کد خبر : 623589 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۱ - 10:28
برگ برنده دور دوم انتخابات حشمت الله فلاحت پیشه گفت: «انتخابات دوره دوم، یک پدیده دارد که «آراء مردد» و «آراء خاکستری» است. آرایی که هنوز پای صندوق رای نیامده اند. البته قهر مردم پدیده‌ای نیست که بتواند در عرض چند روز باقی مانده به انتخابات به راحتی حل شود و فقط لطف همیشگی مردم می‌تواند یک بار دیگر آنان را پای صندوق بکشاند.

به هر حال این قهر حاصل سال‌ها دروغ‌های انتخاباتی و شعار‌های بدون عمل و نادیده گرفتن درخواست‌های مردم و ناکارمدی‌ها است. به هر حال نتیجه همه این‌ها همین شد که میبینیم میزان مشارکت مردم آن چنان نشد که در فضای مجازی انتظار وجود داشت. به همین دلیل معتقدم که اگر اکنون نگاهی به چینش آراء داشته باشیم، هر یک از کاندیدا‌ها سبد رأی خود را خواهند داشت. درباره آراء آقای قالیباف معتقدم هم در سبد آقای جلیلی و هم در سبد آقای پزشکیان ریخته می‌شود.»

وی افزود: «برگ برنده، همان آراء خاکستری خواهند بود که در دور نخست انتخابات شرکت نکردند و کاندیدا‌ها برای جلب نظر آنان در دور دوم باید تلاش کنند. بخش دوم، افرادی هستند که توسط کاندیدا‌ها و مباحث انتقادی آن‌ها قانع نشده‌اند و در نتیجه به دنبال برنامه‌ای هستند که قانع کننده باشد. اگر آقای پزشکیان قصد دارد آراء اینچنین را جذب کند باید در قسمت دوم، برنامه‌هایی را با عنایت به اصناف و گروه‌های هدف ارائه دهد تا بتواند افراد را قانع کند که در دور دوم به ایشان رأی دهند.»

این تحلیلگر ارشد سیاسی در ادامه گفت: «یکی از ضعف‌های موجود در ارائه برنامه از سوی کاندیدا‌ها را می‌توان به عدم توازن بین آن‌ها مرتبط دانست. عمدتا در مناظره‌ها شاهد عدم توازن بودیم و همین عدم توازن عملا فضا را تخریب می‌کرد و به سمت انتقاد و چالش می‌کشاند. با این وجود معتقدم در مناظره‌ها و تبلیغات آینده طرفین باید برنامه‌های خود را شفاف‌تر بیان کنند. اما این فقط یک بخش ماجراست، قسمت دیگر این است که من معتقدم اگر اصلاح‌طلبان و آقای پزشکیان قصد پیروزی دارند، باید نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنند. در حال حاضر نوعی تفکر «سلبریتی گونه» در ستاد آقای پزشکیان حاکم است و این نوع تفکر، زحمات افرادی را به هدر می‌داد که در طول روز‌های گذشته، در میدان حاضر شده و مشغول اقناع افکار عمومی برای رأی دهی بودند.»

وی افزود: «برخی از این افرادی که در ستاد آقای پزشکیان بودند به جای این که رأی جمع کنند و افکار عمومی را برای مشارکت قانع کنند، در ستاد حاضر شده و درحال رقابت برای به دست آوردن منصب در دولت بعدی بودند. در طرف مقابل و درباره آقای جلیلی، شرایط این گونه بود که، از ساعت ۴ بعدازظهر نیرو‌های نزدیک به آقای جلیلی با طرح این موضوع که آراء قالیباف از جلیلی عقب مانده است، سعی کردند بخشی از آراء آقای قالیباف را به سمت خودشان سوق داده و رقابت را دو قطبی کنند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: «بنابراین معتقدم در رقابت دور دوم، فقط با شعار‌های کلی نمی‌توان مردم را پای صندوق‌ها آورد، در ثانی تجربه نشان داده که مردم جذب سلبریتی‌های سیاسی نمی‌شوند بلکه جذب افرادی می‌شوند که دغدغه‌های ذهنی آن‌ها را مطرح می‌کنند. سالهاست فضای ذهنی مردم با مسئولان، متفاوت است؛ بنابراین اگر احساس کنند همان مسئولان سابق قرار است سر کار بیایند، چندان جذب نمی‌شوند. در انتخابات آینده نحوه ارائه برنامه می‌تواند در جذب آراء موثر باشد. درباره آراء آقای قالیباف، همانطور که گفتم حدس می‌زنم بین هر دو کاندیدای دور دوم توزیع خواهد شد، اما در نهایت رقابت طرفین روی آراء خاکستری خواهد بود. آراء خاکستری تعیین کننده خواهند بود.»