کد خبر : 622887 تاریخ : ۱۴۰۳/۳/۸ - 02:14
پیمان حاج محمود عطار، حقوقدان مزایای تعطیلی شنبه یک حقوقدان به ستاره صبح گفت: مراودات بین المللی و بازرگانی خارجی با کشورهای غرب این لزوم را برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده که روز شنبه را به عنوان تعطیل رسمی تعیین کنند.

حادثه تلخی که برای رئیس‌جمهور و هیئت همراهش رخ داد تمامی مسائل و موضوعات مهم روز را تحت تأثیر قرار داد.

موضوعی میان گروه‌های مختلفی از علما، تجار، اقتصاددانان، نمایندگان مجلس و دیگر صاحبنظران مورد بحث و گفت‌وگو بود که مدتی است از اولویت خارج شده، اما این مسئله همچنان حل نشده باقی مانده است.

موضوع لزوم هماهنگی روزهای کاری ایران با دیگر کشورهای جهان و تعیین روزهای تعطیلات آخر هفته همچنان نیاز به توجه دارد. به ویژه که اقتصاد کشور در شرایطی است که باید از حداقل‌ها و اندک فرصت‌های پیش آمده نیز استفاده کند.

در کشورهای غیر مسلمان، شنبه و یکشنبه تعطیل رسمی است. براساس اعتقادات مسیحیان یکشنبه‌ها روز عبادت در کلیسا است. در بیشتر کشورهای اسلامی تعطیلات آخر هفته، جمعه و شنبه است، زیرا نماز جمعه در میان مسلمانان اهمیت دارد و از صدر اسلام تاکنون روزهای جمعه روز تعطیل هفتگی در تمامی کشورهای مسلمان است.

جالب است بدانیم که بیش از 50 کشور اسلامی به تعطیلی پنجشنبه و جمعه معتقد بودند، ولی برای هماهنگی بیشتر با اقتصاد جهانی روز تعطیل از پنجشنبه به شنبه تغییر کرده است تا از خسارت اختلاف روزهای تعطیل بین کشور مبدأ و مقصد کاسته شود. در این کشورها به بخش خصوصی و ارزش افزوده‌ای که این بخش در اقتصاد دارد توجه ویژه‌ای شده و راه داد و ستد برای فعالان اقتصادی هموار شده است.

در آیه 9 سوره جمعه آمده است: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ" خطاب قران مجید به مسلمانان و اهل ایمان است و سفارش کرده چنانچه شما را به نماز جمعه ندا دادند به یاد خدا بشتابید ولی خداوند در این آیه ایجاد وجوب و تکلیف نکرده است.

با تبعیت کشورهای اسلامی از قوانین و مقررات کار و امور اجتماعی، بیمه و دیگر اصول مربوط به روابط جهانی کارگر و کارفرما، تغییراتی در تعطیلات آخر هفته ایجاد شد. قوانین کار، امور مربوط به تأمین اجتماعی از جمله بیمه تأمین اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران نیز به تبعیت از کشورهای غیر اسلامی است. از این رو این الزام وجود دارد که علاوه بر تعطیلی جمعه باید یک روز دیگر هم به تعطیلات آخر هفته اضافه شود.

مراودات بین‌المللی و بازرگانی خارجی با کشورهای غرب این لزوم را برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده که روز شنبه را به عنوان تعطیل رسمی تعیین کنند. ایران نیز بخش خصوصی پرتلاشی دارد که در هر شرایطی سعی کرده نرخ اشتغال را حفظ کند، ارز آوری داشته باشد و در رشد اقتصادی کشور سهیم شود. امروز یکی از گلایه‌های بخش خصوصی این است که در مراوداتش با دیگر کشورها مشکل دارد و عدم هماهنگی روزهای تعطیل میان ایران و جهان منجر به فرصت سوزی شده است.

قانون اساسی تعیین روزهای تعطیل آخر هفته را به مجلس واگذار کرده است. مجلس مجاز است چنانچه جامعه به تعطیلی دیگری غیر از جمعه نیاز دارد، آن روز را تعیین و اعلام کند. امروز مصالح کشور اقتضا می‌کند تعطیلی روز پنجشنبه به شنبه منتقل شود.

قاعده‌ای فقهی به نام قاعده بناء عقلا وجود دارد. مفهوم ساده این قاعده آن است که در قانون گذاری علاوه بر ضوابط شرعی باید به امری که اکثریت عقلا و خردمندان جامعه بر آن تاکید دارند توجه نمود و در سیاست‌گذاری به رویه عقلا و خردمندان عنایت داشت.

با توجه به اینکه بخش بزرگی از قوانین تجاری و بازرگانی ما از سیستم فراگیر جهانی متأثر است، نمی‌توان به هماهنگی با جهان بی توجه بود. همانطور که هیچ کشور اسلامی را پیدا نمی‌کنید که از دستاوردهای غرب استفاده نکند.

تعاملات بازرگانی کشور باید هم راستا با سیستم اقتصادی جهان باشد. امروز کشور 4 روز از جهان عقب است و فرصت اندکی برای هماهنگی اقتصادی وجود دارد. این درحالی است که هیچ آیه و حدیثی نداریم که با استناد به آن تعطیلی جمعه و شنبه را رد کنیم. این انتخاب کاملاً آزاد و در اختیار مجلس و نهاد قانون گذار است.