کد خبر : 633413 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۷ - 12:13
واکنش مثبت بازار به انتخابات گروه اقتصاد: بازار طلا، سکه، ارز و خودرو در اولین روز هفته با اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس‌جمهور کار خود را با واکنش مثبت و ریزش قیمت ها آغاز کرد.

قیمت دلار با کاهش 2000 تومان به کانال 58 هزار تومان سقوط کرد. قیمت سکه بیش از یک میلیون تومان و طلا حدود ۷۰ هزار تومان تومان ریزش کرد. همچنین قیمت خودرو نیز روند کاهش به خود گرفت. در مقابل بازار سرمایه به پرواز در آمد. پرسش این است اگر سعید جلیلی رئیس‌جمهور می‌شد همین اتفاق می‌افتاد یا اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد؟

ریزش دلار به کانال ۵٨ هزار تومان
دیروز با اعلام پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری، نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در بازار ریزش کرد. مشاهدات میدانی از چهارراه استانبول حاکی از این است که تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته و قیمت‌ها درحال ریزشاست. یکی از فروشندگان ارز در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه مردم فروشنده دلار شده‌اند، گفت: در حال خرید دلار و یورو هستیم و دلار را با قیمت ۵٧ هزار تومان از مردم خریداری می‌کنیم و قیمت فروش به ۵٨ هزار تومان رسیده‌است

کمر قیمت‌ها شکست
همزمان با اعلام نتایج انتخابات، قیمت سکه در بازار یک میلیون و 157 هزار تومان سقوط کرد و به ۴۱ میلیون و 353 هزار تومان کاهش یافت. قیمت نیم‌سکه نیز ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱۰۰ هزار تومان ریخت. تا ظهر دیروز نیم‌سکه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون تومان قیمت داشت. حباب سکه ۵۴۹ هزار تومان کم شد و به ۷ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسید.

طلا نزولی شد
دیروز با وجود افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و رسیدن به مرز ۲ هزار و ۴۰۰ دلار، قیمت طلا در بازار ایران روندی نزولی گرفت. هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۷۵ هزار تومانی به ۳ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان رسید.

بورس به پرواز در آمد
انتخاب مسعود پزشکیان نمادهای بورس را سبز کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس دیروز رشد ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحدی را تجربه کرد و به ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۸۴۹ واحد رسید. بهنام صمدی،کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرآنلاین دلیل رشد بازار سرمایه را پیروزی مسعود پزشکیان اعلام کرد و گفت: سیاست‌هایی که ایشان در دوران انتخابات جهت تنش‌زدایی با دنیا اعلام کرد. سیگنال مهم برای بازار سرمایه بود اینکه عنوان شد «سایه یکی از ریسک‌های سیستماتیک از بازار برداشته خواهد شد». قطعا یک وعده است و نمی‌شود انتظار داشت به زودی محقق شود ولی ایجاد همین گفتمان باعث اعتماد بازار سرمایه شد و به همین ترتیب شاخص بورس سبز شد. این کارشناس اقتصاد ضمن اینکه اینده بورس را خوشبینانه پیش بینی کرد در رابطه با انتظارات بازار سرمایه در قبال اعتمادشان به دولت گفت: پیش بینی‌پذیر شدن اقتصاد، حذف قیمت‌گذاری دستوری، تشکیل کانون‌سهامداران‌حقیقی و... از جمله خواسته های سرمایه‌گذاران است. بورس نباید قلک دولت باشد و باید به آن نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشند و کمک کنند بازار سرمایه تقویت شود، هر اقدامی برای بازار سرمایه انجام شود به نفع مردم و اقتصاد خواهد بود .