کد خبر : 623310 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۳۰ - 03:45
مهدی مطهر نیا، استاد علوم سیاسی و پژوهشگر: ظریف در 8 دقیقه رویکرد ضد برجام را به چالش کشید همراهی محمدجواد ظریف با مسعود پزشکیان نقطه عطف رقابت‌های سیاسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا امروز محسوب می‌شود.

اوزانی که در این معنا خود را به نمایش می‌گذارند، وزن یک فرد در چهارچوب‌های تعریف‌شده سیاسی در داخل، منطقه و نظام بین‌الملل است که در کنار یک کاندیدای ریاست جمهوری ایستاده است. این تصویر یادآور ایجاد فضاهای سیاسی دموکراتیک در کشورهایی است که کاندیداهای ریاست جمهوری گروه خود و شاخص‌های گروهشان را برای رأی آوری بیشتر به افکار عمومی معرفی می‌کنند. این شرایط می‌تواند برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و کمپین انتخاباتی چالشی جدی فراهم کند به این معنا که فردی با وزن ظریف، موافقان و مخالفانی دارد. از این منظر مسعود پزشکیان ریسک خوبی کرده است. مردم خواهان ایجاد فضای تغییرات بزرگ هستند. آمدن ظریف با خاطره تلاش‌های او برای توافقنامه برجام می‌تواند امتیاز مثبتی برای پزشکیان به همراه داشته باشد. چراکه ظریف نماینده خردورزی و تخصص گرایی در محیط سیاسی است. حضور ظریف منجر به جلب آرا اصلاح‌طلبان و جناح‌های میانه‌رو در کشور خواهد شد.

از طرف دیگر باید این نکته را در نظر گرفت که ظریف در میان مخالفان برجام که به کاسبان تحریم نیز معروف‌اند و کسانی که توانسته‌اند از تحریم‌ها زندگی مرفه برای خود و اطرافیانشان بسازند، منفور است. این طیف که در بخشی از ساختار قدرت دست دارند، توانسته‌اند در میان توده مردم گروه‌هایی را ایجاد و به‌وسیله آن‌ها وحدتی بر ضد نامزد اصلاح‌طلب بسازند.

اگر قشر خاکستری انتخابات را نخواهد و پای صندوق رأی نرود، زمینه‌ساز ایجاد فرصتی معنادار برای رقیب خواهد بود تا با ایجاد نفوذ در لایه‌های گوناگون توده‌ها و بهره‌گیری از جهت‌گیری‌های سنتی، زمینه‌های برخورد با پزشکیان را فراهم کند.

ظریف توانست بر سال‌ها رویکرد در 8 دقیقه با چالش جدی روبه‌رو کند. از این منظر طبقه متوسط می‌تواند به این امید خشنود باشد که با ورود شخصیت‌هایی مانند ظریف وضعیت سیاست خارجی و به پیروی از آن سیاست وضعیتی مناسب‌تری را طی کند. چون سیاست خارجی و داخلی درکنش و واکنش با یکدیگر قرار دارند. ورود شخصیتی چون ظریف می‌تواند در حوزه دیپلماتیک گره‌گشا باشد.

نکته‌ای که ظریف در باب جایگاه رئیس‌جمهور گفت و این شخصیت را بر سازنده سیاست‌ها دانست تنها گزاره دور از واقع در جملات او بود. باقی سخنان او گزاره‌های صحیحی بود و او در باب برجام، سیاست خارجی و هر آنچه مردم را در رنج قرار می‌دهد، صحیح بود. حضور ظریف در کنار پزشکیان طبقات متوسط بالا و پایین را به این نامزد جذب و جلب خواهد کرد. طبقه رانتی در روزهای آینده احساس خطر خواهد کرد و بسیج بیشتری حول تخریب مسعود پزشکیان تشکیل خواهد داد.