کد خبر : 623031 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۱۳ - 15:26
ترافیک کاندیداها در سالن وزارت کشور گروه سیاسی: انتخابات ریاست جمهوری نهم قرار است 8 تیر برگزار شود. برای تصاحب کرسی خیابان پاستور اصولگرایان لشکرکشی کرده‌اند. سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، وحید حقانیان، محمود احمدی‌نژاد، مهرداد بذرپاش، محمدمهدی اسماعیلی و چند نماینده اصولگرا خیز برداشته‌اند تا به پاستور بروند. از سوی دیگر مسعود پزشکیان، عبد الناصر همتی، اسحاق جهانگیری و ... نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز در کارزار انتخابات حضور دارند. در حالی تنور کاندیداها داغ است که فضای رأی دادن همچنان مثل انتخابات 11 اسفند و 21 اردیبهشت مجلس دوازدهم سرد است، هرچند انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از مجلس است و شهروندان بیشتری در آن شرکت می‌کنند بااین‌وجود بازار انتخابات هنوز داغ نشده تا فردا چه شود؟

رئیس دولت‌های نهم و دهم داوطلب کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد؛ البته احمدی‌نژاد برخلاف دیگر کاندیداها در وزارت کشور سخنرانی نکرد.
احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت، استاد دانشگاه علم و صنعت است. شهردار تهران، استاندار اردبیل را در کارنامه خود دارد.
او پس از پایان دوره هشت‌ساله ریاست‌جمهوری‌اش در سال ۱۳۹۲ در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌های هفتم (۱۳۹۶) و هشتم (۱۴۰۰) کاندیدا شد؛ اما صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد، او قصد دارد بار دیگر بخت خود را بیازماید.
احمدی‌نژاد معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را «خس و خاشاک» نامید که باعث اعتراض رأی‌دهندگان به میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد.
پرسش این است که صلاحیت کاندیداهایی مثل احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و ... که در دوره‌های قبل تأیید صلاحیت نشده‌اند این بار قرار است تأیید شوند یا خیر؟ پرسش دیگر این است که اگر این بار تأیید شوند چرا 3 سال قبل رد شدند؟
در فرانسه افراد را تنها با حکم دادگاه با حضور هیئت‌منصفه برای مدتی مشخص از حقوق اجتماعی محروم می‌کنند، اخیراً در آمریکا «دونالد ترامپ» 34 اتهام علیه او در دادگاهی که 12 عضو هیئت‌منصفه داشت مطرح شد و در همه اتهام‌ها، مجرم شناخته شد. بااین‌وجود «دونالدترامپ» ولو به زندان هم برود از زندان می‌تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. حق انتخاب کردن و حق انتخاب شدن یک حق مسلم برای هر شهروند ایرانی به‌حساب می‌آید. پرسش این است که چگونه چند نفر به خود اجازه می‌دهند بدون دادگاه و بدون حضور هیئت‌منصفه افراد را از کاندیدا شدن محروم کنند. در آستانه انتخابات آیا نباید به این پرسش پاسخ داده شود؟

وزیر ارشاد: تا آخر می‌مانم
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای نهم دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. گفت: تا آخر می‌مانم.

محمدمهدی اسماعیلی
زاده (۱۳۵۴) سیاستمدار که اکنون در دولت سیزدهم سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد. او همچنین عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی پیش از این در دولت دهم معاون سیاسی استاندار اصفهان بود.

*زندگی:
محمدمهدی اسماعیلی زاده سالِ ۱۳۵۴ در کبودر آهنگ واقع در استان همدان است. وی کارشناسی حقوق را در دانشگاه شهید مطهری و کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل را در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه گذرانده است و دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اخذ کرده است. وی عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی» مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران است او همچنین تحصیلات حوزوی را نیز تا پایان دوره سطح ادامه داده است.