کد خبر : 623013 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۱۳ - 04:00
دیدگاه صاحبنظران رسانه ای درباره انتخابات گروه سیاسی: قرار است انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری روز 8 تیرماه برگزار شود. جریان های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب از همان روز اعلام زمان انتخابات به تکاپو افتاده اند و تلاش می کنند پاستور را به چنگ خود درآورند.

تا روز گذشته تعدادی از افراد وابسته به جریان های مختلف با حضور در وزارت کشور نامزد ریاست جمهوری شده‌اند. در میان آنها نام علی لاریجانی، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان، وحید حقانیان، عبدالناصر همتی، علیرضا زاکانی و ... دیده می‌شود. نکته قابل تأمل اینکه سید محمد خاتمی از کاندیداتوری سید محمد صدر که هنوز ثبت نام نکرده است حمایت کرده است، برخی کاندیداها با برنامه و شعار آمدند برخی هم بدون برنامه، شفقنا یادداشت های مهم روز گذشته در روزنامه های همشهری، اعتماد، ستاره صبح را که درباره انتخابات نوشته شده‌اند را بازنشر نموده است. فعالان رسانه‌ای هر یک نکاتی را گوشزد نموده‌اند که در ادامه می‌آید.

علی ربیعی: رفتار رأی دهندگان پیامد سیاسی دارد
علی ربیعی در روزنامه اعتماد نوشت: «به نظر می‌رسد بتوان رأی دادن را سازوكاری اجتماعی میان مردم یك جامعه دانست كه رأی‌دهندگان با این انگیزه كه ترجیحات جمعی و فردی سیاسی و اجتماعی خود را بیان می‌دارند به پای صندوق‌های رأی رفته و با اعلام نظر خود تعدادی از افراد را برمی‌گزینند. رفتار رأی‌دهی پیامد سیاسی (هرچند از سوی رأی‌دهندگان به خوبی درك نشده باشد) دارد، همچنان كه خود پیامد یا معلول عوامل اجتماعی روانشناختی سیاسی و جز آن است. اكنون كه باز فرصتی برای مطرح شدن صندوق رأی و فرصتی برای رأی‌دهندگان فراهم شده است، هم حكومت و هم جامعه می‌توانند این انتخابات را فرصتی برای بازیابی جامعه، فرصت‌یابی‌ها و برآورده كردن خواست عمومی تبدیل كنند. بدون شك نقش تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران انتخابات و فرصتی كه به جامعه می‌دهند، در این میان تعیین‌كننده است.»

محسن مهدیان:باید تلاش کردتا همین دولت با همین گفتمان استمرار یابد
محسن مهدیان، مدیر مسئول روزنامه همشهری در سرمقاله روز گذشته این روزنامه نوشت:«به‌نظر می‌رسد فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و گفتمانی، تغییر و تحول اساسی در دولت خلاف تدبیر و مصلحت اجرایی است. منطقا باید تلاش کردتا همین دولت با همین گفتمان استمرار یابد، اما اگر نه، نامزدهای محترم درخصوص لوازم اجرایی تغییر جهت‌گیری و جابه‌جایی مدیران و اثر آن بر اداره کشور چه برآوردی دارند؟»

علی صالح آبادی: اصلاح‌طلبان نباید مثل افراطی‌ها و انقلابیون صفر و صدی رفتار کنند
علی صالح آبادی، مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح در سرمقاله روز گذشته این روزنامه نوشت: «اصلاح‌طلبان نباید مثل افراطی‌ها و انقلابیون صفر و صدی و سیاه و سفید فکر کنند، بلکه باید «واقع بین» و «واقع نگر» باشند. در قالب این واقعیت، اگر کاندیدای موردنظر آن تأیید شد رستم گونه پشت او بایستند و تلاش کنند تا پیروز میدان باشد. اگر کاندیدا نداشتند در این راستا چنانچه کاندیدای میانه‌رو که برنامه‌اش به نفع مردم است از فیلتر شورای نگهبان عبور کرد بهتر است آشکار یا پنهان از چنین کاندیدایی حمایت کنند تا بازی افراطی‌ها را به هم بزنند. بنابراین انتخابات پیش رو برای اصلاح‌طلبان و میانه روها هم می‌تواند شانس و فرصت باشد هم زمینه افول آنها را فراهم کند.»

عباس عبدی : جبهه اصلاحات در یك سردرگمی تحلیلی قرار گرفته است
عباس عبدی روز گذشته در روزنامه اعتماد نوشت: «باعث تأسف است كه بگویم دوستان جبهه اصلاحات در یك سردرگمی تحلیلی قرار گرفته و قادر نیستند تصمیمات سیاسی جامعی را اتخاذ كنند. این مشكل به علت نداشتن یك راهبرد كارآمد و مبتنی بر تحلیل پایدار و مستدل از وضعیت كنونی كشور است. به همین دلیل در انتخابات ۱۴۰۰ آن رفتار را كردند كه هم چوب را خوردند و هم پیاز را. نه شركت كردند و نه شركت نكردند. البته در انتخابات اسفند گذشته سیاست قابل قبولی داشتند و به نظرم بیش از اینكه پایه تحلیلی داشته باشد ناشی از تنها راه ممكن نزد آنان بود. ولی این‌بار به تنظیمات كارخانه برگشته‌اند. دوستان اعلام كرده‌اند كه: «مشاركت جبهه در انتخابات منوط به تأیید صلاحیت حداقل یكی از نامزدهای اختصاصی خود خواهد بود.» شاید همه بیانیه را بتوان به این گزاره تقلیل داد، و باید گفت كه موارد دیگر دورچین این گزاره هستند.»

حسین انتظامی: کاش قانون انتخابات اجازه انصراف به نامزدهای تأیید شده را نمی‌داد
حسین انتظامی معاون پیشین مطبوعاتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: کاش قانون انتخابات به شکلی بود که اجازه انصراف به نامزدهای تأیید شده نمی‌داد، اینجوری بساط نامزدهای پوششی و تخریبی که دستمزدهای خوبی هم می‌گیرند جمع می‌شد.