کد خبر : 612689 تاریخ : ۱۴۰۳/۲/۲۲ - 00:19
واکنش ها به نظر کمال خرازی در خصوص احتمال تغییر دکترین هسته ای حشمت الله فلاحت پیشه در توییتی در شبکه ایکس گفت: « جناب آقای خرازی، تنها فایده بمب اتم سلطه بیشتر نظامیان بر سیاست کشور است. موجودیت و آینده ایران از ناحیه مدیران ناکارآمد، عدم پیگرد فساد اقتصادی افراد دارای مصونیت و شکاف روزافزون فضای ذهنی مردم و مسئولان تهدید می شود.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: آنچه اتفاق افتاد، استفاده از یک پرنده کوچک بود که از قبل به شیوه های جاسوسی به ایران فرستاده بودند؛ نه اینکه از اسرئیل حمله‌ای انجام دهند. در گذشته هم پرنده های کوچک را به طرقی به ایران فرستاده بودند تا در شرایط خاصی عملیات انجام دهد. این‌ها در واقع آزار دادن است، و عملیات نظامی تلقی نمی‌شود، چنانکه کوادکوپتر آن‌ها نتوانست آسیبی وارد کند.
این اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران نیز نبود، بلکه می‌خواستند صرفا یکی از پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دهند. اگر آن‌ها بخواهند جسارت کنند و به تأسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزنند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تا به حال بازدارندگی را در سطح متعارف تجربه کردیم، اگر آن‌ها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتا می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته‌ای ایران شود.

خرازی: ایران ظرفیت تولید بمب هسته‌ای را دارد
دو سال پیش در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کردم که ایران ظرفیت تولید بمب هسته‌ای را دارد. امروز هم آن ظرفیت هست، ولی ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسرائیل بخواهد به تأسیسات هسته‌ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

واکنش آمریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنان کمال خرازی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: «این اظهارات غیرمسئولانه است، اما همانطور که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه به صراحت اعلام کردند، ایالات متحده به هر طریقی تضمین می‌کند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.»
وی مدعی شد: «ما همچنان به استفاده از ابزارهای مختلف برای دستیابی به آن هدف ادامه می‌دهیم و همه گزینه‌ها روی میز باقی است.» میلر همچنین با بیان اینکه دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به راه‌حلی پایدار و مؤثر است مدعی شد: « با توجه به تشدید تنش در سراسر جهان و از جمله شکست آنها (ایران) در همکاری با آژانس، ما در حال حاضر با چنین چیزی فاصله داریم.»
این اظهارات میلر در حالی مطرح می‌شود که مقامات ارشد ایران بارها اعلام کرده‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

واکنش فلاحت پیشه
حشمت الله فلاحت پیشه در توییتی در شبکه ایکس گفت: « جناب آقای خرازی، تنها فایده بمب اتم سلطه بیشتر نظامیان بر سیاست کشور است. موجودیت و آینده ایران از ناحیه مدیران ناکارآمد، عدم پیگرد فساد اقتصادی افراد دارای مصونیت و شکاف روزافزون فضای ذهنی مردم و مسئولان تهدید می‌شود.

یک نماینده پیشین مجلس: احساس می‌کنم ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کرده است
احمد بخشایش اردستانی، نماینده مجالس نهم و دوازدهم، در تحلیل صحبت‌های اخیر کمال خرازی به رویداد۲۴ گفت: ایران بمب هسته‌ای دارد. او معتقد است حمله ایران به اسرائیل به دلیل داشتن بمب هسته‌ای بوده است و فکر می‌کند چین و روسیه از ایران هسته‌ای حمایت خواهند کرد.
به عنوان کارشناس و تحلیلگر دارم این سخنان را مطرح می‌کنم و هنوز سمت رسمی نمایندگی ندارم که به خاطر حرف‌های من اقدام به بازرسی از سایت‌ها را بگیرند. من به عنوان یک تحلیلگر، با توجه به رفتار ایران در رئالیسم تهاجمی که می‌گوید که ایران زمانی می‌تواند شب‌ها آسوده بخوابد که بمب هسته‌ای داشته باشد، چرا که رقیب ایران که اسرائیل است، بمب هسته‌ای دارد، این تحلیل را ارائه می‌دهم.
اگر یک روزی ایران نخواهد که بمب هسته‌ای داشته باشد، معنایش این است که رقیبش یعنی اسرائیل هم نباید داشته باشد.