کد خبر : 623651 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۴ - 11:56
پروانه مافی، نماینده پیشین مجلس و سیاستمدار اصلاح طلب در گفت و گو با ستاره صبح: پزشکیان به عدالت و انصاف اعتقاد دارد ستاره صبح، فائزه صدر: تفاوت میان کاندیدای اصلاح طلب و اصول گرا، برای برخی از مردم که لزوم حضور آن ها در صحنه انتخابات احساس می شود؛ مشخص نیست. این روز ها از زبان برخی می شنویم که می گویند: "پزشکیان و جلیلی فرقی با هم ندارند" این طیف این سوال را پیش می آورند که آیا واقعا تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ به عنوان یک خبرنگار برای من مشخص است که نگاه اصولگرایی چه تفاوتی با اصلاح طلبی دارد زیرا در دوره استقرار هر کدام از این نگاه ها در دولت، شاهد رفتار ها و صحنه های متفاوتی بودیم. "فرق می کند چه کسی در پاستور باشد" زیرا وقتی تندرو ها حاکم می شوند، طیفی انحصار طلب و تمامیت خواه قدرت را در دست می گیرد. اگر هنوز هم این سوال برای شما وجود دارد که بین نامزد اصلاح طلب و اصولگرا چه تفاوتی وجود دارد گفت و گوی ستاره صبح با پروانه مافی، نماینده پیشین مجلس و سیاستمدار اصلاح طلب را بخوانید:

به عنوان نماینده پیشین مجلس و فردی که در حوزه قانون گذاری فعالیت داشتید و همچنین به عنوان عضوی از جبهه اصلاحات، تفاوت میان نامزد اصول گرا و اصلاح‌طلب را برای ما تشریح کنید؟

بسیار خرسندم که پاسخ‌گوی این سؤال هستم، امیدوارم پاسخ من باعث روشنگری شود. تفاوت‌ها در میان این دو گروه بسیار زیاد است. اگر به صورت موشکافانه به موضوع نگاهی بیاندازیم، تفاوت های بسیاری میان خصوصیات شخصی، اخلاقی، خانوادگی، کاری و دیگر ویژگی های میان دو نامزد وجود دارد.

در زمینه کاری و همچنین با بررسی حضور آنها در بدنه حاکمیت و ارکان مختلف از جمله قوه مقننه نیز شاهد تفاوت بالایی در تجربیات نامزد‌ها هستیم. تجربه اجرایی غنی نامزد اصلاح‌طلب نیاز به توضیح ندارد.

نامزد اصلاح‌طلبان امروز یک کاندیدای ملی است. نامزد رقیب این ویژگی‌ها را ندارد. بخشی از هواداران آقای قالیباف و طرفداران دولت آقای رئیسی امروز به سمت ستاد های دکتر پزشکیان آمده‌اند.

آقای پزشکیان فعالیت خود را با پست ریاست دانشگاه و ریاست بیمارستان، شروع کرده، سپس معاون وزیر و در نهایت وزیر بهداشت شده است. پس می‌توان گفت ایشان در حوزه اجرا کاملا آشنا و برای حرکت های ملی آماده است. تجربیات گذشته به ایشان کمک خواهد کرد و در دولت تجربیات جدیدی به آن کارنامه سنگین اضافه می‌شود.

ایشان در وزارت بهداشت منشا تصویب قوانینی بود که بعد‌ها کمک حال کشور و مردم شد. طرح تحول سلامت که در دوره آقای روحانی و در دولت یازدهم به ثمر رسید، کاری بود که پایه و مقدماتش توسط آقای پزشکیان در دولت آقای خاتمی آغاز شده بود. ایشان در کلیه سطوح اجرایی کار مدیریتی انجام داده و تجربه ناموفقی نداشته‌اند. این تجربیات از ایشان فردی پخته در زمینه های اجرایی ساخته است.

آقای پزشکیان چهار دوره در مجلس حضور داشت. در بعضی از دوره‌ها نایب رئیس مجلس بود. ایشان در بخش قانون گذاری کاملا فعال، موثر و حامی محرومان در تبعید ماندگان و به طور کلی می‌توان گفت صدای بی صدا‌ها بودند. این ویژگی را در مجلس، در برنامه‌ها و نطق‌ها های ایشان به خوبی می‌توان دید.

با استناد به تجربه و کارنامه مسعود پزشکیان می‌توان گفت تفاوت نامزد‌ها بسیار زیاد است، البته به نامزد رقیب احترام گذاشته می‌شود ولی رقیب تجربه وسیعی در حوزه اجرایی، مدیریتی و تقنینی نداشته است. فعالیت های سعید جلیلی عمدتا پژوهشی و تحقیقی بوده است.

ریاست جمهوری کار اجرایی بزرگی است که نامزدها باید تجربه لازم برای این مسئولیت سنگین را داشته باشد. کسب این تجربه بعد از انتخاب شدن برای کشور خسارت است. از این جهت تفاوت دو نامزد بالا است.

مسعود پزشکیان به عدالت و انصاف اعتقاد دارد و در همه این سال‌ها که در مجلس و دولت بود این ویژگی خود را به خوبی نشان داده است. او معتقد است که همه باید از برابری برخوردار باشند یعنی ایران برای همه ایرانیان است و کشور مال مردم ایران است. ایران از آن یک طایفه و یا قوم خاص نیست، کشوری است که از طوایف، اقوام و اقشار مختلف تشکیل شده و باید برای همه یکسان باشد و نباید گروهی بر دیگری و یا دیگر اقشار برتری داشته باشد. نگاه و رویکردی که ایشان دارد بر حذف نابرابری است. این یکی از چالش های بزرگ ایران است که باید ریاست جمهور به آن برسد و حلش کند. حذف نابرابری نیاز کشور است. تبعیض ناروا است و اعتقاد پزشکیان بر حذف تبعیض است. می‌توان نتیجه گرفت تفاوت بسیارعیان است.

چند سالی است که فضای کشور بسته است، گویی به انحصار یک گروه عادت کرده‌ایم . بعد از حضور آقای پزشکیان در دولت، چطور این فضا باز می‌شود و ما به طرح های ملی و منافع ملی برمیگردیم؟

پاسخ این سؤال همان تفاوتی است که بین دو نامزد فعلی وجود دارد و روز جمعه مشخص می‌شود که کدام یک به کرسی ریاست جمهوری می‌نشیند؟ خروج کشور از انحصار نتیجه همان تفاوتی است که بین نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد.

تفاوت وجود دارد که چه کسی در رأس دولت قرار می‌گیرد؟ فرق می‌کند که چه کسی در پاستور باشد؟ نگاه و رویکرد یکی مثل آبشار از بالا فرو می‌ریزد و در کشور و بین مردم جاری می‌شود. مشارکت مردم باعث می‌شود بسیاری از مسائل حل شود. همراهی و هم گامی که در طی دعوت رئیس‌جمهور صورت خواهد گرفت بسیاری از مسائل کشور را حل می‌کند و راه گشا خواهد بود.

اگر کسی که در رأس می‌نشیند این رویکرد را نداشته باشد و با نگاهی بسته به افرادی که می‌شناسد اکتفا کند، طبیعتا حس مشارکت به مردم منتقل نمی‌شود و تبعیضات ناروا همچنان باقی می‌ماند.

آیا مجلس آمادگی پذیرش یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب را دارد یا نه؟ چینش مجلس چطور است؟ افرادی که در مجلس حضور دارند بیشتر وابسته به تندرو‌ها هستند یا اصلاح‌طلبان؟

مجلس دوازدهم بسته نیست. من حدود 100 نفر را می‌شناسم که با رویکرد های اعتدالی و اصلاح‌طلبی وارد بهارستان شده‌اند. اصول گرایانی معتدل در مجلس حضور دارند. شاید این افراد از 100 نفر هم گذر کنند. این مجلس با این ترکیب می‌تواند با رئیس‌جمهوری مانند آقای پزشکیان همکاری خوبی داشته باشد.

نقش چهار دوره حضور آقای پزشکیان در مجلس را در جریان ریاست جمهوری ایشان چقدر مثبت می‌دانید؟

با توجه به تجربه‌ای که از حضور در مجلس دارم می‌توانم بگویم مردم به نماینده‌ای که در این جایگاه قرار می‌گیرد نگاهی ملی دارند. فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد می‌تواند مسائل کشور را به خوبی ببیند و تصمیم گیری های لازم را داشته باشد. حضور در مجلس شمولیت خاصی به فرد می‌دهد که می‌تواند تشخیص دهد چه برنامه‌ای را در کجا و چگونه اجرا کند.

حضور آقای پزشکیان در مجلس به صورت 4 دوره کامل، به ایشان نسبت به کشور و مسائل آن اشراف خاصی می‌دهد. مجلس ایشان را به مسائل مختلف مسلط کرده است. این تفاوتی است که بین این نامزد و رقیبش وجود دارد. رقیب در حوزه تأمین و اجرا در این سطح حضور نداشته و بی تجربه است. شاید در اجرا در سطح معاون یک وزارت خانه و یا در شورای امنیت بوده که تسلط و ویژگی مدیریتی برای فرد پدید نمی‌آورد.

نمایندگی مجلس و مسائلی که در آن حوزه وجود دارد، اشرافی که در مسائل ملی و عمومی کشور خواهد داشت، مسعود پزشکیان را کاملا متفاوت از سعید جلیلی نشان می‌دهد. نماینده چهار دوره مجلس نسبت به مسائل و مشکلات کشور و قوانین و نواقص، آگاه و غنی است. این موضوع باعث می‌شود تا به خوبی تصمیم بگیرد و هم به خوبی تشخیص دهد.