کد خبر : 633628 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۳۰ - 00:35
علی بیگدلی، استاد علوم سیاسی و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: مصالحه و معامله با جمهوری خواهان آسان‌تر از دموکرات ها است بیگدلی می گوید: برخلاف تصور بسیاری، قابلیت انعطاف پذیری در سیاست جمهوری خواهان بیشتر از دموکرات ها است و با آنها  می شود مصالحه و معامله کرد

ستاره صبح، فائزه صدر: دونالد ترامپ شامگاه پنجشنبه به طور رسمی اعلام کرد که کاندیدای حزب جمهوری خواه است. او در اولین نطق رسمی اش به عنوان نامزد ریاست جمهوری برای ایران و روسیه خط و نشان کشید. موضع گیری که با یادآوری مواضع سختگیرانه ترامپ در قبال ایران این سؤال را به وجود می‌آورد که پیامد روی کار آمدن ترامپ برای ایران چگونه خواهد بود؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با علی بیگدلی، استاد علوم سیاسی و تحلیلگر به جست و جوی پاسخ این سؤال برآمده که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به احتمال پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات 2024 آمریکا، چه پیش بینی از پیامد های حضور مجدد دونالد ترامپ در قدرت دارید؟
انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشان داد که ما به سمت نرمش حرکت می‌کنیم. با توجه به عدم موفقیت سعید جلیلی و پیروزی اصلاح‌طلبان، می‌توان انعطاف پذیری در سیاست خارجی ایران را پیش بینی کرد.
برخلاف تصور بسیاری، قابلیت انعطاف پذیری در سیاست جمهوری خواهان بیشتر از دموکرات‌ها است و با آنها می‌شود مصالحه و معامله کرد، چون به صورت سنتی به دو عامل توجه بیشتری دارند اولین عامل این است که سطح پرستیژ آمریکا را بالا ببرند و به مقام جهانی مورد نظر خود برسانند. این گروه به دنبال عظمت بخشیدن به آمریکا و خواهان بهبودی شرایط اقتصادی است. همچنین در تلاش برای ایجاد نوعی یکدستی سیاسی هستند.

همانطور که اگر به کمپین ترامپ توجه کنید کمتر غیر سفید پوست می‌بینید.
اما دموکرات‌ها که بیشتر آرا خود را از اقلیت های سیاه پوست افریقایی تبار یا لاتین‌ها و مسلمانان می‌گیرند اما حزب جمهوری خواه عمده رأی اش را از داخل می‌گیرد و نگاه اش به درون است.

ترامپ نیز یک جمهوری خواه و یک بیزینس من است و به دنبال منافع خود و کشورش است. از این رو می‌توان انعطاف پذیری را در این مقاصد رصد کرد.
اگر ایران در سیاست خارجی اش انعطاف پذیری عقلانی داشته باشد، نباید از روی کار آمدن ترامپ واهمه داشته باشد. ترامپ می‌تواند ارتباط نزدیکی با منطقه برقرار کند. استدلال او در خروج از برجام این بود که آمریکا مشکلات دیگری با ایران دارد و تنها مسئله هسته‌ای مطرح نیست. همان زمان ترامپ مسئله دخالت ایران در منطقه و شکل گرفتن گروه های نیابتی و مسئله کنترل برد موشکی ایران را مطرح کرد و خواهان گفت‌وگو با ایران در خصوص این مسائل بود.
اگر آمدن ترامپ ایران را در هاله‌ای از سختی‌ها قرار می‌دهد به این دلیل است که سیاست ایران در قبال امریکا و غرب انعطاف پذیر نیست. اگر با همین رویه ادامه بدهیم مشخص است که حضور ترامپ در قدرت برایمان مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. از اظهارات اخیر ترامپ مشخص است که او در قبال ایران و روسیه سختگیر خواهد بود.

اعمال تحریم های ثانویه ایران را در تنگنای قرار می‌دهد از این رو پیشنهاد من به تصمیم گیران این است که با انعطاف بیشتری با غرب برخورد داشته باشند. شیوه های قبلی ایران را در وضعیت مرارت باری قرار داده است آن روش را ادامه ندهید.

در صورت پیروزی جمهوری خواهان، ترامپ همان رئیس‌جمهور 8 سال پیش آمریکا است یا می‌توان تصور کرد جهان با شخصیتی پخته تر و آرامتر روبه‌رو می‌شود یا خیر؟
ترامپ 8 سال پیش سابقه اجرایی نداشت. هدف او تا ان زمان تبدیل شدن به یکی از ثروتمندان جهان بود و با این نیت موفق ظاهر شده بود. از این رو ترامپ در دور اول حضور اش در کاخ سفید به مناسبات بین‌المللی نگاهی تاجرمآبانه داشت. درحالیکه جو بایدن سوابق اجرایی مفیدی در کارنامه خود داشت.
اما ترامپ 8 سال پیش وارد دنیای سیاست شد و 4 سال گذشته نگاه دقیق و خوبی نسبت به مسائل سیاسی پیدا کرد. یقینا ترامپ دیگر آن کسی نیست که طرفدارانش روز 6 ژانویه 2020 کنگره را تسخیر کردند. امروز بینش سیاسی ترامپ بیشتر از قبل است. ضمن اینکه ترور ناموفق ترامپ او را در هاله‌ای از مظلومیت قرار داده است و توانسته به بالا رفتن جایگاه اش در جامعه آمریکا کمک کند. از سویی رقیب ترامپ دچار پریشان حالی است و شرایط برای پیروزی او فراهم است.

ترامپ نسبت به 2020 رأی بیشتری کسب خواهد کرد. آمریکا درگیر چند کانون بحران است از جمله اوکراین و خاورمیانه، ترامپ می‌داند در چه فضایی وارد کاخ سفید خواهد شد و قطعا نگاه گذشته اش را تغییر داده و با انعطاف بیشتری عمل خواهد کرد. دونالد ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری اش با مهارت بیشتری وارد کاخ سفید می‌شود. او چهار سال فرصت داشت که دولت اول خود را تحلیل کند از این رو پیش بینی من این است که رابطه آمریکا و اتحادیه اروپا در این دوره بهتر از دوره اول ترامپ باشد.

آیا تغییر نامزد حزب دموکرات می‌تواند پیش بینی پیروزی ترامپ را مختل کند یا نه؟
حزب دموکرات شانس پیروزی اش را از دست داده است. شاید این حزب برای چند دوره دولت را از دست بدهد. من فکر نمی‌کنم حزب دموکرات تا مدت‌ها بتواند سر بلند کند.
براساس سابقه تاریخی آمریکا، اگر حزبی دچار اشتباه شود، حزب رقیب چندین دوره کاخ سفید را در اختیار خواهد داشت.
حزب دموکرات فرصت زیادی برای تغییر نامزد و معرفی کاندیدایی جز جو بایدن داشت، ولی ترجیح داد با رئیس‌جمهور مستقر وارد رقابت‌ها شود که نتیجه خوبی برای این حزب نداشت. فرصت کم است و حتی در صورت کناره گیری جو بایدن هیچ نامزدی نمی‌تواند در مدت باقیمانده تا رأی گیری با محبوبیت رو به فزونی ترامپ رقابت کند.