کد خبر : 612714 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۳ - 03:51
واکنش ها به سخنان وزیر کشور درباره حماسه آفرینی مردم در دوره دوم انتخابات مجلس همتی در توئیتی نوشت: اینکه وزیر کشور انتخابات اخیر را حماسه و نمایندگی مجلس را با ۳ تا ۵ درصد رأی مردم قابل قبول و خوب دانسته آیا معنایش این است که به دنبال حماسه‌ی قابل قبول تری برای انتخابات ۱۴۰۴ است؟

گروه سیاسی: درصد مشارکت معیار انتخابات است. مشارکت بالا برای نظام‌های سیاسی مشروعیت و مقبولیت دارد. در مقابل مشارکت پایین موقعیت سیاسی کشورها را در عرصه بین‌المللی و ملی شکننده می‌کند. استاندارد انتخابات مشارکت بالای 50 درصد است و مشارکت پایینتر از 50 درصد نشان دهنده شکاف بین حاکمیت و ملت است. برای نمونه در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 که سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور شد، میزان مشارکت بالای 80 درصد بود. به همین دلیل آن انتخابات حماسه نامیده شده و بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا گفت: فهمیدم در ایران دموکراسی وجود دارد.
نمونه دیگر آن انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت سال 1396 بود که 73 درصد از واجدین شرایط به حسن روحانی رأی دادند. همچنین مجلس دهم نیز با 62 درصد واجدین شرایط رأی شکل گرفت. اما وقتی از نظریه استصوابی بهره حداکثری گرفته شد و یکدست سازی حاکمیت در دستور کار قرار گرفت صندوق رأی از چشم مردم افتاد و معنایش متفاوت از قبل شد. با وجود این واقعیت‌ها سردار وحیدی وزیر کشور مشارکت 8 درصدی در تهران را حماسه می‌داند. ایشان توضیح دهند چگونه می‌شود مشارکت پایینتر از 50 درصد، 8 درصد، 3/5 درصد و مشارکت پایین و معنادار مردم مشهد و تبریز را حماسه نامید؟ قدری درنگ کنید. واقعیت‌ها را ببینید و بپذیرید. این به نفع شما و به نفع ملت است.
سردار احمد وحیدی وزیر کشور در پایان انتخابات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در توییتی نوشت: مرحله دوم انتخابات پایان یافت. بحمدلله مردم حماسه آفریدند. از همه مردم شریف سپاسگزارم. از همه همکارانم در وزارت کشور، نهادهای امنیتی و انتظامی، شورای نگهبان و ناظرین مردمی مجدد تشکر می‌کنم.
وی گفت: همیشه در انتخابات مرحله دوم اینطور معمول بوده که میزان مشارکت کمتر شده است اما در این مرحله از مرحله دوم دوره قبل مشارکت بیشتری رخ داده است.
بر اساس آمار رسمی وزارت کشور در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر، قریب ۵۵۲ هزار رأی صحیح در صندوق‌ها ریخته شده است، با توجه به این حقیقت که تعداد واجد شرایط رأی دادن در شهر تهران حدود ۷ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر است، میزان مشارکت حدود 7 درصد بوده است. این میزان مشارکت حماسه است یا عدم مشارکت؟
بر اساس آمار اعلامی، بیژن نوباوه خبرنگار سابق و عضو جبهه پایداری با ۲۷۱ هزار رأی نفر اول شد که ۳.۵ درصد واجدین شرایط رأی در این حوزه است. گفتنی است سید محمود نبویان نفر اول لیست تهران در مجلس دوازدهم از نزدیک به 8 میلیون واجدین شرایط رأی در تهران 597 هزار رأی کسب کرد یعنی 7 درصد آرا. آقای وزیر! چنین درصدی از مشارکت حماسه نیست قابل تأمل است و نیاز به پاسخ‌گویی دارد. همچنین در شهر مشهد که دو میلیون و 600 هزار واجدین شرایط رأی، ۲۱۲ هزار و ۸۰۹ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. در حوزه انتخابیه تبریز هم که یک میلیون و 358 هزار واجدین شرایط رأی دارد 296 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند و نفر آخر ۶۶۵۱۳ رأی رأی آورد.

واکنش عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی به اظهارت وزیر کشور که انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی را «حماسه» خوانده بود، واکنش نشان داد.
همتی در توییتی نوشت: اینکه وزیر کشور انتخابات اخیر را حماسه و نمایندگی مجلس را با ۳ تا ۵ درصد رأی مردم قابل قبول و خوب دانسته آیا معنایش این است که به دنبال حماسه‌ی قابل قبول تری برای انتخابات ۱۴۰۴ است؟

نماینده ۳.۵ درصدی
انتخاب نوشت: مشارکت در دور دوم انتخابات در تهران، هشت درصد بوده است؛ این آمار را روزنامه اصولگرا فرهیختگان منتشر کرده است. در این دور، بیژن نوباوه چهره نزدیک به دولت به عنوان نفر اول فقط توانست آرای سه و نیم درصد واجدان شرایط رأی در تهران را کسب کند.

واکنش آذری جهرمی
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی به توییت وزیر کشور در خصوص مشارکت مردم تهران در انتخابات مرحله دوم مجلس واکنش نشان داد. احمد وحیدی وزیر کشور در شبکه اجتماعی ایکس در خصوص برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم نوشته بود: مرحله دوم انتخابات پایان یافت. بحمدلله مردم حماسه آفریدند. از همه مردم شریف سپاسگزارم. از همه همکارانم در وزارت کشور، نهادهای امنیتی و انتظامی، شورای نگهبان و ناظرین مردمی مجدد تشکر میکنم. در پی آن آذری جهرمی در پاسخ به سردار وحیدی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: احتمالاً منظورشان از «حماسه»، آن «عدم مشارکت 92 درصدی» در تهران است. خدا قوت به همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات.

واکنش محمدعلی ابطحی
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات نوشت: ۸ در صد شرکت کننده در انتخابات مرحله دوم حماسه است؟ یا ۸ در صد نمی‌دونید چیه یا حماسه. والا به مولا

واکنش حسام الدین آشنا
حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در دولت تدبیر و امید به سخن وزیر کشور که انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی را «حماسه» خوانده بود، واکنش نشان داد و نوشت: اگر این میزان مشارکت را حماسه بنامیم، خود و حاکمیت را از درک ضرورتِ آسیب شناسی وضعیت کنونی، محروم کرده‌ایم. همچنین رئیس پیشین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: بنده توییتی نیز در این زمینه منتشر کردم و در توضیح تفصیلی‌تر باید بگویم وقتی وزیر محترم کشور این مقدار از مشارکت را «حماسه» می‌نامند، این خطر وجود دارد که خودشان و حاکمیت را از آسیب‌شناسی وضعیت موجود محروم نمایند. اگر ما اصل مسئله را انکار کنیم و اسم آن را تغییر دهیم و از این سطح مشارکت با عنوان حماسه یاد کنیم، چیزی در واقعیت عوض نمی‌شود، چنین رویکردی سبب می‌شود که ما دچار انحراف شناختی شویم، این انحراف شناختی برای آتیه کشور مضر است، چون باعث می‌شود اساساً به دنبال راه حل نباشیم. به نظر می‌رسد تمام کسانی که در حوزه فرهنگ سیاسی، اعتماد سیاسی و مشارکت انتخاباتی کار می‌کنند باید نگران این مسئله باشند. دولت هم باید به دنبال یک رقمی کردن تورم و هم نگران تک‌رقمی‌شدن مشارکت باشد.