کد خبر : 633652 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۳۱ - 04:40
فتح الله امی- استاد دانشگاه و کنشگر مراقب دولت سایه باشید پرسش این است که چرا یزید به توصیه پدرش عمل نکرد؟ علت آن عدم تجربه سیاسی بود که بچه دیکتاتورها فاقد آن هستند.

اگر تاریخ را ورق بزنید ظلمی که پهلوی دوم کرد پهلوی اول نکرد.اگر رضاخان مخالفین خود را مثل شاعر گرانقدر فرخی یزدی با آمپول هوا توسط پزشک احمدی در زندان قصر می‌کشت و با احترام آنها را دفن می‌کرد، پهلوی دوم بچه دیکتاتور مبارزین را در کمیته مشترک زیر شکنجه به شهادت می‌رساند و جسد برخی از آنها را مثل شهید رفیعی که از دوستان نزدیک نویسنده بود، نه فقط به خانواده تحویل نداد بلکه با بالگرد در دریاچه نمک قم انداخت. امام خمینی در ملاقات با علمای حوزه گفتند: شما ولی مردم نیستید که جای آنها تصمیم بگیرید بلکه وکیل مردم هستید و باید نظرات مردم را منتقل کنید. در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری نهم یکی از این کاندیدها که ممکن بود درآینده بچه دیکتاتور شود خطاب به پزشکیان ناشیانه و توهین آمیز گفت: نمی‌گذارم تو رئیس‌جمهور شوی! با این جمله باطن خود را لو داد. به زعم وی اگر مردم به ایشان رأی بدهند این فرد نخواهد گذاشت منتخب جمهور مردم، سکان اداره کشور را در دست بگیرد. این تفکر پایداری مغایر قانون، آموزه‌های انقلاب و حقوق اولیه انسان است.

این گفتمان به قول شریعتی مذهب علیه مذهب است که چنین تفکری را خلق می‌کند. اکنون عزیزانی که برای نجات کشور به پزشکیان رأی داده است نباید سهم خواهی کنند بلکه باید مراقب رقبای ایشان که دولت سایه است باشند.

به نظر می‌رسد زاکانی و همفکرانش نخواهند گذاشت دولت پزشکیان موفق شود. لذا فرهیختگان حامی پزشکیان باید تلاش کنند جلوی سهم خواهی را بگیرند و افراد شایسته نخبه و خبره را که معمولاً از طرح خود پرهیز می‌کنند و کنار هستند مگر این که از آنها دعوت شود، در کابینه حضور داشته باشند.

در دولت مصدق (73 سال پیش) بهترین وبا هوش‌ترین افراد جامعه آن روز ایران حضور داشتند به همین علت استعمار انگلیس و امریکا شعبان بی مغ‌ها را علیه آنها شورانیدند. به روایت آمار موفق‌ترین دولت بعداز انقلاب ،دولت اصلاحات بود چون خاتمی کار را دست کارشناسان و کاربلدها داد .امید است در دولت چهاردهم هم کارشناسان نخبه و فرهیختگان خبره و دارای تخصص و تجربه به کابینه راه یابند و اصحاب شنبه را در این کابینه که امید ملت ایران است ناکام کنند. در ملاقات با ظریف که مأمور تشکیل کابینه انتقالی است گفتم: دراین شلوغ بازار مبادا بجای طلا از حلبی استفاده کنید و از خردمندان، امتحان پس داده‌ها، شجاع و با جسارت در دولت بهره نبرید.

این نوشتار را با شعر فرخی یزدی به پایان می‌برم.

با مشت و لگد معنی امنیت چیست؟

با نفی بلد ناجی امنیت کیست؟

با زور مرا مگو امنیت هست

با ناله زمن شنو که امنیت نیست.