کد خبر : 633682 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۲ - 11:03
محمد شوری، استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل در گفت‌وگو با ستاره صبح: کناره گیری بایدن تصمیمی شخصی و ناگهانی نبود ستاره صبح، فائزه صدر: پیش از آغاز رقابت های ریاست جمهوری در آمریکا، رفتار و حرکات نا موجه جو بایدن در محافل رسمی، به عنوان نشانه ای از کهولت سن و عدم توانمندی و کارایی رییس جمهور 81 ساله آمریکا ارزیابی شده بود. جو بایدن که چندی پیش اعلام کرده بود " فقط اگر خدا به من بگوید انصراف خواهم داد" شامگاه یک شنبه با انتشار توییتی از ادامه رقابت ها کناره گیری کرد.

نامزد پیشین حزب دموکرات کناره‌گیری خود را کاری "به نفع حزب و کشورش" عنوان کرد. ستاره صبح در گفت‌وگو با محمد شوری، استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین‌الملل به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

کناره گیری دیر هنگام نامزد حزب دموکرات، درشرایطی که رقابت های انتخاباتی آغاز شده چه معنایی دارد؟ آیا حزب رئیس‌جمهور بایدن در درون دچار اختلاف نظر و گسست شده است؟
کشورهای موفق جهان بر اساس منافع ملی اداره می‌شوند. منافع ملی در کشور های دموکراتیک، یک اصل مهم به شمار می‌رود. منافع ملی است که عمل سیاسی را خلق می‌کند.
مشخصه منافع ملی این است که مقدم‌ بر منافع شخصی و گروهی باشد. متأسفانه در کشورهایی که فرهنگ سیاسی نهادینه شده ندارند، گروه‌هایی که قدرت را در اختیار می‌گیرند تلاش می‌کنند تا منافع خود و فعالیت هایشان را به عنوان منافع ملی جا بزنند.
ایالات متحده نیز به عنوان کشوری دموکراتیک نشان داده که منافع ملی بالاتر از منافع احزاب و گروه های سیاسی است. به همین ترتیب در داخل حزب نیز منافع شخصیت های سیاسی نسبت به منافع جمعی برتری ندارد.
کناره گیری جو بایدن از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات 2024 نشان دهنده این موضوع است. افراد و شخصیت های سیاسی می‌آیند و می‌روند ولی احزاب پابرجا هستند و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند. روسای جمهور می‌آیند و می‌روند ولی دولت‌ها با سیاست های مشخص و تعریف شده‌ای در راستای تأمین منافع ملی به کار خود ادامه می‌دهند.
کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی تصمیمی شخصی و ناگهانی نبود، بلکه به دنبال انتقاد از عملکرد او در مناظره اول، پس از بررسی نظر سنجی‌ها و با دخالت حزب دموکرات اتفاق افتاد. چون در فعالیت حزبی واقعی و شفاف، احزاب باید پاسخ‌گوی عملکرد اعضای خود باشند و هر عضوی در قبال حزب اش مسئول است. همانطور که بایدن در متن خبر کناره گیری اش گفت: از نامزدی کناره می‌ گیرد چون «به نفع حزب و کشور» است.

به نظر شما تأثیر کناره گیری بایدن و معرفی نامزد جدید حزب دموکرات بر این حزب و جریان انتخابات چگونه خواهد بود؟ آیا کامالا هریس می‌تواند با دونالد ترامپ رقابت کند؟
حزب دموکرات‌ در انتخابات پیش رو ابتدا با رئیس‌جمهور سالخورده و سپس با معاون اول نچندان محبوب اش درگیر است. کامالا هریس نمی‌تواند موقعیت سیاسی حزب اش را تقویت کند. از این رو نگرانی از شکست در میان بسیاری از اعضای حزب دموکرات وجود دارد. زیرا خانم هریس نمی‌تواند از تحقیر و بی احترامی رقیب جان سلامت به در ببرد.
کامالا هریس یک وکیل با تجربه است، اما او حتی در حزب دموکرات محبوبیت آنچنانی ندارد و ظرفیت اتحاد آفرینی بین تمام طیف‌ های حزب دموکرات را نخواهد داشت.
در سال 2020 انتخاب کامالا هریس بیشتر برای جلب نظر رأی دهندگان سیاه پوست بود چون در دوره اول ترامپ احساسات جاکمعه سیاه پوست آمریکا پس از قتل جرج کلونی بر علیه دولت جمهوری خواه برانگیخته شده بود و فرصت خوبی بود تا دموکرات‌ها با معرفی یک زن سیاه پوست به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور، پایگاه اجتماعی حزب را تقویت کند و به کمپین انتخاباتی بایدن انرژی ببخشد.
خانم هریس هم رنگین پوست بود و هم از خانواده‌ای مهاجر می‌آمد. پدرش آفریقایی تبار و مادرش هندی بود. مشخصات او پایگاه رأی بایدن را در میان رأی دهندگان آفریقایی و آسیایی تبار تقویت کرد. اما عملکرد معاون اول رئیس‌جمهور در چهار سال گذشته به گونه‌ای بود که امروز میزان محبوبیت کامالا هریس در بهترین حالت مشابه و با نگاهی واقع گرایانه حتی کمتر از آرا جو بایدن است.
به نظر میرسد فرصت های طلایی خانم هریس از دست رفته و برای مطرح شدن اش دیر شده است. میشل اوباما و هیلاری کلینتون در میان اعضای حزب دموکرات و رأی دهندگان آمریکایی از محبوبیت بیشتری نسبت به کامالا هریس برخوردار هستند. نام کامالا هریس به حدی در آمریکا کم رنگ شده که حتی ترامپ و طرفدارانش نیازی نمی‌بینند به او بپردازند، تخریبش کنند یا به عنوان یک رقیب، جدی گرفته شود. البته در صورتی که نامزدی خانم هریس رسما از طرف حزب دموکرات اعلام شود و کمپین انتخاباتی اش شروع شود، هدف حملات نژاد پرستانه ترامپ و هوادارانش قرار خواهد گرفت. حزب دموکرات باید در انتخاب نامزدش تجدید نظر کند. نه بایدن و نه هریس، گزینه مناسب ریاست جمهوری نبودند. دونالد ترامپ راه مقابله و تخریب هر دو نفر را بلد است. بهترین گزینه غافلگیری ترامپ و جمهوری خواهان تندرو با حرکتی غیر منتظره و معرفی نامزدی جوان، نخبه و محبوب است.

آیا با وجود کامالا هریس می‌توان پیروزی ترامپ در انتخابات را قطعی ارزیابی کرد یا خیر؟
نتیجه انتخابات به نظر رأی دهندگان وابسته است. در سال 2016 انتظار می‌‌رفت آقای ترامپ به دلیل عدم نزاکت و توهین و تحقیر رقیب، گروه‌ها و اقلیت‌ها بازنده انتخابات باشد ولی خانم کلینتون با وجود اینکه در صحنه سیاسی شناخته شده بود از ورود به کاخ سفید باز ماند.
4 سال بعد همان صحبت های غیر محترمانه ترامپ درباره زنان، مهاجران، مسلمانان و رفتار های جنجالی اش در محافل رسمی و در روابط بین‌ المللی و مجموعه‌ای از دیگر عوامل باعث کاهش اقبال جامعه به او و پیروزی نامزد دموکرات شد. رفتار جامعه و رأی دهندگان گاها دور از انتظار است به ویژه که زمان زیادی تا روز رأی گیری مانده و هر اتفاقی در این مدت می‌تواند بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد. شخصیت غیرمتعارف، خودشیفتگی و اعتماد به نفس بالای ترامپ یک بار به او کمک کرد ولی یک بار هم باعث دردسرش شد. ترامپ به نظر دیگران اهمیتی نمی‌دهد و فردی دروغگو است. ترامپ از شخصیت های مهم و مورد احترام بدگویی می‌کند، در نطق هایش از الفاظ نه چندان متعارف و نامناسب استفاده می‌کند و صحبت هایش رنگ و بوی نژادپرستانه دارد. این ویژگی‌ها در شرایط عادی می‌تواند اقبال رأی دهندگان را از او برگرداند. با توجه به اینکه دونالد ترامپ و هواداران دو آتشه او به جای انتقاد تخریب می‌کنند باید گفت حزب دموکرات در صورت اصرار بر نامزدی کامالا هریس، در روز‌های آینده با چالش‌ سختی روبه‌رو خواهد بود.