کد خبر : 622904 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۸ - 12:10
انتخابات ایران چه تاثیری روی انتخابات آمریکا دارد؟ امسال انتخابات آمریکا ۱۵ آبان‌ماه برگزار خواهد شد و در ایران نیز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با فاصله‌ای حدود ۴ ماه و در ۸ تیرماه برگزار می‌شود. همزمانی این دو انتخابات می‌تواند موجب آن شود که از این به بعد انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا در یک سال مشخص شود. اهمیت انتخابات ایران برای کشور آمریکا پرسشی است که این روز‌ها توسط عده‌ای مطرح می‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا، امیرعلی ابوالفتح در این باره به روزنامه اینترنتی فراز گفت: «انتخابات ایران حتما برای دولتمردان، سیاستمداران آمریکا مهم است. این انتخابات برای حوزه‌هایی از جامعه آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد مانند حوزه‌های مرتبط با امور بین‌الملل، سیاست خارجی، منطقه غرب آسیا، امنیت اسرائیل و انرژی. این بدان معنا نیست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اثر بگذارد یا پیروزی یک نفر در انتخابات ایران شرایط انتخابات آمریکا را تغییر دهد».


حوزه‌های مهم

او ادامه داد: «انتخابات ایران، شیوه برگزاری این انتخابات، میزان مشارکت مردم، جریان سیاسی برنده و شخص رئیس‌جمهور بعدی ایران برای آمریکایی‌ها حائز اهمیت است. در اسناد امنیتی بالادستی آمریکا چهار کشور تهدید محسوب می‌شود. بر اساس این اسناد، دو کشور چین و روسیه تهدید‌های بین‌المللی‌اند و ایران و کره شمالی نیز تهدید‌های منطقه‌ای به حساب می‌آیند. تحولات سیاسی و جهت‌گیری‌های حاکمیتی و دولتی این چهار کشور برای ایالات متحده آمریکا حائز اهمیت است. از این جهت حتما اتفاقاتی که در ایران رخ داد و متأسفانه به شهادت رئیس‌جمهور مستقر انجامید، بحث انتخابات آینده و اینکه چه کسانی نامزد می‌شوند، چه کسانی تأیید صلاحیت می‌شوند، مشارکت اقتصادی چقدر است و رئیس‌جمهور آینده و جهت‌گیری او چه خواهد بود دارای اهمیت است».


رصد مواضع رئیس‌جمهور بعدی

این کارشناس مسائل آمریکا در آخر گفت: «مواضع رئیس‌جمهور بعدی نسبت به حوزه‌های مهمی مانند بحث جبهه مقاومت، اسرائیل، برنامه‌های هسته‌ای، فعالیت‌های نظامی، مناسبات با متحدین آمریکا و رقبای آمریکا نیز مهم است. همچنین نگاه رئیس‌جمهوری بعدی ایران به همسایگان، غرب آسیا، روسیه، چین و مناسبات با ایالات متحده آمریکا مورد رصد قرار می‌گیرد».