کد خبر : 622892 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۸ - 11:36
قالیباف رییس مجلس دوازدهم شد مجلس امروز هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را مشخص کرد. هیئت رئیسه ۱۲ نفره شامل یک رئیس، ۲ نایب رئیس، ۶ دبیر و ۳ ناظر است. گزینه‌های ریاست مجلس محمد باقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری، منوچهر متکی بودند.

صندلی ریاست دور دوازدهم مجلس رقیب جدی برای قالیباف نداشت

محمد باقر قالیباف جلوتر از مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

اعتماد معنادار نمایندگان مجلس دوازدهم به قالیباف

محمد باقر قالیباف با ۱۹۸ رأی به عنوان رئیس مجلس دوازدهم انتخاب شد.

مجتبی ذوالنوری با ۶۰ رأی منوچهر متکی با ۵ رأی از رقابت با قالیباف جا ماندند.

در رأی گیری برای ریاست مجلس هم آرای باطله بود!

قالیباف با ۱۹۸ رأی رئیس مجلس شد، ذوالنوری هم ۶۰ رأی و متکی ۵ رأی کسب کردند. تعداد آرای باطله هم 24 رأی بوده است!

نواب رئیس مجلس دوازدهم انتخاب شدند

علی نیکزاد و حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان نواب رئیس مجلس دوازدهم انتخاب شدند.

ناظران هیئت رئیسه مجلس دوازدهم انتخاب شدند:

غلامرضا نوری قزلجه ۱۳۰ رأی

علیرضا سلیمی ۸۲ رای

جلیل میر محمدی ۶۱ رای

مجموع آرا ۲۸۷ رأی بود.

در ابتدای این جلسه علاء‌الدین بروجردی در نطق پیش از دستور خود گفت: اکنون که با الطاف الهی مراسم باشکوه افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار شد، از طرف همه همکاران مراتب سپاس و قدردانی خویش را محضر شریف مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنم. بی‌شک رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشه راه چهار سال آینده مجلس را ترسیم کرده است و ما نمایندگان ملت بزرگ ایران همانطوری که روز گذشته با حضور در مرقد حضرت امام راحل با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی میثاق بستیم امروز نیز با مقام معظم رهبری عهد می‌بندیم که رهنمودهای ایشان را به عنوان یک دستور ولایی سرلوحه کار خود قرار دهیم.

درادامه، محمد باقر قالیباف از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، مجتبی ذوالنوری از حوزه انتخابیه قم، منوچهر متکی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان کاندیداهای ریاست دائم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه اول معرفی شدند.

پس از رأی گیری، قالیباف با ۱۹۸ رأی از مجموع ۲۸۷ رأی ماخوذه رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شد و ذوالنوری ۶۰ رأی و متکی ۵ رأی کسب کردند. آرای باطله نیز ۲۴ رأی بود.

بعد از اعلام ریاست قالیباف، تعدادی از منتخبان اطراف صندلی او جمع شده و به او تبریک گفتند؛ یکی از این افراد مجتبی ذوالنوری کاندیدای دیگر ریاست بود که با قالیباف روبوسی کرد و بعد تعدادی از منتخبان صلوات فرستادند.

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی، عبدالرضا مصری، علی نیکزاد، حمید رسایی، موسی غضنفرآبادی، حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان کاندیداهای نواب رئیسی مجلس شورای اسلامی در انتخابات هیئت رئیسه اعلام شدند.

پس از رأی گیری حمیدرضا حاجی بابایی با ۱۷۵ رأی نایب رئیس اول و علی نیکزاد با ۱۶۹ رای به عنوان نایب رئیس دوم اولین اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

اسامی ناظران هیئت رئیسه مجلس را اینجا و ۶ دبیر هیئت رئیسه در اجلاسیه اول دوره دوازدهم را می‌توانید در این لینک بخوانید.

در جلسه علنی امروز، پس از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه اول مجلس دوازدهم، اعضای هیئت رئیسه با حضور در مقابل جایگاه صحن علنی مجلس شورای اسلامی، سوگند یاد کردند.

سپس علاءالدین بروجردی انتخاب آقای قالیباف به عنوان رئیس و آقای حاجی بابایی و آقای نیکزاد به عنوان نواب رئیس را تبریک گفت و از قالیباف دعوت کرد که در جایگاه هیئت رئیسه برای مدیریت جلسه حضور پیدا کند.

محمدباقر قالیباف هم در نخستین نطق خود به عنوان رئیس مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد، افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امیدآفرینی شود برنامه هفتم پیشرفت کشور است که میثاق ملی ما در مجلس در دولت شهید رئیسی است.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه ما این است که به سرعت مجلس آماده کار شود فلذا اعتبارنامه‌ها باید زودتر به تصویب برسد، خطاب به نمایندگان گفت: اکنون ما ۲ راه پیش رو داریم اول اینکه مجلس روز پنجشنبه صحن علنی داشته باشد و اعتبارنامه نمایندگان بررسی شود یا اینکه هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد.

در نهایت نمایندگان مجلس نیز با برگزاری جلسه علنی در روز پنجشنبه به منظور بررسی اعتبارنامه‌ها موافقت کردند.

گزارش شعب ۱۵ گانه درباره انتخابات اعضای هیئت رئیسه شعب و اعضای کمیسیون‌های «تحقیق» و «تدوین آیین‌نامه» را نیز می‌توانید در این لینک بخوانید.