کد خبر : 633728 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۶ - 02:55
میر قاسم مومنی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: نتانیاهو و پوتین حامی ترامپ هستند ستاره صبح، فائزه صدر: نتانیاهو در چهارمین سخنرانی خود در کنگره آمریکا با به راه انداختن نمایشی سیاسی در حالی به طور مرتب مورد تشویق قانون گذاران جمهوری خواه قرار گرفت که اعضای حزب دموکرات و حامیان ریاست جمهوری کامالا هریس از حضور در این جلسه خودداری کرده بودند. نتانیاهو در این سفر بارها نام ایران را به زبان آورد که با واکنش ها و حواشی همراه شد. ستاره صبح در این رابطه با میرقاسم مومنی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی گفت و گو داشت که در ادامه می خوانید:

سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا با ملاقات های پیشین او و سران ایالات متحده چه تفاوتی دارد؟ این سفر چه سیگنالهایی به انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا ارسال کرد؟
سفر نتانیاهو با اعتراض مخالفانش همراه بود. در این اعتراضات دموکرات های آمریکایی با عرب های خاورمیانه و مهاجرین فلسطینی و مسلمانان همراه بودند همانطور که دیدیم نمایندگان دموکرات کنگره جلسه سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند و در این جلسه شرکت نداشتند.
وضعیت پر تنش‌ در داخل اسرائیل به بیرون از مرزها بازتاب دارد. دولت بایدن در ماه ‌های اخیر بارها در سخنرانی ‌ها، توییت‌ها و یا جلسات از نتانیاهو خواسته بود با تعدیل سیاست‌ های فعلی شرایط ملتهب حاکم بر اسرائیل و منطقه را کاهش دهد ولی نتانیاهو تمام توصیه‌ها را نادیده گرفته است. از این رو عدم استقبال معاون رئیس‌جمهور و اعضای حزب دموکرات از نتانیاهو قابل پیش بینی بود.
دیدار اخیر مقامات ارشد کاخ سفید با نتانیاهو تشریفاتی و فاقد اهمیت است، به ویژه که از عمر مسئولیت سیاسی رئیس‌جمهور فعلی کمتر از چهار ماه بیشتر نمانده و بایدن از نامزدی در انتخابات انصراف داده، پس نمی‌شود روی برآیند سیاسی این دیدار‌ها حساب کرد.
دولت آمریکا پس از جنگ غزه به این جمع بندی رسید که دیدار گرم سران کاخ سفید با نتانیاهو پیام خوبی به خاورمیانه مخابره نمی‌کند. جمهوری خواهان کنگره با ایستادن و کف زدن برای نتانیاهو نشان دادند حامی سیاست جنگ طلبی هستند و به تندروی مشروعیت می‌دهند. با توجه به خشم مردم از خشونت اسرائییل در غزه، این دریافت می‌تواند بر سبد رأی نامزد جمهوری خواه اثر منفی بگذارد.
پذیرش گرم و بی قید و شرط نتانیاهو به جایگاه سیاسی هر دولتمردی در هر کجای جهان حتی در آمریکا ضربه وارد کند، زیرا جوامع انسانی به دفعات از اعمال خشونت آمیز سربازان ارتش اسرائیل در غزه اعلام انزجار کرده‌اند.
دیدار نتانیاهو با مقامات کاخ سفید می‌تواند بحران داخلی اسرائیل را به واشنگتن و شهر های آمریکا منتقل کند و آمریکا به صحنه اعتراضات گسترده‌ مخالفان نتانیاهو تبدیل گردد. چنین وضعیتی در آستانه انتخابات پیامدهایی غیر قابل پیش بینی دارد. از این نظر تصمیم خانم هریس برای عدم حضور در جلسه کنگره هوشمندانه بود.

در صورت پیروزی کامالا هریس در رقابت‌ها رفتار آمریکا با اسرائیل و نتانیاهو چگونه پیش بینی می‌شود؟ آیا مأموریت کامالا هریس در کاخ سفید ادامه ریاست جمهوری جو بایدن خواهد بود یا خیر؟
اظهارات خانم هریس درباره سخنرانی نتانیاهو در کنگره و شرایط انسانی غزه لحنی جدی داشت و نشان داد که نامزد جدید حزب دموکرات می‌خواهد مواضع خود درباره اسرائیل و نتانیاهو را منعکس کند.
ایالات متحده مهم ‌ترین حامی اسرائیل است و نظر معاون رئیس‌جمهور این کشور و نامزد حزب دموکرات درباره اسرائیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نانسی پلوسی، رهبر پیشین دموکرات ‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا هم از سخنرانی نتانیاهو انتقاد کرد. خانم پلوسی یکی از مهم‌ترین حامیان کامالا هریس است.
دیگر شخصیت های مهم حزب دموکرات آمریکا که از نامزدی کامالا هریس حمایت کرده‌اند نیز از سخنرانی نتانیاهو انتقاد کردند. این انتقادات نشان دهنده خط فکری نامزد این گروه است و سیاست دموکرات‌ها درباره اسرائیل و نتانیاهو را نشان می‌دهد. البته خانم هریس در صورت پیروزی در انتخابات اهداف سیاست خارجی جو بایدن را ادامه خواهد داد. در چهار سال گذشته شاهد میزان توجه بایدن به نتانیاهو بودیم در چند مورد سفر نتانیاهو به آمریکا، بایدن ملاقات با او را نپذیرفت. کامالا هریس در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور پیدا نکرد. به نظر می‌رسد او نسبت به وضعیت فلسطینی‌‌ها همدردی بیشتری نشان خواهد داد. این موضع گیری رأی دهندگان عرب و خاورمیانه‌ای آمریکا را که از حضور نتانیاهو در کنگره ناراضی بودند به سمت اولین رئیس‌جمهور زن آمریکا ترغیب خواهد کرد.

آیا پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند به معنای قدرت گرفتن نتانیاهو و ادامه سیاست ایران هراسی در منطقه باشد؟
متأسفانه حضور همزمان نتانیاهو و ترامپ در قدرت می‌تواند روزهای پرتنشی را در جهان و به ویژه در خاورمیانه رقم بزند. فشار و تخریب ایران جزو اهداف مشترک هر دو است. یکی از دلایل ناگفته و ناپیدای سفر نتانیاهو به آمریکا کمک و حمایت از کمپین ترامپ است. او می‌خواهد از پیروزی جمهوری خواهانی که برای جنایاتش کف می‌زنند اطمینان خاطر پیدا کند. نتانیاهو و پوتین، بنای سیاست های خود را بر پیروزی ترامپ گذاشته‌اند. دیدار او با ترامپ یک دیدار تبلیغاتی و انتخاباتی برای نامزد جمهوری خواه است. تاکید نتانیاهو در سخنرانی نمایشی اش به نقش ایران و اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی به پشتوانه رأی آورید ترامپ است. دموکرات‌ها برای او کف نمی‌زنند، بدون حضور جمهوری خواهان در کاخ سفید حرفهای او خریداری ندارد.