کد خبر : 623583 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۱ - 03:25
امروز در تاریخ

خاطرات هاشمی رفسنجانی
دوشنبه 11 تیر 1375: صبح برای افتتاح [سومین] کنفرانس آمار [ایران]، از خانه به محل ساختمان کنفرانس‌های بین‌المللی صداوسیما رفتیم. آقای [حسین] حاجعلی‏فرد، [رئیس مرکز آمار ایران]، گزارش داد. من هم صحبت مفصلی درباره اهمیت و ضرورت آمار در عصر ارتباطات نمودم. محسن هم همراه بود. به دفتر رفتیم. آقای [سیدجلیل] صدرطباطبایی، نماینده اسبق یزد آمد. با تمجید فراوان از برنامه‌های دولت من و اظهار خوشحالی از پیروزی فائزه، برای مرکز فرهنگی که تأسیس کرده است، استمداد کرد؛ کمک نمودم. آقای [سیروس] ناصری، [نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل] از ژنو آمد. پیشنهادهای غیرمهمی در مسائل سیاست خارجی و داخلی داشت. جلسه‌ای [= مجمع عمومی شر کت مترو]، برای بررسی وضع متروی تهران داشتیم. بالاخره پس از بررسی‌های همه‌جانبه، قرار شد تا آخر سال خط تهران - کرج و نیمی از خط دو را از میدان امام تا غرب تهران که متصل به ایستگاه کرج است، افتتاح شود. حضار به قول‌های تکراری آقای [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت مترو] اعتماد نداشتند، لذا گروهی ناظر تعیین کردیم که کارها در اولویت و به‌موقع انجام شود و سعی شود، باقی‌مانده سه خط مترو هم تا نیمه سال آینده به بهره‌برداری برسد که البته خوش‏بین نیستم. عصر شورای عالی اقتصاد جلسه با چند مصوبه داشت. شب در دفترم ماندم. عفت از لندن تلفن کرد؛ حالش بهتر است.

درگذشت خواجه‌نصیر
خواجه‌نصیرالدین طوسی، زاده ۵۷۹ در توس خراسان، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، دانشمند، اندیشمند ریاضیدان و منجم ایرانی روز ۱۱ تیر ۶۵۳ در بغداد درگذشت. وی یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌های علمی تاریخ ایران به شمار می‌رود. خواجه نصیر سنت فلسفه مشایی را که پس از ابن‌سینا در ایران رو به افول گذاشته بود، بار دیگر احیا کرد؛ «رصدخانه مراغه» را ساخت و در کنار آن کتابخانه‌ای به وجود آورد که نزدیک به چهل هزار جلد کتاب در آن بوده‌است؛ همچنین یکی از گسترش‌دهندگان علم مثلثات نیز بوده است. از معروف‌ترین آثار او به پارسی، «اساس الاقتباس» و «اخلاق ناصری» را می‌توان یاد کرد. یک دهانه آتشفشانی ۶۰ کیلومتری در نیم‌کره جنوبی ماه به‌افتخار او «Nasireddin» نام‌گذاری شده‌است. یک خرده سیاره نیز به نام «Tusi» نامیده شده‌است. دانشگاه «خواجه‌نصیرالدین توسی» در تهران و رصدخانه «شامخای» در جمهوری آذربایجان نیز به نام او نام‌گذاری شده‌اند. در ایران روز ۵ اسفند روز بزرگداشت خواجه نصرالدین توسی و «روز مهندس» نام‌گذاری شده‌است.

درگذشت کیخسرو شاهرخ
ارباب کیخسرو شاهرخ، زاده ۱۲۵۴ در کرمان، نماینده زرتشتیان در یازده دوره مجلس شورای ملی (دوره‌های دوم تا دوازدهم) و رئیس انجمن زرتشتیان تهران روز ۱۱ تیر ۱۳۱۹ در تهران درگذشت. از وی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های جامعه زرتشتی ایران و از شخصیت‌های خوش‌نام تاریخ معاصر ایران یاد می‌شود. او بنیان‌گذار شبکه تلفن سراسری ایران، بانی کتابخانه مجلس، بنیان‌گذار نیایشگاه زرتشتیان آدریان در تهران، کاشف محل خاک‌سپاری فردوسی و بنیان‌گذار آرامگاه فردوسی بود. او تلاش زیادی برای تأمین حقوق اقلیت‌های دینی کرد. ارباب کیخسرو از مؤسسین انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۰۴ بود که بعدها به همت همین انجمن، بسیاری از بناهای تاریخی کشور موردبازسازی قرار گرفت.