کد خبر : 623030 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۱۳ - 15:26
اماواگرها درباره کاندیدا شدن وحید حقانیان چند سال است که تصاویر «وحید حقانیان» در کنار رهبری دیده نمی‌شود؛ اما او با نامزد شدن برای ریاست جمهوری شوک معنادار به فضای انتخابات وارد کرد. 02 مدت‌ها از انظار عمومی غایب بوده؛ اما حالا قصد دارد رئیس‌جمهور شود. حقانیان، پیش‌ازاین معاون اجرایی و امور ویژه دفتر رهبری بوده است و فاقد سابقه اجرایی و قانون‌گذاری و ... است. حال باید دید شورای نگهبان او را رجال مذهبی و سیاسی می‌داند یا خیر؟

*چهره پنهان آشکار شد
تا همین چند روز پیش اطلاعات چندانی از او در دست نبود؛ اما با نشان دادن شناسنامه‌اش، اطلاعات به دست آمد؛ متولد ۱۷ بهمن ۱۳۴۰؛ تهران. از پدری‌اش نجف‌آبادی (اصفهان) و مادری‌اش تهرانی است.
در ویکی‌پدیای درباره حقانیان نوشته‌شده او «فرمانده گشت‌های ثارالله تهران در دهه ۶۰» بوده و سال ۱۳۶۶ در جریان عملیات بیت‌المقدس ۳، از ناحیه شکم مجروح شده است. در تصاویری که روی وب‌سایت دفتر رهبری از دهه ۷۰ در دسترس است، «وحید» در بازدیدهای رهبری زیاد دیده می‌شوند.

*عکس سال 88
نخستین باری که وحید حقانیان موردتوجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود؛ هنگامی‌که در غیاب چهره‌های بلندپایه نظام مانند هاشمی رفسنجانی، او حکم تنفیذ را به رهبر انقلاب داد تا تحویل محمود احمدی‌نژاد شود؛ به این صورت که با حکم تنفیذ منقش به آرم «جمهوری اسلامی» روی همان سکویی آمد که رهبری و مسئولان نشسته بودند؛ حکم را به رهبری داد، او در حلقه نخست اطراف رهبری یا به‌عنوان محافظ یا به‌عنوان هماهنگ‌کننده حضورداشته است.

* مراسم ۱۴ خرداد ۸۸
در نخستین مراسم ۱۴ خرداد پس از حوادث سال ۸۸، هنگامی‌که سید حسن خمینی در مرقد امام در حال سخنرانی بود، طیفی ملقب به تندروها، اقدام به شعار دادن علیه او، هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و.. کردند. پس‌ازاین حوادث، محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی در نامه‌ای به سید حسن خمینی، به بیان جزییات برگزاری مراسم پرداخت. آنچه اینجا محل بحث است، نقش وحید در مراودات دفتر رهبری است. به این صورت که انصاری جلسات هماهنگی با دفتر رهبری جهت مراسم ۱۴ خرداد را با «وحید و چند تن از اعضای دفتر»‌ برگزار کرد.
در این گزارش انصاری می‌گوید پس‌ازاین جلسه، به‌صورت خصوصی با وحید جلسه‌ای داشته که طی آن بیان کرد: «اینکه افراد خاصی (که ایشان نام بردند) نباید تحت هیچ شرایط در مراسم حضور یابند و افراد دیگری را نیز ذکر نمودند که نباید دعوت شوند ولی حضور آنان در میان مردم منطقی است.

*احمدی‌نژاد تریبون را رها نمی‌کرد
روز ۱۴ خرداد، وقتی احمدی‌نژاد مشغول سخنرانی بود و تریبون را رها نمی‌کرد؛ تا نوبت به سید حسن خمینی نرسد؛ انصاری می‌گوید «به آقای وحید عرض کردم برخلاف انتظار و برنامه‌های اعلام‌شده بناست که آقای رئیس‌جمهور تا زمان نماز به سخنان خود ادامه دهند، اظهار داشتند که با تذکر من قضیه حل نمی‌شود، به‌ناچار خدمت مقام معظم رهبری رفتم... معظم له بر سخنرانی شما (سید حسن خمینی) تأکید و به جناب آقای وحید نیز در این رابطه سفارشی داشته‌اند».

*حقانیان در کنار عبدالله جاسبی
سال ۱۳۹۰ منازعه میان تیم احمدی‌نژاد با مدیران مستقر در دانشگاه آزاد بالا گرفت؛ این جنگ و جدال بیشتر از این بابت بود که مدیران دانشگاه به‌خصوص عبدالله جاسبی منتسب به هاشمی رفسنجانی بودند؛ فردی که پس از حوادث سال ۸۸، به‌نوعی مغضوب واقع‌شده بود. از همین رو شخص احمدی‌نژاد تلاش ویژه‌ای کرد تا مدیریت دانشگاه تغییر کند و نهایتاً هم موفق شد. کامران دانشجو وزیر علوم وقت، در حکمی برادرش فرهاد دانشجو را به ریاست دانشگاه آزاد منصوب کرد؛ در مراسم تودیع و معارفه، وحید حقانیان حضوری پررنگ داشت و در کنار عبدالله جاسبی ایستاد.

*روایت یک مداح از حقانیان
سال ۱۳۹۶ ویدئویی از «حسین سازور» از مداحان مشهور که گفته می‌شود رابطه نزدیکی با دفتر رهبری دارد، منتشر شد که درباره برخی چهره‌ها نظر می‌دهد. وقتی مجری از او می‌پرسد، «نظرت درباره سردار وحید حقانیان چیست؟»، در ابتدا با خنده گفت که «او سردار نیست» و مجری هم می‌گوید به «سردار معروف است!». در ادامه سازور می‌گوید: «اگر وحید در دم‌ودستگاه (دفتر) آقا نباشد، گرگ‌هایی دهان بازکرده‌اند که آنجا را ببلعند؛ او مثل پلنگ مثل ببر از دفتر و از آقا و از شخصیت آقا ان شالله در حال محافظت است.»
اسفند ۹۶ او در برخی مراسماتی حضور می‌یافت که تا پیش‌ازاین سابقه نداشته است؛ «اختتامیه هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیک دانشگاه امیرکبیر» یا مثلاً «افتتاح رسمی شبکه ایران کالا».

*کاندیداها امداد غیبی هستند
انتخابات ۱۴۰۰ هم بار دیگر حواشی حول وحید چرخید، در روز رأی‌گیری بازهم همان شایعات زنده شدند؛ اما پس‌ازاین انتخابات بود که او نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد. او کاندیداتوری رضایی، قاضی‌زاده هاشمی و همتی را «امداد الهی» برای ابراهیم رئیسی پیروز آن انتخابات دانست و نوشت:‌ «یقیناً باید گفت این‌ها خود را به‌گونه‌ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی‌نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد یقیناً چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به وجود می‌آمد.»

*واکنش خبرگزاری تسنیم
این نامه با واکنش تند خبرگزاری «تسنیم» روبه‌رو شد: «آقای حقانیان!‌ شایسته است ضمن ترک این رویه خسارت‌بار هرچه سریع‌تر درباره این شبهه‌افکنی‌ها روشنگری کرده و از ساحت رهبر معظم انقلاب اسلامی و دفتر ایشان صیانت فرمایید». تسنیم همچنین حقانیان را برای چنین اظهاراتی دعوت به استعفا از دفتر رهبری کرده بود: «جنابعالی به‌عنوان یک شخص حقیقی این حق رادارید که در عرصه سیاسی کنشگری کنید و یا تحلیل‌های خود را منتشر کنید و حتی با رسانه‌ها گفت‌وگو کنید، اما این در شرایطی است که اعلام نمایید از دفتر معظم له خارج‌شده‌اید و دیگر در آنجا مسئولیتی ندارید.» هرچند مشخص نشد سرانجام این انتقادات به وحید چه شد، اما پس‌ازاین نامه و انتقاداتش وحید دوباره در تصاویر دفتر رهبری غایب شد. (برگرفته از خبر آنلاین)