کد خبر : 623009 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۱۳ - 03:59
فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با ستاره صبح: ترامپ با وجود محکومیت قضایی می تواند در انتخابات شرکت کند/ سیستم قضایی آمریکا فرد بالای 75 سال را با این اتهامات زندانی نمی کند مجلسی گفت:با وجود ماهیت اتهامات ترامپ که در بیشتر فرهنگ ها حتی در آمریکا بی آبرویی به شما می آید اما جریان نامزدی او در انتخابات باز است و او می تواند از را دهندگان رای بگیرد.

ستاره صبح، فائزه صدر: هیئت منصفه 12 نفره دادگاهی در نیویورک دونالد ترامپ را در هر 34 اتهام انتسابی مرتبط با جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت حق ‌السکوت به «استورمی دانیلز»، بازیگر فیلم‌ های مستهجن گناهکار شناخت. ترامپ نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده است که در یک دادگاه کیفری مجرم شناخته شد. محکومیت دونالد ترامپ می‌‌تواند از یک جریمه نقدی ساده تا حد‌اکثر چهار سال زندان باشد. لارا ترامپ، عروس رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که یکی از مشاوران انتخاباتی وی است در مصاحبه ‌ای با فاکس‌‌ نیوز اعلام کرده چنانچه ترامپ محکوم شود فعالیت ‌های انتخاباتی ‌اش را به صورت مجازی پیگیری خواهد کرد. برخی از نظرسنجی‌‌ها احتمال اثر گذاری محکومیت ترامپ بر نتایج انتخابات را تنها 4 درصد اعلام کردند. ستاره صبح در گفت‌وگویی با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین به بررسی احتمال رأی آوری دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 4 نوامبر 2024 (آبان امسال) پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

آیا محکومیت رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده می‌تواند تأثیری بر نامزدی او در انتخابات پیش رو بگذارد یا خیر؟
کشور های آزاد برای مردم وکیل و وصی تعیین نمی‌کنند و جز قانون هیچ مرجعی برای رد صلاحیت کسی که می‌خواهد در انتخابات نامزد شود وجود ندارد.
خبر کاندیداتوری ترامپ زمانی منتشر شد که در دادگاه به پرونده اتهامات او رسیدگی می‌شد و احتمال محکومیت اش وجود داشت. او حتی در صورت زندانی شدن هم می‌تواند اعلام نامزدی کند هر چند که با این محکومیت شخص بالای 75 سال را زندانی نمی‌کنند.
با وجود ماهیت اتهامات وی که در بیشتر فرهنگ‌ها حتی در آمریکا بی آبرویی به شما می‌آید اما جریان نامزدی او در انتخابات باز است و او می‌تواند از را دهندگان رأی بگیرد.
سیستم سیاسی آمریکا فیلتر ندارد، تأیید کاندیدا‌ها دو مرحله‌ای نیست و آزادی حضور در رقابت‌ها و حق رأی با هر بهانه‌ای سلب و مختل نمی‌شود.

با توجه این نکته که محکومیت مانع از ادامه فعالیت‌ های تبلیغاتی او یا رسیدن به سمت ریاست‌ جمهوری نمی‌‌شود، آیا می‌توان گفت جریان رسیدگی به پرونده وی پایگاه رأی او را نشانه گرفته است یا نه؟
محکومیت ترامپ در حوزه اخلاق عمومی یک جامعه قابل بحث است در آمریکا نیز اثبات شدن چنین اتهاماتی برای متهم خفت بار است و در مورد شخصی مثل آقای ترامپ از جامعه رأی دهندگان وی می‌کاهد.
ترامپ در بی اخلاقی چنان علنی و شجاعانه عمل می‌کند که گویی در مورد او این اتهامات آسیب زا نخواهد بود. زیرا طرفداران او از بین عوامی هستند که به اعتبار علاقه خود به دیدگاه‌ها و رفتار های پوپولیستی ترامپ، با وجود اثبات این اتهامات و محکومیت احتمالا باز هم به ترامپ رأی بدهند.
از این رو حتی اگر پس از اعتراض وکلای ترامپ به رأی دادگاه، رأی قطعی شود و مراحل بعدی به جایی نرسد، این محکومیت مخل حق شرکت وی در انتخابات نیست و با توجه به ویژگی های اجتماعی پایگاه رأی او، این حکم تأثیر چندانی در کاهش آراء آقای ترامپ نخواهد داشت.
توده های عوام جزو طرفداران حزب جمهوری خواه هستند. حمله به مجلس نمایندگان توسط این طیف صورت گرفت. حتی این گروه به اتهامات وارده به ترامپ جنبه مثبت می‌دهند و جریان دادگاه را برای مقابله با ترامپ می‌دانند.

آیا می‌توان این رسیدگی را بخشی از استقلال دستگاه قضا در ایالات متحده دانست یا پرونده قضائی ترامپ یک بازی سیاسی است؟ در صورت رأی آوری ترامپ رئیس‌جمهوری با چنین اتهامات اثبات شده‌ای چه جایگاهی در کاخ سفید خواهد داشت؟
انتخابات درون حزبی در آمریکا بخشی از دموکراسی این کشور است ولی متأسفانه عناصر متعصب حزبی در این بخش شرکت می‌کنند و بقیه مردم خود را در این مرحله درگیر نمی‌کنند و در انتخابات اصلی رأی می‌دهند که آنجا هم کار از کار گذشته و باید با دیدن فردی چون بایدن یا ترامپ شگفت زده شوند.
آمریکا کشور مهم و بزرگی است و خود را رهبر آزادی های اصولی و حقوق بشر می‌داند. شایسته است شخصیتی متین و با سواد از طرف حزب جمهوری خواه نامزد شود. این حزب امید برد دارد و توسل به پایگاه رأی ترامپ اگر چه شانس پیروزی این حزب را بالا می‌برد ولی این نامزد از نظر فرهنگی و شخصیتی موجه و قابل قبول نیست. از نظر سنی هم ترامپ 78 سال سن دارد. این نقد به نامزد دموکرات‌ها هم وارد است. آقای بایدن هم مشکلاتی از طرف پسرش دارد و احتمال محکومیت پسر آقای بایدن وجود دارد و از این منظر آقای بایدن هم آسیب خواهد دید. ولی مهم‌تر از آن سن و سال آقای بایدن است بایدن 81 ساله است و تعادل حرکتی ندارد و رفتارهایی از خود به نمایش می‌گذارد که شایسته یک رئیس‌جمهور نیست.
این سؤال جدی وجود دارد که آیا عقلای حزب جمهوری خواه و دموکرات همچنان می‌خواهند این شخصیت‌ها عنان کشور را به دست بگیرند؟ شاید در پس پرده میان عناصر اصلی قدرت ساز آمریکا توافقاتی وجود دارد که این تصمیمات نتیجه فعالیت آن جریان‌ها است.
ملت آمریکا فقط جریان هواداران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه نیستند. این کشور بهترین دانشگاهیان جهان، برترین متخصصین و مغزهای دنیا را در خود دارد. متأسفانه سهم این طیف فرهیخته در مندیریت سیاسی به اندازه اهمیت اش نیست. دو جنگ بزرگ در اوکراین و در غزه در جریان است آمریکا در پایان دادن به این دو جنگ نقش مهمی بازی می‌کند. نگاه آمریکا به این مناقشات و سهمی که در خاتمه دادن به جنگ دارد می‌تواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2024 را تغییر دهد.