کد خبر : 633469 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۹ - 11:32
ستاره صبح در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد جنبش میان‌سالان در ایران گروه سیاسی: انتخابات آزاد و تعیین سرنوشت و اداره کشور به اتکای آرای عمومی بر اساس اصل ششم قانون اساسی «میراث» و دست آورد انقلاب بود؛ اما به‌تدریج این دست آورد با پیدا شدن سروکله «نظریه استصوابی» برای حذف شایستگان و غیرخودی و مسیر عوض شد و دایره «انتخاب کردن» و «انتخاب شدن» محدود شد.

صندوق رأی در کشورهای پیشرفته ابزاری برای جابه‌جایی قدرت است. در ایران هم هر وقت «روزنه‌ای» باز می‌شود، مردم می‌آیند و حرف و نظر خود را به کرسی می‌نشانند. شورای نگهبان از میان 80 نفر که کاندیدای ریاست جمهوری زودهنگام، صلاحیت 6 نفر را تأیید کرد. پنج نفر اصولگرا یک نفر نزدیک به اصلاح‌طلبان. در فضای سرد و مه‌آلود انتخابات، میان‌سالان، پدرها و مادرها پا پیش گذاشتند و رستم گونه به میدان آمدند؛ اما جوانان پا پس کشیدند و نیامدند. اطرافیان پزشکیان و افرادی که در سخنرانی‌ها حاضر می‌شدند بیشتر میان‌سال‌ها بودند تا جوان‌ها. مهم اینکه برخلاف گذشته دانشجویان هیچ‌کدام از دانشگاه‌ها سازمان‌یافته نیامدند، شگفت آنکه میان‌سال‌ها کت‌بسته رفتند روی تشک کشتی و طرف مقابل را ضربه‌فنی کردند. وظیفه پزشکیان این است که کابینه‌اش را از بین میان‌سالان امتحان پس داده نه انقلابیون و مجاهدین روز جمعه و شنبه انتخاب کند. او باید بداند که تجربه جوان‌گرایی در مجلس دهم، شورای پنجم، دولت‌های نهم و دهم احمدی‌نژاد و دولت سیزدهم تجربه شد و ناموفق از کار درآمد و به‌جای سود زیان داشت؛ بنابراین کابینه باید به میان‌سالان یعنی همان‌هایی که جنبش را به پیروزی رساندند سپرده شود. علی صالح آبادی، مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح از ابتدای کارزار انتخاباتی پزشکیان نوشت و گفت: جنبش میان‌سالان که نگران زندگی خود، فرزندان، نوه‌ها و دیگران بودند به راه افتاده است. این جنبش می‌تواند نقطه عطف در تاریخ کشور به حساب آید. ستاره صبح با چند صاحب‌نظر درباره جنبش میان‌سالان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

فتح الله امی : والدین نگران بودند مبادا با ادامه شیوه‌های قبلی، جوانان از دین و ارزش‌های فرهنگی فاصله بگیرند

فتح الله امی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در رابطه با حضور مؤثر افراد میانسال و کهنسال در انتخابات گفت: حضور افرادی که از انقلاب تا کنون شرایط کشور را درک کرده‌اند در این انتخابات به ویژه در مرحله دوم بسیار پر رنگ بود. من حمایت میانسالان و کهنسالان کشور از مسعود پزشکیان را در بین اطرافیان خود دیدم. وی افزود: بزرگ‌ترها می‌بینند که جوانانشان از نظر اعتقادات مذهبی ضعیف شده‌اند. در سه سال گذشته هم فقر اقتصادی خانواده و هم فقر اعتقادی جوانان، پدر و مادرها را دلگیر کرده است. والدین نگران بودند مبادا با ادامه شیوه‌های قبلی، جوانان از دین و ارزش‌های فرهنگی فاصله بگیرند. فتح الله امی گفت: کشور وضعیت خوبی ندارد مردم از نظر اقتصادی دچار فقر شده‌اند. مسئله بعدی نگاه جوانان به مهاجرت و ترک کشور به دلیل مشکلات موجود است. والدین نگران از دست دادن فرزندان و گرفتاری آنان در غربت بودند. این انگیزه میانسالان و کهنسالان را در دور دوم انتخابات به صحنه آورد. برعکس دهه‌های اول انقلاب، در این این دوره این گروه جوانان خود را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کردند.

اسماعیل شیعه : روز جمعه 15 تیر در دور دوم انتخابات تمامی گروه‌ها و اقشار حضور داشتند، ولی حضور میانسالان پر رنگ بود

اسماعیل شیعه، استاد دانشگاه، متخصص برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای در رابطه با تصمیم نسل انقلاب به مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نگاه حرفه‌ای؛ باید متخصصان و مدبران امر برنامه بنویسند و دولتمردان بهترین سیاست‌های لازم، برای اجرای آن برنامه‌ها را تدوین کنند. اولین اصول برنامه ریزی ملی و منطقه‌ای چنین است. شنیدن و به کار گرفتن نظرات گروه‌های مختلف برای نوشتن برنامه‌ای جامع الزامی است. جوانان و انتظاراتشان و سالمندان و نیازهایشان بخشی از این گروه‌ها هستند. وی افزود: روز جمعه 15 تیر در دور دوم انتخابات تمامی گروه‌ها و اقشار حضور داشتند، ولی حضور میانسالان پر رنگ بود. در تصاویر منتشر شده از جریان انتخابات پیر مردی را دیدیم که پسرش او را به پشت گرفته بود و پای صندوق می‌آورد. وقتی جمعی با هدفی مشترک پای کاری حاضر شود، نتیجه حاصل می‌شود. شیعه در ادامه تاکید کرد: در هر انتخابی، استفاده از تجاربی که در طول زمان صیقل خورده، اهمیت دارد. ضرب المثلی می‌گوید آنچه جوان در آیینه می‌بیند، پیر در خشت خام می‌بیند. شاید در راه رسیدن به قله کوه، توان انسان کم شود ولی دید او بازتر می‌شود. باید برای رسیدن به آمال جوانان از تجربیاتی استفاده کرد که افراد در طول زمان به آن رسیده‌اند. وی گفت: جامعه برای برآورده شدن نیازها و خواسته‌هایش به تحول نیاز دارد. در صحبت‌های آقای پزشکیان به این نکته اشاره شد که یک فرد نمی‌تواند کاری بکند و همه باید با او همراه باشند. ساختار باید با او همراه باشد. همه با هم باید برای بهبود آینده گردهم بیایند. اسماعیل شیعه ارتباط بین سخنان پزشکیان و اقبال رأی دهندگان را این طور تشریح کرد: رأی دادن یعنی مشارکت و این مشارکت در جهت محقق شدن اهداف فراگیری بود که کل جمعیت به ویژه گروه‌های جوان ما داشتند. وقتی احمد سوکارنو رئیس‌جمهور وقت اندونزی که در آن زمان، این کشور عضو کشورهای جنبش غیر متعهد بود، فوت کرد. یکی از نشریات در مورد خصوصیات از یک بیت شعر استفاده کرده بود که به نظر من جالب آمد. "هر که را روی خوش و خوی نکوست، مرده و زنده من عاشق اوست." وی در پایان گفت: حرف‌های آقای پزشکیان به دل هر شنونده‌ای می‌نشیند. اتکای ایشان به سخنان حضرت علی (ع) ارزشمند است. همشهری ایشان استاد شهریار سروده است: "بروای گدای مسکین در خانه علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را." آرا و سخنان پزشکیان نظر بسیاری از جمله اقشار میانسال را به خود جلب کرد. امید دادن به آینده جمعیت اعم از گروه‌های جوان، میانسال و سالمند از جمله ویژگی‌های سخنان آقای پزشکیان بود.


علی ظفرزاده: ما میانسال‌ها وارد عرصه شدیم تا برای فرزندان و نوه‌هایمان امید بیافرینیم

علی ظفرزاده، نماینده پیشین مجلس در ارتباط با استقبال اقشار میانسال از مسعود پزشکیان گفت: هیچ کسی مثل پدر و مادر دلسوز، غمخوار فرزند نیست. نسل میانسال و کهنسال اگر چه از وضع موجود و آنچه بر سرش آمده ناراضی است، اما به خاطر تحقیر فرزندانش و فشارهای که به نسل جوان می‌آید، ناراضی و نگران است.
وی افزود: مادران و پدران می‌دیدند که امید فرزندانشان قطع شده است و جوانان نه تنها از دولت و صندوق رأی بلکه از آینده ناامید شده‌اند. کدام پدر و مادری می‌تواند این وضعیت را ببیند و ساکت و بیکار بنشیند؟! ظفرزاده در پایان گفت: هم نسلان من در این دوره از انتخابات به میدان آمدند تا نگاه انحصار طلب برای کشور تصمیم نگیرد و فرزندان آن‌ها به حاشیه رانده نشوند. ما میانسال‌ها وارد عرصه شدیم تا برای فرزندان و نوه‌هایمان امید بیافرینیم. این نسل تشخصی داد که آقای پزشکیان در میان نامزدهای موجود سالمتر، مدیرتر و صادقتر است.

فریدون مجلسی: نسل میانسال و کهنسال باید بپذیرد که فرزندانش باسوادتر، آگاه‌تر و پیشرفته‌تر است

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در ارتباط با حضور نسل میانسال در انتخابات گفت: آقای پزشکیان تحصیلکرده است و صادقانه و با ایمان کار کرده، شاید او هم بعد از انقلاب کار خود را با تعصباتی بالا آغاز کرده باشد، اما زندگی انسانی تحصیلکرده و متخصصی حرفه‌ای در محیط کاری‌اش وی را به طور مرتب با مسائل علمی و آخرین دستاوردهای تفکر نوین جهانی آشنا می‌کند. شرایط کاری آقای پزشکیان دید او را متحول کرده و این تحول را می‌توان در بسیاری از اظهار نظرهای وی در مجلس یا فضای مجازی دید. وی در ادامه افزود: مهم‌ترین مسئله آموزش معکوسی است که نسل ما از فرزندانمان می‌گیریم. نسل میانسال و کهنسال باید بپذیرد که فرزندانش باسوادتر، آگاه‌تر و پیشرفته‌تر است. نسل جوان برای آینده مهم‌تر و مؤثرتر هستند. ما باید مشکلات خود را از طریق آموختن از جوانان حل کنیم. دیپلمات پیشین در تشریح سخنان خود گفت: درجهانی که جنبه‌های مجازی‌اش روز به روز بیشتر می‌شود، ما هیچ نمی‌دانیم و جوانان بیش می‌دانند، پس نسل من باید شاگرد فرزندانش باشد. مسعود پزشکیان پس از مصیبتی که بر او وارد شد، سه فرزند بزرگ کرد. این سه جوان امروز بیش از پدر خود با مزایای تمدنی آشنا هستند.فریدون مجلسی در پایان تاکید کرد: مسعود پزشکیان پذیرای ایده‌های نو است و در قدم اول از فرزندان خود می‌آموزد. این سه نفر در تحولات فکری خانواده خود مؤثر بودند و پزشکیان نشان داده که راه فکر کردنش را به روی جهان نو نبسته است.