کد خبر : 633524 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۲۳ - 01:31
علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با ستاره صبح: ناتوانی بایدن موجب پیروزی ترامپ می شود/ پیروزی ترامپ برای ایران خطرناک است بیگدلی گفت: پیروزی ترامپ در آمریکا محتمل است مگر اینکه حزب دموکرات نامزد جدیدی معرفی کند و بتواند در فرصت اندک باقیمانده از جامعه آمریکا و کنگره برای کاندیدای جدید تایید و رای بگیرد، اما دولت ایران باید برای مواجهه با هر سناریویی آماده باشد.

ستاره صبح، فائزه صدر: جو بایدن، رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا به عنوان کسی که سن بالایی دارد و گرفتار عارضه حواس پرتی و مشکلات حرکتی شده است، او در اجلاس ناتو زلنسکی را پوتین خطاب کرد و کاملا هریس، معاون اول خود را ترامپ نامید. این روز‌ها مطالبه تغییر کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دموکرات در رسانه های داخلی آمریکا دیده و شنیده می‌شود. حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید به عنوان گروهی که موافق حضور آمریکا در پیمان‌های بین‌المللی هستند و به محیط زیست و حقوق بشر نگاهی مثبت دارند، برای جهان مطلوب است. اما این حزب سیاسی با نامزد فعلی شانسی برای حضور مجدد در کاخ سفید ندارد. ستاره صبح در گفت‌وگو با علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در رابطه با نتایج انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا با توجه به واکنش های برآمده از مناظره اول نامزد‌ها گفت: بایدن بازنده مناظره اول بود. اگر چه پیش بینی نتایج انتخابات آمریکا حتی تا ساعات پایانی رأی گیری ممکن نیست اما با توجه به اصرار بایدن برای باقی ماندن در رقابت‌ها و با در نظر گرفتن شرایط جسمانی نامساعد او، می‌توان از هم اکنون باخت وی در انتخابات ماه نوامبر(آبان) ۲۰۲۴ را پیش بینی کرد.
وی افزود: رقیب جو بایدن قدرتمند و فرصت طلب است. حضور بایدن در رقابت‌ها به پیروزی ترامپ کمک می‌کند.
بیگدلی گفت: با تغییر دولت در آمریکا و با یادآوری رویکرد سختگیرانه ترامپ نسبت ایران، باید در سیاست خارجی به نحوی برنامه‌ ریزی کرد که به توازن در روابط بین‌المللی و منطقه ‌‌ای دست پیدا کنیم.
این تحلیلگر سیاسی در ادامه افزود: عدم توازن در سیاست خارجی نقطه ضعف ایران است. دولت بعدی بدون ارتباطات بین‌المللی موثر و پایدار در اداره کشور آینده دشواری پیش رو خواهد داشت.
این استاد علوم سیاسی در تشریح تفاوت دولت های دموکرات و جمهوری خواه گفت: دولت ترامپ ملاحضات بایدن و دموکرات‌ها در مورد ایران را لحاظ نخواهد کرد و همین مسئله به تنهایی می‌ تواند دولت آینده ایران را با مشکلات بسیاری به ویژه مشکل کاهش فروش نفت، عدم تأمین ارز، افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی روبه‌رو کند.
وی گفت: ترامپ به دنبال عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل است و پس از حضور در کاخ سفید، تحقق پیمان ابراهیم را در سیاست های خاورمیانه‌ای خود دنبال خواهد کرد. شکل گیری چنین مناسباتی به زیان ایران است و جمهوری اسلامی را به انزوای منطقه‌ای می‌کشاند.
وی افزود: نزدیکی کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان ایران به اسرائیل در حقیقت انعقاد پیمان مهار ایران و کنترل و متوقف ساختن فعالیت های منطقه‌ای کشورمان است. ایجاد چنین شرایطی موقعیت مساعد را برای آمریکا در اعمال فشار حداکثری به ایران فراهم می‌آورد.
این تحلیلگر سیاسی با در نظر گرفتن تغییر سیاسی در کاخ سفید در رابطه با سیاست خارجی دولت آینده گفت: دولت مسعود پزشکیان باید در فرصت پیش رو تا تشکیل دولت جدید در کاخ سفید به دیپلماسی قوی و هوشمندانه‌ای شکل دهد و خود را برای رویارویی با آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ آماده کند.

وی در این رابطه‌ افزود: از این نقطه می‌توان به عنوان یکی از دلایل تأیید صلاحیت و حضور نامزد اصلاح‌طلب در رقابت‌ها نام برد. مسعود پزشکیان مسئولیتی بر عهده دارد که تنها با مشارکت فعال اصلاح‌طلبان و کسانی که گفت‌وگو با غرب را به خط قرمز نظام تبدیل نکرده‌اند، می‌توان از عهده اش برآمد. علی بیگدلی با اشاره به محتوای مناظرات چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآوری کرد: دولت جدید همانطور که رئیس‌جمهور در جریان مناظرات بر آن تاکید داشت، باید از نظر بدنه کارشناسی و توان برنامه‌ ریزی در حدی باشد که بتواند در حوزه سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی بهترین و کم هزینه ترین تصمیمات را اتخاذ کند.
وی گفت: پیروزی ترامپ در آمریکا محتمل است مگر اینکه حزب دموکرات نامزد جدیدی معرفی کند و بتواند در فرصت اندک باقیمانده از جامعه آمریکا و کنگره برای کاندیدای جدید تأیید و رأی بگیرد، اما دولت ایران باید برای مواجهه با هر سناریویی آماده باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش پرونده هسته‌ای ایران در تنش میان ایران و غرب گفت: در مورد پرونده هسته‌ای با اتمام تاریخ قرارداد برجام و در نبود توافق جدید یا عدم احیای مجدد برجام، متحدین آمریکا منتظر نخواهند ماند تا پرونده هسته ‌ای ایران به صورت خودکار از دستور کار شورای امنیت خارج شود.
وی در پایان گفت: قطعا در آینده شاهد تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه خواهیم بود تا وضعیت حقوقی ایران در شورای امنیت را به تاریخ پیش از برجام بازگردانند. این وضعیت جایگاه سیاسی ایران را در جهان تضعیف خواهد کرد باید با استفاده از ابزار دیپلماسی از قرار گرفتن در چنین شرایطی پرهیز کنیم.