کد خبر : 623197 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۲۳ - 19:39
شمس الله شریعت نژاد، نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با ستاره صبح عنوان کرد: رئیس جمهور شدن پزشکیان وضعیت را بهتر می کند/ دنیا رویکرد اصلاح طلبانه و تعاملی را می پسندد شریعت نژاد گفت: حاکمیت با پیروزی مسعود پزشکیان در این دوره از انتخابات همدل است و می خواهد عقلانیت به قوه مجریه برگردد. اداره شدن کشور با نیروهای ناتوان، شعار و قبیله گرایی زنگ خطر را برای حاکمیت به صدا درآورد.

ستاره صبح، فائزه صدر: اصلاح‌طلبانی که از سال 84 دولت را به اصولگرایان واگذار کرده‌اند، به دنبال پرچم عدالت خواهی مسعود پزشکیان به سوی پاستور می‌آیند. به نظر می‌رسد انتخابات پیش رو فرصتی برای اصلاح، اصلاح‌طلبان است. نقش مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برجسته است. آیا ملتی که از وعده، شعار و نادیده انگاشته شدن خسته است، به صندوق رأی رو خواهد آورد یا خیر؟ ستاره صبح در گفت‌وگو با شمس الله شریعت نژاد، نماینده پیشین مجلس به جست و جوی پاسخ این سؤال برآمده که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به چینش 5 به 1 اصولگرایان نسبت به نامزد اصلاح‌طلب آیا می‌توان شرایط رقابت های انتخاباتی را برای مسعود پزشکیان ناعادلانه توصیف کرد یا خیر؟
مسعود پزشکیان به همین صورت هم 100 به هیچ از همه آقایان جلوتر است. چیدمان تأیید صلاحیت شدگان طوری است که اگر آقای پزشکیان تا پایان رقابت‌ها در صحنه انتخابات بماند، می‌تواند پیروز میدان باشد.
اصولگرایان 5 نامزد دارند و آرا جناح راست بین این چند نفر تقسیم خواهد شد. فراموش نکنیم که جبهه پایداری نامزد خود را دارد و سابقه این گروه نشان داده که جدا از ساز و کار اصولگرایان عمل می‌کنند و راه خودش را خواهد رفت و ساز خودشان را می‌زنند.
نامزد اصولگرایان میانه رو در این جمع است و هواداران خودش را دارد. همچنین نامزد های اصولگرایی در این لیست هستند که خودشان را پرچم دار و لیدر می‌دانند و روی خودشان بیش از حد حساب باز کرده‌اند.
این چیدمان نشان می‌دهد هر کدام از این 5 نفر حزب خودش را دارد و رأی اصولگرایی خرد خواهد شد. این وضعیت شانسی برای جبهه اصلاحات به شمار می‌رود که همه روی یک نامزد واحد توافق کرده‌اند.


با توجه به بالا بودن تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات دلیل تأیید این شش نفر و ارائه چنین لیستی برای رقابت های انتخاباتی چیست؟
چیدمان 5 به 1 اصولگرایان در برابر یک نامزد اصلاح‌طلب همان عقلانیتی است که در لایه‌هایی از حاکمیت وجود دارد و در مواقع خطر خود را بروز می‌دهد.
حاکمیت با پیروزی مسعود پزشکیان در این دوره از انتخابات همدل است و می‌خواهد عقلانیت به قوه مجریه برگردد. اداره شدن کشور با نیروهای ناتوان، شعار و قبیله گرایی زنگ خطر را برای حاکمیت به صدا درآورد.
این چیدمان نشان می‌دهد امروز در رده های بالای حاکمیت بدبینی نسبت به اصلاح‌طلبی کاهش یافته و این تمایل که مردم باید به صحنه انتخابات برگردند، این دوره در سیستم شکل گرفته است.

برخی از نامزد های اصولگرا در دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده و برنامه خود را به رأی گذاشته بودند آیا این جریان امروز حرف تازه‌ای برای گفتن دارد؟
جز آقای قالیباف و آقای زاکانی دیگر نامزد های اصولگرا سبد رأی قابل توجهی ندارند. انتخاب آقایان قالیباف یا زاکانی هم وضعیت را از این که هست بهتر نخواهد کرد.
ضمن اینکه این آقایان اصولگرا با صراحت اعلام می‌کنند ادامه دولت مستقر هستند. درحالیکه انتخاب آقای پزشکیان می‌تواند تغییری مثبت ایجاد کند.
خط و خطوط سیاسی در جریان اصولگرایی به گونه اس است که دولتمردان این جبهه مکانیکی عمل می‌کنند، خلاقیتی ندارند یا از ایجاد تغییرات ساختاری هراس دارند، اما آرمان های جبهه اصلاحات بر مبنای ایجاد تغییر استوار است.
احتیاطی که اصولگرایی دارد چشم انداز حضور شخصی مثل آقای قالیباف یا زاکانی را در رأس قوه مجریه به شکل ادامه دولت مستقر ترسیم می‌کند.
به شرط بالا بودن مشارکت، دکتر پزشکیان در مرحله اول برنده انتخابات خواهد بود. در این صورت می‌توان به تغییراتی سازنده امیدوار بود.
رقیب اصلی پزشکیان، قالیباف است که در انتخابات مجلس دوازدهم با کاهش محسوس پایگاه رأی اش روبه‌رو شد ایشان حتی نفر اول تهران نشد، من بعید می‌دانم آقای قالیباف در سرتاسر کشور با اقبال رأی دهندگان روبه‌رو شود.

شما چشم انداز دولت آینده با رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب را چگونه ترسیم می‌کنید؟ آیا اقای پزشکیان می‌تواند با مرام و شیوه اصلاح‌طلبی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد یا خیر؟
می دانیم که رئیس‌جمهور ایران چه محدودیتهایی دارد ولی با وجود این محدودیت‌ها همه باید کمک کنیم. مردم به این آگاهی رسیده‌اند که رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب در دولت با چه چالشهایی روبه‌رو است و انتظارات خود را متعادل می‌کنند.
در داخل کشور طیف های تندرو و تمامیت خواهی هستند که برای دولت مشکل ایجاد خواهند کرد. آقای پزشکیان با علم به این چالش‌ها به عرصه پا گذاشته و مردم نیز باید به این مسائل واقف باشند.
اگر انتظار تحولات گسترده مثل تغییر در قانون اساسی و تغییراتی آنچنانی دارید فعلا باید توقعات خود را کنار بگذارید. امروز باید هدف گذاری بر خروج از بحران بی دولتی و ناکارآمدی زدایی باشد.
اگر بدنه اصلاحات پشت پزشکیان قرار بگیرد مردم هم از ایشان استقبال می‌کنند رأی بالا پشتوانه‌ای قوی برای رئیس قوه مجریه است. یکی از ویژگی های ممتاز ایشان شناخت و رابطه خوب با نخبگان و متخصصین کشور است. آقای پزشکیان با یک کابینه قوی و متخصص می‌تواند از پس امواج مشکلات بر بیاید. پزشکیان با همراهی کسانی که زبان دنیا را می‌فهمند می‌تواند از پس چالش‌ها بر بیاید.
فراموش نکنید که رقابت های ریاست جمهوری در آمریکا شروع شده است فارغ از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا جمهوری خواه باشد یا دموکرات، انتخاب یک سیاستمدار با تجربه با سابقه وزارت و نمایندگی مجلس که از تخصص، تحصیلات و دانش عمومی خوبی برخوردار است پیام خوبی به دنیا می‌فرستد.
مطمئن باشید که انتخاب مسعود پزشکیان باعث می‌شود افکار عمومی و سیاستمداران جهان و غرب به ایران روی خوش نشان بدهند. زیرا اگر آقای پزشکیان انتخاب شود قطعا با مشارکت بالایی به پاستور راه پیدا کرده و این امتیاز بزرگی برای دولت است.
بخش بزرگی از دنیا رویکرد اصلاح‌طلبانه و تعاملی را می‌پسندند. در چنین شرایطی می‌توان به شروع گفت‌وگو با جهان با هدف حذف تحریم‌ها امیدوار بود. باز شدن باب گفت‌وگو با جهان مبارک است، در چنین شرایطی مردم نیز از سرخوردی خلاص می‌شوند.