کد خبر : 612800 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۷ - 15:27
غلامعلی رجایی، زندانی سیاسی پیش از انقلاب در گفت‌وگو با ستاره صبح آنلاین: حرف‌ها و موضع‌گیری‌های زیباکلام برای امنیت ملی خطر نیست، مماشات با چای دبش خطر است | زندانی کردن منتقد راه‌حل نیست غلامعلی رجایی در گفت و گو با ستاره صبح گفت: به‌عنوان کسی که پیش از انقلاب طعم تلخ زندان را چشیده و تا مرز مرگ رفته‌ام، بر این عقیده‌ام که زندان کسی مثل زیباکلام را از عقیده‌اش برنمی‌گرداند.

ستاره صبح، فائزه صدر: صادق زیباکلام 76 ساله از مبارزان و زندانیان سیاسی پیش از انقلاب است. وی به دلیل سخنان و انتشار مطالب در فضای مجازی محکوم‌شده است. او قرار بود روز یکشنبه گذشته با حضور در نمایشگاه کتاب تهران از آخرین اثر خود با عنوان: «چرا شما رو نمیگیرن و آخرش چی میشه» رونمایی کند، به‌جای نشستن در غرفه انتشارات «روزنه» راهی زندان اوین شد. پرسش این است که چرا یک استاد علوم سیاسی به دلیل اظهارنظر که بر اساس اصل 24 قانون اساسی آزاد است محکوم‌شده است؟ ستاره صبح آنلاین در گفت‌وگو با غلامعلی رجایی، زندانی سیاسی پیش از انقلاب به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید:


دستگیری و اجرای حکم صادق زیباکلام، جدا از اتهاماتی که به وی وارد است چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
این ترس وجود دارد که حرف‌های زیباکلام نظام را تخریب و برخی از جایگاه‌ها را سست کند. ولی به عقیده من نظام با سخنان یک استاد دانشگاه تخریب نمی‌شود، بلکه با چای دبش سست می‌شود!
حرف‌های صادق زیباکلام چهارچوب مشخصی دارد و مخالف یا موافقش درباره آن موضع‌گیری می‌کنند، پرسش این است پرونده چای دبش در چه مرحله‌ای است؟ رانت‌ها، اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی نظام را سست می‌کند، نه اظهارنظر یک استاد دانشگاه.
پرسش دیگر این است که خطر زیباکلام برای نظام بیشتر است یا ماجرای زمین کاظم صدیقی که ضربه به روحانیت، حوزه و نماز جمعه بود. یک دروغ آشکار و ثابت‌شده بود که به‌راحتی از آن گذشتند و پاسخ قانع‌کننده‌ای هم داده نشد.
دادگاه ماجرای زمین‌های حوزه علمیه آقای صدیقی، چای دبش، فولاد اصفهان و... بلافاصله باید تشکیل می‌شد و به‌طور علنی به این پرونده فساد اقتصادی رسیدگی می‌شد. نظام باید با رسیدگی به این موارد خود را طاهر کند وگرنه دادگاهی کردن آقای زیباکلام و حبس او مطالبه افکار عمومی نیست. حرف‌های زیباکلام خطری ندارد، خطر مماشات با چای دبش است.

همچنین در این ارتباط بخوانید:

پروند‌ه صد‌یقی باعث تضعیف جایگاه روحانیت شد‌ه است

دیپلماسی می‌تواند جلوی درگیری نظامی در منطقه را بگیرد

رفتار شورای نگهبان برای نظام هزینه ایجاد کرده است

آقای زیباکلام در روزی که می‌خواست از کتابش رونمایی کند زندانی شد. «چرا شمارا نمی‌گیرن» آیا باید بگوییم معلوم شد زیباکلام را هم می‌گیرند یا برای نتیجه‌گیری زود است؟
عنوان کتاب دکتر زیباکلام برای من آشنا است، زیرا خود من هم از دهه 70 تا امروز به‌طور مکرر مورد سؤال واقع می‌شدم و از من پرسیده می‌شد که چرا شما را نمی‌گیرند تا جایی که این شایعه مطرح می‌شد که شاید غلامعلی رجایی هم نیرویی خودی و امنیتی است که با او کاری ندارند!
من تقریباً هرسال برای بازجویی احضار می‌شدم و اعلام می‌کردم که اگر از خودی‌ها بودم وضعیت به این صورت نبود.
یک‌بار این موضوع را با بازجو مطرح کردم او ناراحت شد و گفت مگر ما بد هستیم؟ گفتم نه، ولی من جزو شما نیستم.
من چند ملاحظه دارم که نخستین مورد آن عدم استفاده از تجربه در نظام است. با نخبگان نباید به زبان زندان صحبت کرد. این رفتار توهین به قشر دانشگاهی است.
کسی مثل آقای زیباکلام حداقل 3 دهه هزاران فرزند این مملکت را تربیت‌کرده است. خانواده‌های ایرانی فرزندان خود را با هزار امید و آرزو به دانشگاه می‌فرستند این رفتار با دانشگاهیان درست نیست به‌ویژه استادی در ردیف اساتید دانشگاه تهرآن‌که دانشگاهی معتبر با جنبه علمی بالا است.
من بیش از 30 سال است که آقای زیباکلام را می‌شناسم. با ایشان می‌شود به‌راحتی صحبت کرد و برخی از مواردی که به نظر دادگاه غلط بوده و در دادگاه ثابت‌شده را به شیوه پس گرفتن حرف حل‌وفصل کرد و زیباکلام را آزاد کرد.

آیا می‌توان محکومیت صادق زیباکلام را به این معنی دانست مقطع زمانی دانست که حاکمیت منتقدین را برنمی‌تابد یا خیر؟
وقتی آقای اژه‌ای بر سرکار آمد شروع به نظرسنجی و طرح سؤال کرد و مصاحبه داشت که این کار باعث شد تا نظر فرهیختگان جلب شود. رفتار امروز قوه قضائیه با اقدامات آن روزهای آقای اژه‌ای سازگاری ندارد.
مگر صادق زیباکلام چه اشتباه فاحشی کرده که باید با زندان متنبه شود؟! وانگهی او سابقه زندان رفتن در رژیم سابق را در کارنامه دارد، اگر با زندان متنبه می‌شد که باید همان زمان از عقیده‌اش برمی‌گشت! زندان کسی مثل زیباکلام را عوض نمی‌کند. همان‌طور که حصر آقایان موسوی و کروبی را تغییر نداد.
من از قوه قضائیه می‌خواهم از این اقدامات پرهیز کند. تخریب، احضار، ممنوع الکار و حبس فرهیختگان نتیجه منفی به بار می‌آورد، آن را متوقف کنید. رفتار با فرهیختگان منتقد این نیست، لازم است قوه قضائیه در برخورد با فرهیختگان تجدیدنظر کند. دولت‌ها در دیگر کشورها چگونه با منتقدین خود رفتار می‌کنند؟
نظام باید در برابر منتقدین قانون‌مدار سعی صدر داشته باشد.
به‌عنوان کسی که پیش از انقلاب طعم تلخ زندان را چشیده و تا مرز مرگ رفته‌ام، اطمینان می‌دهم که زندان کسی مثل زیباکلام را از عقیده‌اش برنمی‌گرداند.
می‌شود با صادق زیباکلام صحبت و مناظره کرد. او فردی بابیانی شیوا و دست‌به‌قلم است افرادی هستند که بتوانند با او گفت‌وگو کنند. حقیقت در خلال گفت‌وگو کشف می‌شود. زندانی کردن منتقد راه‌حل نیست. چرخش و رویگردانی مردم هزینه این اقدامات است، نظام این هزینه را داده و می‌دهد.
من حتی با پابند الکترونیکی هم موافق نیستم، ولی اگر بنا است دکتر زیباکلام به خاطر انتقاد از حاکمیت زندانی شود، حداقل او را با پایند الکترونیکی به خانه بفرستند.
امام خمینی زمانی که ازنظرش برمی‌گشت به شوخی می‌گفت: «مرغ دو پا دارد» این‌طور نیست که هر چه گفتیم قطعی است. مردم در حسرت مانده‌اند که بشنوند دستگاه قضا هم بگوید ما اشتباه کرده‌ایم. مگر در بسیاری از موارد ازجمله در خصوص اتهاماتی که به فعالین محیط‌زیست زدند اشتباه نشده بود؟

پیش‌بینی شما از تأثیر اجتماعی حبس این استاد دانشگاه در جامعه چیست؟ آیا این خبر انعکاسی خواهد داشت یا خیر؟
نتیجه زندانی شدن زیباکلام، نایاب شدن کتابش در نمایشگاه کتاب بود. رفتار جامعه با کتاب او نشان می‌دهد که مسئولین و صادرکنندگان این احکام جامعه را فهم نکرده‌اند.
ایرانیان خارج از کشور نیز تردیدی ندارند که زیباکلام برانداز نیست؛ بلکه منتقد جدی نظام است.
صادق زیباکلام کسی است که در جریان انتخابات دور دوم آقای روحانی بیشترین تعداد سفرها را به استان‌های کشور داشت. آن روزها من حدوداً به 38 شهر کشور سفر کردم و مردم را به شرکت در انتخابات و رأی دادن به آقای روحانی دعوت می‌کردم. دکتر زیباکلام بیشتر از من سفر کرد و تلاش بیشتری داشت. آیا این پاسخ دعوت زیباکلام به مشارکت است؟!
بعد از زلزله غرب کشور کدام مسئول یا شخصیت سیاسی به‌اندازه دکتر زیباکلام به میدان آمد و در جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان و آسیب دیدگان موفق بود؟!
آقای موسوی از حصر بیانیه می‌دهد، آقای تاج‌زاده از زندان اطلاعیه می‌دهد، زیباکلام هم از زندان صحبت خواهد کرد.
در کویر نمی‌شود ماهیگیری کرد. اگر هدف این است که منتقدین دم فروبندند این نیت تحصیل نخواهد شد. این روش خردمندانه و عقلایی نیست. حاکمیت هزینه سنگینی می‌دهد و نتیجه نمی‌گیرد.
آقای زیباکلام هیچ‌وقت این ادعا را نداشت که فردی بدون خطا و اشتباه است. صادرکنندگان این حکم حداقل هزینه- فایده کنند و ببینند که این دستگیری و زندانی کردن بیش از آن‌که آن‌ها را به خواسته خود برساند موجب محبوبیت منتقدین در جامعه می‌شود.
جایگاه و خدمات زیباکلام را ببینید و پس از سه دهه تدریس در دانشگاه جایش در زندان نیست ولو اینکه حرف خطایی هم زده باشد. مبحث علوم سیاسی بستر گفت‌وگو است. زیباکلام عقیده دارد نظام ناکارآمد است، مخالفین با او گفت‌وگو کنند تا ثابت شود کدام گروه اشتباه می‌کند.