کد خبر : 633476 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۲۰ - 03:06
بانوی میان‌سال رئیس‌جمهور ساز عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه: بدون حمایت عقلای جبهه اصلاحات و بدون مدیریت خوب ریاست این جبهه، یعنی خانم آذر منصوری پزشکیان رأی نمی‌آورد.

ستاره صبح، فائزه صدر: انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در روزهای ۸ و ۱۵ تیر، شگفتی‌های پیدا و پنهانی داشت. مهم‌ترین ویژگی این انتخابات، به میدان آمدن میان‌سالان بود که می‌توان آن را «جنبش میان‌سالان» نامید. پرسش این است که این جنبش چگونه شکل گرفت و چگونه پیروز شد؟ جبهه اصلاحات این بار برخلاف گذشته قبل از اینکه شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را بررسی و اعلام کند شرط گذاشت و اعلام کرد اگر اصلاح‌طلبان کاندیدایی نداشته باشند در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این شرط از سوی حاکمیت پذیرفته شد و مسعود پزشکیان از فیلتر شورای نگهبان عبور کرد. البته به‌زعم آن‌ها نه اینکه او رئیس‌جمهور شود، بلکه بیاید تا تنور انتخابات داغ شود ولی نتیجه چیز دیگری شد. احتمالاً گزینه مطلوب حاکمیت قالیباف یا جلیلی بود، نه پزشکیان. غربی‌ها می‌گویند برخی افراد king یا شاه هستند و برخی دیگر مثل میان‌سالان و کهن‌سالان king Meker به معنای شاه ساز هستند. وقتی پزشکیان تأیید شد، نخست میان‌سالان و بعد بخشی از دیگر اقشار به جنبش میان‌سالان پیوستند. در ماجرای انتخاب ریاست جمهوری میان‌سالان و کهن‌سالان نقش شاه ساز را بازی کردند و مسعود پزشکیان را بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند. محور این جنبش جبهه اصلاحات بود اگر جبهه اصلاحات از مسعود پزشکیان حمایت نمی‌کرد؛ دیگران، میان‌سالان، اصلاح‌طلبان، سید محمد خاتمی، سید حسن خمینی، حسن روحانی علی‌اکبر ناطق نوری اقوام ایرانی پای صندوق نمی‌آمدند. فرمانده این جنبش یک بانوی میان‌سال ۶۰ ساله یعنی آذر منصوری بود. زیرا او جبهه اصلاحات را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که خروجی‌اش حمایت رستم گونه اصلاح‌طلبان از پزشکیان و ورود این جبهه به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور بود. رویکرد جبهه اصلاحات با مدیریت آذر منصوری؛ جبهه پایداری، انجمن حجتیه، انقلابی‌نماها، نئو انقلابی‌ها، تندروها و جریان اصولگرایان را زمین‌گیر کرد. در ادامه نظر چند صاحب‌نظر درباره نقش آذر منصوری در پیروزی پزشکیان را می‌خوانید:

اگر جبهه اصلاحات هم با مدیریت خانم منصوری و برنامه‌ریزی نبود، پزشکیان پیروز نمی‌شد
عطا تقوی اصل، استاد دانشگاه و تحلیلگر در رابطه با نسبت مسعود پزشکیان و جبهه اصلاحات گفت: رأی پزشکیان، رأی به جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان بود. حتی بخش بزرگی از کسانی که در این دوره رأی نداده‌اند نیز ازنظر گرایشات سیاسی در طیف اصلاح‌طلب تعریف می‌شوند و اگر آقای پزشکیان بتواند در دوره اول ریاست جمهوری‌اش عملکرد خوبی نشان بدهد، در دور دوم تمامی این افراد به سبد رأی او اضافه خواهند شد. وی افزود: کسانی که در دوره‌های پیشین در ستاد آقایان خاتمی یا میرحسین موسوی فعالیت می‌کردند در این دوره برای رأی آوری مسعود پزشکیان تلاش کرده‌اند. فعالیت اصلاح‌طلبان و نقششان در پیروزی مسعود پزشکیان غیرقابل‌انکار است.
تقوی اصل با تأکید بر نقش مؤثر اصلاح‌طلبان در پیروزی مسعود پزشکیان گفت: پزشکیان نمی‌تواند خود را مستقل و یا بدون وابستگی به جریان اصلاحات معرفی کند زیرا اصلاح‌طلبان بودند که از تندروهای داخل و خارج کشور فحش خوردند و در فضای مجازی با آن‌ها برخورد شد. این گروه آبرو و اعتبار خود را برای پیروزی مسعود پزشکیان گذاشت و پشت نامزد جریان اصلاحات قرار گرفت. نقش رئیس جبهه یعنی خانم منصوری مهم بود. وی تأکید کرد: اگر جبهه اصلاحات هم با مدیریت خانم منصوری و برنامه‌ریزی نبود، پزشکیان پیروز نمی‌شد. شاید رأی این نامزد از رأی عبد الناصر همتی در انتخابات 1400 کمتر بود. چندین شخصیت شناخته‌شده جریان اصلاحات ازجمله آقایان خاتمی، ظریف، آذری جهرمی و ... با تمام وجود برای پیروزی مسعود پزشکیان کارکردند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش افزود: دولت چهاردهم، دولت اصلاحات است، جبهه اصلاحات باید همان‌طور که در انتخابات پشت نامزدش قرار گرفت در این مرحله نیز پای‌کار بیاید. اصلاح‌طلبان باید در چهار سال آینده نیز از دولت حمایت و از عملکرد اصلاحات دفاع کنند. بدون حمایت اصلاح‌طلبی نه مسعود پزشکیان پیروز می‌شد و نه می‌تواند دولت را اداره کند. رئیس‌جمهور به حمایت جبهه اصلاحات نیاز دارد.
وی گفت: با کنار زدن سعید جلیلی توسط مردم خطر از بیخ گوش ایران گذشت. انتخابات بخشی از شکاف میان حاکمیت و مردم را ترمیم کرد ولی ادامه این روند به عملکرد آقای پزشکیان بستگی دارد. حفظ ارتباط رئیس‌جمهور با خواستگاه رأی اش یعنی جبهه اصلاحات و ارتباط با نخبگان این گروه می‌تواند منجر به بروز نتایج مثبت و ارتقا و حفظ اعتبار و جایگاه اجتماعی دولت شود.
تقوی اصل در ادامه گفت: بدون حمایت عقلای جبهه اصلاحات و بدون مدیریت خوب ریاست این جبهه، یعنی خانم منصوری پزشکیان رأی نمی‌آورد. نقش خانم آذر منصوری در این انتخابات غیرقابل‌انکار است. اصلاح‌طلبی طلبکار نیست ولی می‌داند که باید پاسخ‌گوی عملکرد رئیس‌جمهور باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش تعیین‌کننده میان‌سالان در این انتخابات افزود: این نکته که میان‌سالان در این دوره رئیس‌جمهور را انتخاب کردند، پیامی دارد و به ما می‌گوید نسل جوان معترض هستند. سید محمد خاتمی انتخاب نسل جوان بود ولی جوانان دیروز، در این دوره مسعود پزشکیان را انتخاب کردند. قشر میان‌سال و طبقات متوسط با پختگی عمل کردند زیرا می‌دیدند که اقتصاد کشور در حال از بین رفتن است.
وی در پایان سخنان خود گفت: میان‌سالان و کهن‌سالان با چشم‌اندازی وسیع‌تر و دورتر آینده را می‌بینند. پدران و مادران وقتی موضوع آینده فرزندان و نوه‌هایشان مطرح است، ریسک نمی‌کنند آن‌ها مایل به بهبود وضع موجود هستند.