کد خبر : 623577 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۱۱ - 03:03
حسین راغفر، اقتصاددان تشریح کرد پیامد اقتصادی انتخاب جلیلی یا پزشکیان؟ حسین راغفر، اقتصاددان در گفت‌وگو با ایلنا با مقایسه وضعیت اقتصادی کشور با ریاست جمهوری پزشکیان و جلیلی گفت: در دوره دوم انتخابات به پزشکیان رای داده شود تا حدودی از ادامه این وضعیت نابه سامان اقتصادی جلوگیری و از این تخریب که در چند سال گذشته صورت گرفته، کاسته شود.

واقعیت این است که رئیس‌جمهوری نقش زیادی در اصلاحات ساختاری ندارد اما از تخریب جلوگیری می‌کند. تفاوت وضعیت اقتصادی کشور با ریاست جمهوری پزشکیان با رقیب وی در این است که اگر رقیب پزشکیان برنده انتخابات باشد به این معنا است که وضع موجود ادامه پیدا می‌کند و وضعیت نابه سامان تر خواهد شد اما پزشکیان تا حدودی می‌تواند این روند را بهبود ببخشد. مردم، آن‌هایی که خودشان و خانواده‌شان در ایران زندگی می‌کنند باید بین گزینه‌ای که وضع موجود بدتر می‌کند یا گزینه‌ای که گشایش نسبی را فراهم می‌کند یکی را انتخاب کنند.

توزیع نابرابر فرصت‌ها به زیان مردم
راغفر بابیان اینکه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری حساس‌ترین انتخابات کشور محسوب می‌شود، افزود: با شرایط متفاوت از گذشته مواجه هستیم و بسیاری از فرصت‌ها درگذشته بد توزیع‌شده و از سال 84 تا به امروز دچار وضعیت تخریبی در اقتصاد و توزیع نابرابر فرصت‌ها به زیان مردم و به نفع گروه‌های خارجی در درون قدرت و ثروت قرارگرفته‌ایم. وی با تأکید بر اینکه این روند باید متوقف شود در غیر این صورت فضای سیاسی نظام از درون مورد تهدید است، گفت: 60 درصد مردم رأی نداده‌اند و این یک پیام روشن برای نظام سیاسی کشور دارد و باید برای سیاست‌های نابرابر توزیع منابع بازنگری اساسی انجام شود در غیر این صورت با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

جلوگیری از ایران هراسی و تحریم‌ها
این کارشناس اقتصادی با اشاره به برنامه‌های سیاست خارجی جلیلی و وضعیت اقتصاد کشور با این روابط محدود گفت: شاید افراد درباره روابط اقتصادی با کشورهای همسایه یا آفریقایی حرفی بزنند اما اصلاً امکان‌پذیر نبود، شاید در حد شعار صحبت‌هایی زده شود اما آیا در عمل امکان اجرا وجود دارد؟ این حرف‌ها در حد شعار بوده چراکه باید دید مانع اصلی برای این مسائل از کجا منها گرفته و می‌بینیم که این مشکلات از فشار آمریکا بر روی کشورها ازجمله کشورهای همسایه حاصل می‌شود. البته به این معنا نیست که تنها با ارتباط با آمریکا بتوانیم مسائل را حل کنیم بلکه باید سیاست‌هایی در مقابل کشورها اتخاذ شود که از ایران هراسی بابت تحریم‌ها جلوگیری کنیم. کشورها از فرصت همکاری با ایران استقبال می‌کنند. ایران همواره برای ارتباط حداقلی به کشورهای هم‌جوار امتیاز داده است و این روند باید بهبود و تغییر کند.

پیگیری منافع مردم نه یک گروه
وی افزود: با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، وجود و حضور یک رئیس‌جمهوری که سیاست‌های منطقی را پیگیری کند و منافع مردم و منافع یک گروه و قشر خاص را دنبال می‌کند ضرورت دارد. یک انتخاب بیشتر در مقابل مردم قرار ندارد و می‌دانیم تداوم وضع موجود امکان‌پذیر نیست و بدتر شدن وضع موجود گزینه دیگری است و این آینده در انتظار مردم است اگر در انتخابات پزشکیان انتخاب نشود.