کد خبر : 633669 تاریخ : ۱۴۰۳/۵/۱ - 11:25
قاسم محبعلی - دیپلمات پیشین تحول آفرینی نیاز به شجاعت و جسارت دارد کمیته های تعیین وزرا تشکیل شده و کار در حال انجام است و دیگر نیازی نیست که ما امروز پیشنهادی بدهیم. باتوجه به تجربه و سابقه ای که وجود دارد می دانیم که وزیر امور خارجه از طریق رییس جمهور انتخاب نمی شود و این وزارت را باید از طریق مذاکره با ارکان نظام انتخاب و تایید کرد.

در مورد وزیر امور خارجه نظر رهبری تعیین کننده است و نظر جامعه مدنی یا کارشناسان چندان مهم نیست. اگر چه آقای ظریف در رابطه با ساز و کار دموکراتیک انتخاب وزرا صحبت کرد اما باید صبر کنیم و ببینیم آیا واقعا چنین ساختاری در مورد انتخاب وزیر امور خارجه عملی خواهد شد یا نه؟! نمی‌خواهم بگویم ساختار دموکراتیک انتخاب وزرا تعارف است اما در مورد انتخاب وزیر امور خارجه کارایی ندارد.

وزیر امور خارجه با توجه به نظر رهبری و تأیید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و در نهایت جلب نظر مجلس تعیین می‌شود.

این روند ممکن است تأمین منافع ملی را در حاشیه قرار دهد.

رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد که سیاستهایی که از بالا ابلاغ شده مد نظر وی است و کارها باید بر این مبنا انجام شود. آن سیاست‌ها روشن است و نتایج خود را هم نشان داده است. وضعیت سیاست خارجی ناشی از همین سیاست‌ها است. ما در روابط خارجی به اصلاح نیاز داریم.

به عقیده نویسنده تا سیاست های خاورمیانه‌ای اصلاح نشود و برجام حل نشود و تکلیف توافق هسته‌ای ایران،امریکا و اروپا روشن نشود، ایران بر ریل توسعه اقتصادی قرار نمی‌گیرد.

کشور به سرمایه‌گذاری نیاز دارد باید تکنولوژی وارد کشور شود تا پول ملی تقویت شود،تحریم‌ها کاهش پیدا کند و تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی صورت بگیرد، تحقق این‌ها به تغییر، تحول، شجاعت و جسارت نیاز دارد، ما باید از قدم اول تغییر را در انتخاب وزرا ببینیم.

کسانی که تاکنون مطرح شده‌اند پاسخ‌گوی آن نیاز به تحول نخواهند بود. تحقق شجاعت و هزینه دادن می‌خواهد. چیزی که نیاز سیاست خارجی ایران است در حوزه توانمندی این شخصیت‌ها نیست.