کد خبر : 623409 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۳ - 03:14
چالش ناترازی انرژی عرفان افاضلی، دبیر کل فدراسیون صنعت نفت در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص موضوع ناترازی انرژی و اولویت دولت چهاردهم برای رفع آن گفت: برای کاهش شیب رشد شدید ناترازی انرژی کشور بخصوص ناترازی گاز قاعدتا اولویت دولت باید به دو حوزه تولید و مصرف معطوف شود، دولت جدید در حوزه تولید باید بدنبال جذب سرمایه‌گذاری برای مشارکت در طرح فشارافزایی در پارس جنوبی باشد که ۷۰ درصد گاز کشور را تامین می‌کند، در این حوزه باید بدنبال سرمایه‌گذاری برای اکتشاف میادین گازی جدید و توسعه و خصوصا میادین گازی کشف شده در شمال شرق کشور باشیم.

از سرمایه‌گذاری تا ذخیره‌سازی
وی افزود: همچنین باید ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی را بالا ببریم چراکه در حال حاضر ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی کم است و این موضوع باتوجه به اینکه ناترازی تولید و مصرف در کشور ما فصلی بوده؛ حائز اهمیت است. در خصوص بحث بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی توجه ویژه به افزایش راندمان تجهیزات و وسایل گازسوز بسیار حائز اهمیت است . با جلب سرمایه‌گذاری‌ این امکان را دارند نسبت به تعویض ۲۱ میلیون بخاری گازی گرید F و G در کشور با A اقدام کند.

افزایش تولید بنزین
دبیر کل فدراسیون صنعت نفت خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها باید به لحاظ کیفی ارتقا پیدا کرده و بهسازی شوند تا بتوانند محصولات باارزش‌تری را تولید کنند و ظرفیت تولید بنزین کشور افزایش پیدا کند. در حال حاضر ۳۸ درصد تولید پالایشگاه‌های کشور بنزین است و بخش دیگر خوراک ورودی به پالایشگاه تبدیل به گازوئیل و محصولاتی با ارزش کمتر مثل قیر، وکیوم‌باتوم و نفت‌کوره می‌شود که این موضوع مستلزم به‌سازی و ارتقای کیفی پالایشگاه‌ها است.

راهکار کاهش مصرف بنزین
وی ادامه داد: همچنین لزوم توجه به تعویض خودروهای فرسوده و واردات خودرو با استاندارد روز و مصرف کمتر مهم است. اگر خودروها بروز شوند و مصرف را با افزایش راندمان کنترل کنند به جای ۱۱۸ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین حداکثر ۶۰ میلیون لیتر مصرف روزانه خواهیم داشت و بخش عمده بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های کشور قابلیت صرفه‌جویی و صادرات خواهد داشت و این می‌تواند نیاز ما را به واردات سوخت در فصل زمستان برای تولید برق و همچنین واردات هر گونه سوخت را کاهش دهد، سال گذشته مقدار قابل توجهی سوخت وارد کشور شده که در صورت اصلاح روند تولید پالایشگاهی و همچنین اوضاع خودرو این موضوع قابل حل بود و می‌تواند ارزآوری هم داشته باشد.

خودروهای فرسوده مقصر مصرف بالای بنزین
به گفته افاضلی؛ روزانه با ناترازی تولید بنزین و مصرف مواجهیم بنابراین توجه ویژه به تعویض خودروهای فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و باری حائز اهمیت است چراکه بخش عمده‌ای از سوخت مصرفی به دلیل فرسودگی از دست می‌رود و بخش عمده‌ای از سوخت خودروهای فرسوده هدر می‌رود.

توجه به انرژی های تجدیدپذیر
افاضلی ادامه داد: در گزارش‌های پژوهش‌های مجلس به گسترش استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی که ظرفیت آن ۱۲۴ گیگاواتی عنوان شده که از این میزان ۷۰ گیگاوات مربوط به انرژی خورشیدی و ۵۰ گیگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی است، این برنامه موضوعی است که نمی‌توان از ظرفیت آن غافل شد، ضمن اینکه دوستدار محیط زیست است، کاهش مصرف آب و کربن را در پی خواهد داشت و در رفع ناترازی گاز هم موثر خواهد بود.