکن است انجام اصلاحات منجر به نارضایتی و فشار‌های اجتماعی شود و در نتیجه دولت ناگزیر انجام اصلاحات را متوقف کند.

سیف درباره اظهارات برخی از کارشناسان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت‌ها چرا برای مبارزه با رانت ارز ترجیحی، با مفسدان این جریان برخورد نمی‌کنند و با حذف ارز ترجیحی تمام مردم تنبیه می‌شوند، گفت: در این نکته مهم تردیدی نداشته باشیم که اصولا یکی از مهم‌ترین عوامل رانت جویی و فساد، وجود نرخ‌های ترجیحی و دستوری در اقتصاد است. این واقعیت قابل انکار نیست، نمونه بارز آن همین پرونده فساد مربوط به چای دبش است. قوی‌ترین سیستم‌های نظارتی و پلیسی در دنیا هم نمی‌تواند به صورت کامل جلوی رانت و فساد‌های مربوط به نرخ‌های ترجیحی و قیمت‌های دستوری را بگیرد. اگر نرخ ارز واقعی و همان نرخ بازار باشد انگیزه سوء استفاده از آن بسیار ضعیف می‌شود، اما وقتی نرخ ارز ترجیحی است، طبیعتا انگیزه فساد افزایش پیدا می‌کند.