کد خبر : 612690 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۲ - 00:31
علی صالح‌آبادی– مدیرمسئول؛ پس‌لرزه رفتارهای دوگانه و سخنان نسنجیده سیاست جزو مقولات پیچیده (complex) است. به همین دلیل سیاستمدار باید علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی پس‌لرزه، بازتاب و بازخورد سخنان خود را قبل از بیان بررسی و ارزیابی کند.

1-حمله حماس به اسرائیل 7 اکتبر (15 مهر) صورت گرفت. این جنگ اکنون وارد ماه هشتم شده است. هرچند این اتفاق ضربه حیثیتی به اسرائیل وارد کرد و باعث ترک خوردن «دیوار آهنین» شد، اما در مقابل حدود 35 هزار نفر فلسطینی‌ و تعداد زیادی سربازان اسرائیلی در این ماجرا کشته شدند و بیش از 70 درصد زیرساخت‌ها و خانه افراد در غزه ویران و به تلی از خاک تبدیل شد و هیچ‌کدام از طرفین هم تاکنون اعلام پیروزی نکرده‌اند.

2-عده‌ای در کشور هیجان‌زده شدند و گفتند که اسرائیل نابود می‌شود، شهرها و بندرهای اسرائیل را نابود می‌کنیم، یک صهیونیست در روی کره زمین زنده نخواهد ماند، رژیم اشغالگر 80 سالگی خود را نخواهد دید و... 142 نماینده مجلس اعلام آمادگی کردند که به غزه یا جنوب لبنان بروند؛ اما تا بیروت هم نرفتند.

این جنگ این واقعیت را آشکار کرد که به عمل کار برآید نه به حرف، مثل آنچه در حمله هوایی در روز 26 فروردین اتفاق افتاد. اگر می‌خواهید بزنید و نابود کنید، بسم‌الله! مگر کسی جلویتان را گرفته؟ اگر حرف می‌زنید تا اسرائیل و عقبه‌اش بترسند، این حرف‌ها در عمل باعث امنیت سازی برای اسرائیل می‌شود؛ زیرا عقبه رژیم اشغالگر وقتی چنین حرف‌هایی را می‌شنود به حمایت از اسرائیل برمی‌خیزد.

4-پرونده هسته‌ای ایران حدود 20 سال است مناقصه بی‌پایان بین ایران و غرب شده و کشور و مردم هزینه آن را می‌پردازند. سیاستمداران قول برداشتن تحریم‌ها، احیای برجام، بهبود اقتصادی و ... را دادند، اما در عمل عکس آن اتفاق افتاده و برجام دیگر قابل احیا نیست. گرچه فرصت برای احیای آن وجود داشت، اما ندانم‌کاری و موضع‌گیری‌های نسنجیده آن را به محاق برد. تداوم تورم و گرانی نتیجه عدم احیای آن است.

وضع به‌گونه‌ای شده که یکی از مراجع تقلید در دیدار با رئیس‌جمهور گفته: «هر جا قدم می‌گذاری مردم از نگرانی و سختی زندگی می‌گویند.»

4-کمال خرازی، وزیر خارجه پیشین و «رئیس شورای راهبردی روابط خارجی» در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفته: اگر موجودیت ایران تغییر کند دکترین هسته‌ای را تغییر خواهیم داد.» این اظهارنظر بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشت. اگر قصد تغییر دکترین هسته‌ای را دارید، بدون سروصدا و چراغ خاموش این کار را انجام دهید. وقتی پیشاپیش آن را اعلام می‌کنید، بهانه‌ای می‌شود تا اسرائیل، عربستان، تندروها در آمریکا و... ادعا کنند که ایران به دنبال ساخت بمب اتم است در حالی که چنین نیست؛ اما امنیت سازی برای اسرائیل می‌شود و آنها از غرب امتیاز بیشتری می‌گیرند.

5-سلاح هسته‌ای در قرن کنونی برخلاف قرن قبل دیگر بازدارنده نیست؛ زیرا همه ملت‌ها و دولت‌ها مخالف آن هستند. مهم‌تر اینکه اسرائیل صاحب بمب اتم است و ایران نیست، بنابراین جنگ اتمی و دستیابی ایران به بمب اتم به نفع ایران نیست. روسیه دومین زرادخانه اتمی جهان را در اختیار دارد. این کشور بیش از دو سال است که در باتلاق جنگ اوکراین گیر افتاده و بارها اعلام کرده دستش را روی ماشه بمب اتم خواهد گذاشت.

پوتین می‌داند اگر یک بمب اتم به اوکراین، اروپا و یا جاهای دیگر بزند 10 بمب اتم روسیه را ویران خواهد کرد، به همین دلیل او هرگز دستش را روی ماشه بمب اتم فشار نخواهد گذاشت. همین طور آمریکا هم جرات استفاده از بمب اتم را ندارد. بنابراین بمب اتم نه برای آمریکا، نه برای روسیه و نه دیگران بازدارنده نیست.

آقای خرازی! بدانید بازدارندگی در دنیای مدرن، پشتوانه مردمی انتخابات آزاد و رقابتی، فناوری های نوین، اقتصاد قوی مثل ترکیه، عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و... است نه داشتن بمب اتم با هدف بازدارندگی.