کد خبر : 633518 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۲۲ - 14:14
اوج گرمای تابستانه در نیمه دوم تیر تا نیمه مرداد رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران با اشاره به اوج گرمای تابستانه در نیمه دوم تیر تا نیمه مرداد گفت: طی روزهای اخیر و شنبه هفته آینده با دمای بالاتر از نرمال مواجه بوده و هستیم، اما در سال جاری بی‌هنجاری دمایی تابستانه بسیار بالاتر در مقایسه با سال گذشته نداریم.

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه وضعیت دما طی هفته گذشته به ویژه در جنوب و جنوب شرق استان‌های یزد، کرمان، بخش‌های از سیستان و بلوچستان، مناطق شرقی هرمزگان و خراسان جنوبی به شدت گرم‌تر از نرمال بوده است، اظهار کرد: طی این مدت دمای میانگین هفته در کمینه‌های دما حدود چهار تا پنج درجه بالاتر از حدطبیعی بود و بیشینه‌های دمایی نیز دو تا سه درجه گرم‌تر ثبت شد.

وی با بیان اینکه میانگین دمایی استان‌های فوق طی هفته گذشته، سه تا چهار درجه بیش از نرمال ثبت شدند، افزود: طی هفته گذشته دمای مناطقی به ویژه دشت خوزستان، بخش‌های شمالی اردبیل و دشت مغان، فراتر از حدنرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران ادامه داد: در این شرایط مناطق دیگری همچون استان تهران، آذربایجان شرقی و غربی، شمال و شمال غرب کشور، سواحل شمالی تا شمال شرق در حدود شرایط نرمال دمایی قرار داشتند و بسیار با آنومالی دمایی مواجه نشدند، البته بعضی از نواحی بیش از یک تا دو درجه بیش از نرمال بودند، اما وضعیت دمایی در این بخش‌ها خیلی نامناسب نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه طی هفته آینده بازهم بی‌هنجاری بسیار شدید دمایی در قالب مدل‌های بررسی شده، پیش‌بینی نشده است، گفت: اینکه گفته شده گرمای طاقت فرسایی در راه ایران است، باید بگویم که اکنون در تابستان هستیم و این فصل، فصلی گرم در کشور محسوب می‌شود و مطابق معمول هر سال، طی سال جاری نیز به طور نسبی به ویژه مرزهای شمالی کشور تا یکشنبه هفدهم تیر، دمای تقریباً به نسبت در شرایط نزدیک به نرمال را تجربه کردند.

وظیفه اضافه کرد: البته مناطق جنوب تا جنوب شرق آنومالی، بی‌هنجاری مثبت دمایی قابل توجه داشتند، اما نواحی شمالی و نیمه شمالی کشور شرایط آنچنان بی‌هنجاری شدیدی را ثبت نکرده‌اند.

افزایش ۱.۵ درجه‌ای میانگین دمای کشور در دو هفته نیمه تیر

وی افزود: به طور کلی طی هفته اخیر و تیرماه که حدود سه هفته از آن می‌گذرد، شرایط میانگین دمایی کشور حدود ۱.۵ درجه فراتر از نرمال بوده است و مطابق با پیش‌بینی‎‎‌ها، وضعیت دمایی را در مناطق مورد نظر تجربه کردیم، البته تمام موارد قبلاً اطلاع‌رسانی شده بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چنین شرایطی به دلیل الگوی تابستانه است یا تغییرات اقلیم در آن دخیل هستند، گفت: اقلیم کشور ایران هوای گرم و خشک تابستانه است که به طوری تقریبی در قالب کشور فراگیر می‌شود.

وی پیرامون اینکه آیا طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته با افزایش دما و بی‌هنجاریی دمایی در مناطق مختلف کشور مواجه شده‌ایم، اظهار کرد: عرض‌های شمالی کشور در قیاس به سال گذشته با افزایش دمایی مواجه نداشته است، اما وضعیت دمای بخش‌های جنوب و جنوب شرق نسبت به نرمال فراتر بودند.

کشور با بی‌هنجاری دمایی تابستانه مواجه نیست

وظیفه افزود: طی سال جاری آنومالی یا بی‌هنجاری دمایی بسیار بالاتر در مقایسه با سال گذشته نداریم، چرا که سال گذشته گرم‌ترین سال را تجربه کردیم، اما به طور کلی مناطق جنوب شرق و جنوب تا مرکز کشور هفته بسیار گرم‌تری را طی این مدت سپری کردند، به نحوی که در بعضی از مناطق دما چهار تا پنج درجه فراتر از نرمال بوده و میانگین بلندمدت با بی‌هنجاری شدید دمایی مواجه بودند.

وی ادامه داد: در این وضعیت، عرض‌های شمالی همچون استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، وضعیت دمایی مطلوبی را تا یکشنبه هفدهم تیر، داشته‌اند و سواحل شمالی کشور تا شمال شرق بی‌هنجاری شدید دمایی را سپری کردند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران با تاکید بر اینکه طی هفته آینده برای عرض‌های جنوبی و جنوب غرب کشور شرایط دمایی بالاتر از نرمال را انتظار داریم، گفت: مطابق بررسی‌ها اگر این دمای بالاتر از نرمال، یک تا دو درجه بیش از حد طبیعی باشد، به طور کامل در کشور محسوس است، چرا که هوا یا میانگین و نرمال هوا در این مدت به شدت گرم است، زیرا ایران در منطقه جنبه قاره‌ای قرار دارد و از تابستان‌های بسیار خشک و گرم برخوردار است.

وی اظهار کرد: اگر حتی یک تا دو درجه دما همچون استان خوزستان بالاتر از نرمال باشد، این افزایش گرما به طور کامل محسوس است، بنابراین طی هفته آینده به ویژه مناطق جنوب تا جنوب غرب و بخش‌های غربی کشور شرایط دمایی بالاتر از نرمال را تجربه خواهند کرد و سایر مناطق تقریباً نزدیک به نرمال است.

وظیفه با تاکید بر اینکه طی روزهای اخیر و شنبه هفته آینده با دمای بالاتر از نرمال مواجه بوده‌ایم و خواهیم بود، افزود: طی نیمه دوم تیر تا نیمه نخست مرداد سال جاری، اوج گرمای معمول تابستانه در کشور رقم خواهد خورد، این مدت زمان در قالب مناطق، بالاترین و یا رکورد دمایی را تجربه خواهیم کرد، بنابراین امسال بی‌هنجاری دمایی برای عرض‌های شمالی تاکنون ثبت شده، بسیار شدید نبوده است، اما برای نواحی جنوب تا جنوب شرق شرایط دمایی با بی‌هنجاری دمایی نسبت شدید بوده است.